Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sliter med å få solgt enebolig. Hvor lett er det å få leid ut?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-10, 15:25   #1
bulle
Superduperaktiv

bulle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
bulle er litt kulbulle er litt kul
Standard

Sliter med å få solgt enebolig. *Vi kommer til å male kjøkkenet*

Har hatt huset vårt ute til salgs siden slutten av august. Tre visninger, men foreløpig ikke noe napp .

Vi flytter inn i nybygget enebolig i midten av desember, og nå er jeg en smule stresset. Har ikke veldig lyst til å betale på to relativt stive lån over lang tid. Nå lurer vi på om vi skal leie ut for en periode (6-12 mnd) for så å prøve igjen. Hvor lett er det å få leid ut huset, tro? Hva må vi passe på? Erfaringer?

Sist redigert av bulle : 05-11-10 kl 11:42. Årsak: .
bulle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 15:43   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sliter med å få solgt enebolig. Hvor lett er det å få leid ut?

Vi solgte leilighet i finanskrisens kjipeste periode. Veldig kult å selge leilighet når alle avisforsidene ropte: IKKE KJØP LEILIGHET NÅ!

Vi hadde 7 visninger, gikk litt ned i pris mot kjapp overtagelse og ble kvitt belastningen av å eie to boenheter, skulle følge opp en utleieleilighet 50 mil unna osv.

Vi hadde utleiemegleren innom, og fant ut at det ville koste oss et par tusen når inntektene var trukket fra. Forsikring ville bli dyrere og så var banken var temmelig skeptisk til at vi skulle sitte med samlet lån på 7 ganger inntekt, av en eller annen grunn...

Gammel 03-11-10, 15:45   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har brukt utleiemegleren, det har fungert veldig bra. Problemet er jo også om dere leier ut mer enn 1 år med tanke på beskatning av gevinsten (men det er dere kanskje klare over).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 16:01   #4
bulle
Superduperaktiv

bulle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Problemet er jo også om dere leier ut mer enn 1 år med tanke på beskatning av gevinsten (men det er dere kanskje klare over).

Gevinst av hva?

Gammel 03-11-10, 16:03   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke dette helt, men det er noe slikt. Om dere selger huset med vinst (sammenlignet med det dere kjøpte det for) og har leid ut huset mer enn et år så må dere skatte for vinsten, jeg tror at det er 28 eller 30 %. Og det er jo veldig kjipt!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 16:06   #6
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

En i min familie sliter med å få solgt liknende enebolig i samme området, og det til lavere prisantydning ... Har hørt flere slite i Vestfold i det siste, uten at jeg vet noe mer om det og jeg aner i allefall ikke årsaken, men å sjekke ut mulighetene for utleie en periode og regne ut evt. +/- med det kan sikkert være lurt. Lykke til - det er jo et fint hus dere selger, så rett kjøper dukker nok opp til slutt.

Gammel 03-11-10, 17:35   #7
bulle
Superduperaktiv

bulle sin avatar

Standard

Jeg kan ikke dette helt, men det er noe slikt. Om dere selger huset med vinst (sammenlignet med det dere kjøpte det for) og har leid ut huset mer enn et år så må dere skatte for vinsten, jeg tror at det er 28 eller 30 %. Og det er jo veldig kjipt!

Det stemmer, det. Dette burde jeg jo ha visst.
Jeg har forresten fått flere napp, men ble plutselig i tvil om det er verdt bryet

Gammel 03-11-10, 18:14   #8
bulle
Superduperaktiv

bulle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

En i min familie sliter med å få solgt liknende enebolig i samme området, og det til lavere prisantydning ... Har hørt flere slite i Vestfold i det siste, uten at jeg vet noe mer om det og jeg aner i allefall ikke årsaken, men å sjekke ut mulighetene for utleie en periode og regne ut evt. +/- med det kan sikkert være lurt. Lykke til - det er jo et fint hus dere selger, så rett kjøper dukker nok opp til slutt.

Hvilket område er det i? Er det på Sem? Jeg tror nesten at det blir for mye styr med å leie ut, og gevinstbeskatning i betraktning så blir det et tapsprosjekt. Må vel smøre meg med enda mer tålmodighet og håpe at nervene holder..

Gammel 03-11-10, 18:19   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

3 visninger på to måneder er ikke særlig mye da. Jeg ville kjørt på med ekstra visninger, samt tenkt over alternative måter å få annonsen ut til rette kjøpere. Kanskje gjennomgå annonseteksten og legge vekt på andre, mer salgbare ting. Jeg kjenner ikke området, så det er vanskelig å si hva som burde vært vektlagt anderledes, men kanskje dere kunne tatt en brainstorming med noen som gjør det?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 18:44   #10
bulle
Superduperaktiv

bulle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

3 visninger på to måneder er ikke særlig mye da. Jeg ville kjørt på med ekstra visninger, samt tenkt over alternative måter å få annonsen ut til rette kjøpere. Kanskje gjennomgå annonseteksten og legge vekt på andre, mer salgbare ting. Jeg kjenner ikke området, så det er vanskelig å si hva som burde vært vektlagt anderledes, men kanskje dere kunne tatt en brainstorming med noen som gjør det?

Gode tips, takk skal du ha Vi har god dialog med megleren, og markedspakken skulle være ok. Jeg vurderer om det kan være lurt å ha annonse i Aftenposten. Det koster penger, men det er nok mange aktuelle kjøpere der (les: Vestfoldinger som vil hjem igjen). Ja, 3 visninger er kanskje ikke mye. Det har vært heller stusselig oppmøte på visningene, derfor tok vi en pause rundt høstferien. Vi har hatt 4 privatvisninger i tillegg, da.

