|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Erfaren nok
|
![]() Angående kasting av mat - er maten for billig?Matavfall er den avfallstypen som har vokst raskest i Norge i de siste årene. Nesten 25 prosent av all mat som produseres og omsettes havner i søppeldunken – i stedet for i magesekken.
![]() |
#2 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Vi kaster for mye mat.
![]() |
#3 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Kaster mye mindre nå enn før. Tømmer ikke automatisk ut melk fordi den har gått ut på dato,men lukter på den.I tillegg planlegger jeg middager mer ut i fra hva jeg ser må brukes opp.
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Tja... jeg ser at min mor kaster vesentlig mindre enn jeg gjør. Hun er flinkere til å bruke rester og resters rester. Så det er kanskje noe i det? Jeg vil dog ikke si vi kaster mye egentlig, og jeg tømmer ikke ut melk noen dager over dato med mindre den faktisk er dårlig.
![]() |
#6 |
Textrovert
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Jeg kaster ikke mye mat, nei. Jeg er oppvokst i et hjem der mat sjelden ble kastet, og det sitter i meg ennå. Jeg synes faktisk ukeshandling gjør vondt verre der. For hvis vi av en eller annen grunn ikke klarer å holde middagsplanen, så blir grønnsakene råtne, og må kastes. Og det er jo synd.
![]() |
#7 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?
![]() |
#8 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Jeg spiser middagsrester til lunsj, det er skikkelig deilig!
![]() |
#9 |
frakoblet
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Nei, vi kaster nesten ikke mat. Vi planlegger godt, og bruker opp restene. Har jeg syrnede melkeprodukter som er gått ut på dato, lager jeg grove lapper eller vafler av det. Vi fryser ned ting vi ser vi ikke får brukt før datoen går ut. Brød fryses ned i skiver sånn at vi aldri har mer enn dagsgammelt brød. Og dersom vi en sjelden gang har brød som er et par dager gammelt, lager vi arme riddere.
![]() |
#10 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Mat er jo billig. Av lønna vår bruker vi en mindre og mindre prosentandel på mat.
![]() |
#11 |
Med nebb og klør
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
![]() ![]() |
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Vi prøver å være flinke på dette området, og er det noe som blir stående bakerst i kjøleskapet slik at det blir ødelagt og må kastes, er det ikke med god samvittighet dette går i søpla. Vi storhandler en gang i uka og har et bevisst forhold til dette med å unngå å kaste mat (f.eks bruker jeg melk som har gått ut på dato i vaffelrøra om dette er mulig). |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Akkurat der er jeg ganske flink. Middagsrester fryses (fine porsjoner til småguttene dersom vi en annen dag skal ha noe som ikke er så barnevennlig til middag) eller jeg spiser det til lunsj. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?
Der er nok vi og.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Jeg må si jeg synes maten er ganske dyr som den er jeg, mye av den ihvertfall. Jeg skulle gjerne spist mer økologisk og mat som man bare får kjøpt på helsekosten, men det er veldig dyrt og vanskelig å få tak i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?For meg hadde ikke prisen hatt så mye å si, men så kaster jeg ikke så mye mat uansett. Og vi har et temmelig dyrt kosthold pga lillegutt spiser spesialdiett og jeg spiser lavkarbo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Det kastes ikke mye mat hjemme hos oss, jeg bruker å være ganske flink til å beregne maten pluss at jeg ofte har med meg restemat på jobb til deilig lunsj dagen etter. Men det hender selvsagt. |
![]() |
![]() |
#17 |
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Jeg er matkastemotstander!!
![]() |
#18 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Vi kaster nesten aldri mat. Jeg husker faktisk ikke sist jeg kastet noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Men skrell og sånt - det må jo være regnet med i de 25%? "av den maten vi kjøper kaster vi 25%". |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Angående kasting av mat - er maten for billig?Me kaster mykje mindre enn før. Både fordi me har blitt flinkare å laga passelege mengder, men og fordi me er mykje flinkare å frysa rester. I dag t.d. skal eg og jentene spisa i barnehagen, så då rekner eg med at faren tar ein runde i frysen. På høsten og vinteren hender da også at eg tiner litt rester (spesielt grønnsaksuppa o.l.) til kvelds til jentene.
![]() |
|
|