Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Sarah Bernhard: Alternativ bunn?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-10, 11:08   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sarah Bernhard: Alternativ bunn?

Mannen min har egg- og nøtteallergi og kan dessverre ikke spise Sarah Bernhard. Men det er jo så innmari godt. Trøffelkremen og sjokoladen tåler han jo, så kanskje det går an å prøve med en alternativ bunn?

Hva tenker dere SB-fanatikere, hva som kunne passe, en søt sukkerkjeksbunn (sånn standard julekakebunn som man bruker til tyske skiver, silkekjeks etc) eller en litt tykk butterdeigsbunn? Annet?

Gammel 21-10-10, 11:10   #2
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sarah Bernhard: Alternativ bunn?

Jeg tenker at en helt vanlig sjokoladekake-bunn hadde gjort seg, hvis det lar seg gjøre uten egg. Man må skjære den i tynnere lag, naturligvis, for å få riktig størrelse. Men det kunne blitt riktig så godt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 11:11   #3
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Du kødder ikke med Sarah, er vel min første tanke.

Men en skikkelig saftig kraftsjokoladebunn kunne kanskje gjort seg?

Butterdeig synes jeg høres litt suspekt ut for Sarah.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 11:14   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den sentrale sjarmen med SB-bunnen er jo den seig-sprøe konsistensen. Det jeg kommer på som ligner mest på det, er vel en del cookies/havrekjeks av den amerikanske typen? Jeg tenker at det godt kan være litt grovt, for å imitere nøttekonsistensen.

På den annen side bør vel ikke bunnen være altfor søt heller, og sånne cookies er jo gjerne seige primært pga. alt sukkeret.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 11:17   #5
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spør 3barnsmor: http://www.foreldreportalen.no/forum...Sarah+Bernhard

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 11:19   #6
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

hva med noe som dette, og erstatte nøttene med for eksempel ristede frø av noe slag mannen tåler?

http://www.angelfood.co.nz/products/meringues/

Gammel 21-10-10, 11:19   #7
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Den sentrale sjarmen med SB-bunnen er jo den seig-sprøe konsistensen. Det jeg kommer på som ligner mest på det, er vel en del cookies/havrekjeks av den amerikanske typen? Jeg tenker at det godt kan være litt grovt, for å imitere nøttekonsistensen.

På den annen side bør vel ikke bunnen være altfor søt heller, og sånne cookies er jo gjerne seige primært pga. alt sukkeret.

Ah, god idé. Om man bruker sirup så blir de seige uten å bli veldig søte. Jeg har en drøss med eggefrie cookiesoppskrifter.

Gammel 21-10-10, 11:21   #8
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ah, god idé. Om man bruker sirup så blir de seige uten å bli veldig søte. Jeg har en drøss med eggefrie cookiesoppskrifter.

Gidder du å legge ut en eller flere? Har sønn som ikke tåler egg.

Gammel 21-10-10, 11:22   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Gidder du å legge ut en eller flere? Har sønn som ikke tåler egg.

Skal se om jeg får gjort det de nærmeste dagene, kan sende deg på PM.

Gammel 21-10-10, 11:23   #10
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Takk, det haster ikke.

Gammel 21-10-10, 11:28   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Takk, det haster ikke.

Jeg vil anbefale denne boken:

Det er ikke noe fancy i layouten, men har veldig gode oppskrifter. De er ikke sånn at man erstatter egg med eggeerstatning, noe som jeg synes gir litt daffe resultater, men skikkelige oppskrifter uten egg. Det er masse oppskrifter på muffins, kaker, cookies, paier, cobblers, pannekaker, vafler etc. Totalt verdt hver krone. Hun bruker en del vaniljeekstrakt, anbefaler at man kjøper det.

Gammel 21-10-10, 11:54   #12
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Spør 3barnsmor: http://www.foreldreportalen.no/forum...Sarah+Bernhard

Morsomt, her satt jeg og tenkte "gjorde ikke vi det i fjor?" også finner du et gammelt innlegg som bekrefter det. Jeg husker at vi brukte cookiebunn, vi kjøpte bare noen småcookies som var små. For en voksen ville kanskje ikke dette være det helt store, de ble jo ikke seige akkurat. Men noen hjemmelagde enkle grove kjeks skulle jo duge.

Gammel 21-10-10, 12:40   #13
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

tåler han kokosmasse?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 12:44   #14
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

tåler han kokosmasse?

Nei, har kokosallergi også. Ellers hadde en kokosbunn vært et ok alternativ ja, det er sant det.

Gammel 21-10-10, 12:46   #15
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var forresten på helsekosten her, og de hadde fått inn en KJEMPEGOD frokostblandingaktig greie, med sjokolade og bokkhvete og noe. Det hadde vært helt perfekt, men jeg 1) husker ikke hvad et heter og 2) aner ikke innholdet.

Sjekker når jeg kommer hjem!

(Det eneste jeg vet er at lillegutt ikke kan spise det)

Sist redigert av m^2 : 21-10-10 kl 12:55.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 20:50   #16
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Marcipan til min allergiker lager jeg av like deler solsikkekjerner og melis som kjøres i foodprossesor til det er finmalt. Deretter sper jeg med vann til passe konistens (bare litt i gangen, det er ikke mye som skal til før det er for mye).
Jeg har teste ut denne marcipanen til Sarah Bernhard, og det funket bra.

Delte i passe biter, trillet ut og trykte flat. Lot de stå litt i kjøleskapet for å "sette" seg før jeg stekte de. Jeg husker ikke eksakt steketid og grader, men ca 200 i 5-10 min, vil jeg tro.

Denne marcipanen har ikke de samme egenskapene som vanlig marcipan, den kan ikke kjevles, og er ikke så seig og mulig å strekke, men veldig god på smak, og fin å trille kuler o.l. med

Sist redigert av Nextlife : 22-10-10 kl 22:15. Årsak: usj, skrivefeil. Igjen.
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 21:20   #17
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

:sikkle:

Gammel 22-10-10, 21:30   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tåler han noen slags frø? Solsikkekjerner hørtes jo ut som en idé. Ellers så lurer jeg på om noe med, tja, dadler og havregryn, kanskje, kjørt i foodprocessor, kunne virke. Søtt og seigt og med litt substans, liksom.

Gammel 22-10-10, 21:33   #19
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hva med sukkerkavring blandet med smeltet smør og stekt litt så det blir hardt og sprøtt?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 12:50   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Marcipan til min allergiker lager jeg av like deler solsikkekjerner og melis som kjøres i foodprossesor til det er finmalt. Deretter sper jeg med vann til passe konistens (bare litt i gangen, det er ikke mye som skal til før det er for mye).
Jeg har teste ut denne marcipanen til Sarah Bernhard, og det funket bra.

Delte i passe biter, trillet ut og trykte flat. Lot de stå litt i kjøleskapet for å "sette" seg før jeg stekte de. Jeg husker ikke eksakt steketid og grader, men ca 200 i 5-10 min, vil jeg tro.

Denne marcipanen har ikke de samme egenskapene som vanlig marcipan, den kan ikke kjevles, og er ikke så seig og mulig å strekke, men veldig god på smak, og fin å trille kuler o.l. med

Ja, han tåler solsikkefrø, så det kan jeg jammen prøve! Takk for tips!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.