Gammel 03-11-10, 19:57   #11
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å slippe gevinstbeskatning må man ha bodd i boligen ett av de to siste år før ny eier overtar. Man kan altså leie ut, flytte tilbake og så selge, og slippe unna skatten.
(Reglene går altså ikke på utleie, men på botid.)

Skattesatsen er 28% av fortjenesten.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 20:15   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi. Jeg er overrasket over at det ikke har gått greit å selge. Jeg husker at jeg så annonsen da den ble lagt ut og tenkte at den skulle bli lettsolgt.

Men 3 visninger er da veldig lite på 2 måneder? Vi brukte 3 måneder på å få solgt vår forrige leilighet, men vi klarte å presse inn 10 visninger på de månedene. Forsøk noen nye markedsføringstiltak (legge lapper i nabopostkassene eller noe) og ta noen flere visninger før dere virkelig skal få lov til å bli stresset.

Vi eide 2 leiligheter en liten stund. Det er kjipt, men man overlever.

Gammel 03-11-10, 21:39   #13
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fint hus dere har Håper dere får solgt fort. Vi var oppi det samme for 3 år siden. Det tok oss 4 mnder før vi fikk solgt. Gjorde som HV; gikk litt ned i pris og hun fikk det mot kjapp overtakelse.

Lurte forresten på hvilken farge dere har malt med i stuen Veldig fin og lys :skal snart male stuen her:

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 22:48   #14
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde malt de blå skapdørene hvite og tatt nye bilder av aktuelle rom, tror jeg. Meget mulig at nye eiere vil bytte kjøkken og sette sitt preg på huset uansett, men blå dører er nok for spesielt for de fleste og kan trekke ned inntrykket. Noen strøk maling ville kanskje lokke flere på visning? Ellers var huset fint det!

Gammel 04-11-10, 08:20   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gjennomgikk teksten i annonsen skikkelig og jobbet med å styrke teksten underveis i prosessen. Jeg ville sjekket ut tekst (nabolagsbeskrivelse etc) på annonser på hus i nærheten. Har megler virkelig understreket det som er viktig for den gruppen dere mener er interessert? Har dere virkelig identifisert en kjøpegruppe? Snakker dere til dem?

Jeg ville kanskje også spandert et par liter hvitmaling og tatt noen nye bilder og jeg ville SELVSAGT annonsert i Aftenposten. Aftenposten er rett og slett et must i fht denne typen salgsobjekter. Hvis du er kjapp nå, så rekker du boligbilaget neste helg!

Hva gjør dere på visning? Er det skikkelig ryddet? Lukter det godt? Er det bra lys? Hva sier megleren?

Jeg hadde undercover-agenter som ringte megleren vår for å sjekke hva han sa om leiligheten og strammet ham opp.

Gammel 04-11-10, 08:23   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

...og jeg ville SELVSAGT annonsert i Aftenposten. Aftenposten er rett og slett et must i fht denne typen salgsobjekter. Hvis du er kjapp nå, så rekker du boligbilaget neste helg!

Det gjelder vel ikke når man selger i Tønsberg? Jeg er dog enig når det gjelder Oslo.

Gammel 04-11-10, 08:33   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Halve boligbilaget i Aftenposten er jo boliger i pendleravstand, Akershus, Østfold, Buskerud og Vestfold.

De boligbilagene er også sånn som folk sitter og blar i og får plutselige innskytelser av. "Vi skulle ikke se på det huset her, da?" Huskjøp er impuls, følelser og drømmer.

Gammel 04-11-10, 08:47   #18
bulle
Superduperaktiv

bulle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Halve boligbilaget i Aftenposten er jo boliger i pendleravstand, Akershus, Østfold, Buskerud og Vestfold.

De boligbilagene er også sånn som folk sitter og blar i og får plutselige innskytelser av. "Vi skulle ikke se på det huset her, da?" Huskjøp er impuls, følelser og drømmer.

Helt enig. Når jeg har nevnt det for megler, har han vært litt lunken til dette. Jeg derimot, mener at kjøpegruppen NETTOPP befinner seg i Oslo. Utflyttede vestfoldinger som vil hjem igjen, eller små familier som ønsker litt "ut av byen" bolig.

Vedr. kjøkkenet så er jeg enig i at det er ekstremt bondeblått. Jeg vet sannelig ikke om det er verdt bryet med å male det, når sannsynligheten er stor for at de som overtar kommer til å rive hele greiene og åpne opp til stua. Mener dere at fargen på veggene i resten av huset er ukurant også? Fargen er Sand fra Jotun.

Gammel 04-11-10, 08:56   #19
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror nok at jeg ville malt kjøkkenet også. Når vi kjøpte hus hadde vi ikke penger til å pusse opp alt med en gang, så jeg tror det ville trukket ned for vår del. Kjøkken er jo ofte sånt som koster en del å pusse opp - det er ikke sikkert alle kjøpere tenker over at et strøk maling vil forandre mye.

Aftenposten høres også ut som en god ide. Det er jo et topp hus for en nyetablert barnefamilie, og det er kanskje en del av de i Oslo som gjerne vil flytte ut av byen? Også er det jo ikke bare i Oslo de leser aftenposten heller.

Undercover-agenter høres lurt ut! Lykke til med salg, håper det snart går i boks!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 17:02   #20
nicomama
Superaktiv

nicomama sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
nicomama er litt kul
Standard

Hadde gjerne kjøpt det jeg,om jeg kunne, og latt det være akkurat som det er. Er jo kjempefint jo.

Men har du tenkt på annonser i telemarksavisene? Kort vei til vestfold og mange som flytter mellom fylkene.

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.