Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-10, 17:35   #1
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Nå eksploderer vg og dagbladet i saker om dette, og jeg sitter her som ei blondine uten å forstå. Kan noen forklare kort hva som er greia, så jeg har et utgangspunkt når jeg skal begynne å lese her?

Gammel 31-05-10, 18:14   #2
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?

Flere av sakene kommer med en faktaboks på siden, som oppsummerer hva som har skjedd.

Dette tror jeg har skjedd:
Gaza er blokkert av Israel, som ikke ønsker innførsel av mulige våpen etc.
Organisasjoner fra flere land har gått sammen om en hjelpesending med skip til Gaza, inneholdende forsyninger/medisiner, samt aktivister.
Israelske styrker bordet skipet i internasjonalt farvann, angivelig for å "inspisere" innholdet (redd for at det er våpen). De drepte flere sivile under bordingen.
Det ble funnet et par pistoler ombord, som angivelig stammer fra de israelske soldatene selv.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 19:41   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Israel bruker også blokkaden av Gazastripen aktivt for å undertrykke befolkningen, ved å sørge for at de ikke får særlig med mat, medisiner og annet man trenger. Derfor var hjelpeskipet på vei i utgangspunktet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 23:27   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var der i desember. Jeg fikk ikke innreisetillatelse til gaza, men har vært i Ramallah, Hebron, Øst-Jerusalem, Jenin og andre områder der israelerne utøver terroregimet sitt mot helt alminnelige palestinske mennesker, og særlig går dette utover kvinner og barn. Det er helt jævlig.

Skolebarn blir kastet stein på på vei til skolen av voksne israelere. Familier bilr kastet ut av hus de har bodd i i generasjoner og husene blir overtatt av israelske bosettere som får penger av den israelske staten for å ta andres eiendom. Palestinske damer dør i fødsel fordi de ikke får passere grenseovergangene, eller blir sendt fra check point til check point.

Du kan lese dette for en kjapp stemningsrapport fra en helt alminnelig hverdag i Hebron:
http://www.sv.no/content/view/full/27934

Gammel 31-05-10, 23:32   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan være verdt å ta en titt på denne:

(Kilde: youtube.com)

Gammel 31-05-10, 23:35   #6
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Det er så forferdelig å se hva som skjer der. Skulle ønske USA snart turte å være tydelig mot Israel, men det tør de vel ikke.....
Israel gjør omtrent det samme som Hitler gjorde mot jødene...

Ei jeg kjenner mistet venner og familie da bombinga var som verst i fjor. 6 personer i Gaza som hun kjente døde den dagen. Det var uskyldige mennesker som bare prøver å leve et liv.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 23:41   #7
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er helt jævlig. Israel durer frem med støtte fra USA. Ingen amerikansk president kan gjøre noe for gjør de det blir de ikke gjenvalgt.. USAs befolkning vet ikke hva som foregår i Israel, de tror alle palestinere er terrorister og at Israels folk er uskyldige ofre.

Tre stk!

Sist redigert av Daisy : 31-05-10 kl 23:50.
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 23:41   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Den jødiske lobbyen i USA har masse penger og masse makt. De palestinske regjeringsmedlemmene og politikerne jeg møtte var alle veldig opptatt av manglende økonomisk mulighet for innflytelse. De har rett og slett ikke råd til å kjøpe seg politisk makt og innflytelse i USA.

Her er litt om Israel-lobbyen:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7040530

Gammel 31-05-10, 23:45   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Flyktningeleir i Øst-Jerusalem. Innenfor rammene på bildet bor det 15 000 mennesker. De sanitære forholdene er elendige, det er lite vann, ingen isolasjon i husene osv. Ungene her sliter veldig. :tidenes underdrivelse: Mye aggresjon, stress og angst.

Her går muren midt gjennom en by, det lå egentlig hus mellom de to husklyngene. Tidligere naboer kan ikke besøke hverandre lenger.

Gammel 31-05-10, 23:49   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Israelske bosettere okkuperer byer litt etter litt, feks her i Hebron, hvor de har laget en lekeplass, får ungene sine til å leke der hver ettermiddag, jager bort alle de palestinske ungene som går forbi eller kaster stein etter dem, for så å kunne kreve hevd og si at her er det bare isralelere, dette er vårt:
Dette er jo veldig sjarmerende. Dette er altså en lekeplass for barn laget av israelske bosettere. Sjekk motivene.

Gammel 01-06-10, 08:21   #11
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Da har jeg brukt en halvtime inne på Wikipedia for å prøve og forstå denne konflikten.
Er denne oppsummeringen noenlunde nøytral?
*Fra gammelt av har dette vært et område der jødene i korte perioder har hatt makten, men stort sett har landet vært arabisk.

*En folketelling i 1880 viste at av 400 000 innbyggere var 24 000 jøder.

* Palestinerne dyrket jorden og bodde der ved muntlige avtaler, og gjerne i fellesskap. Etter 1857 ble det bestemt at udyrket land skulle overføres til den britiske høykommisæren. Dette gjorde at det meste av landet lå under kommisæren eller noen få private.

* I 1873 kom en lov som ga jødene rett til å eie land i Palestina. Flere fikk støtte av rike jøder i Europa, og de hadde etterhvert kjøpt 200 000 hektar, mest fra private. Palestinere ble jaget fra kjøpte områder, noe som førte til en del opprør.

* I 1917 kom en avtale der britene førte et dobbeltspill. De lovet Palestinerne selvstyre, og Israelerne en egen stat. Palestinerne fikk ikke selvstyre som lovet.
Spørsmålet om hvem som hadde rettighetene til vannet kom også opp nå.

*I 1922 ble Jordan skilt ut som en arabisk stat. Men mange arabere bodde andre steder i Israel. Jordan mistet en del land under 6-dagerskrigen i 1967. Dette var en krig om vann, som ga Israel kontroll over dobbelt så mye vann. Konflikten ble framprovosert av Egypt, Israel ville bare forsvare seg, men kom allikevel ut av krigen med fire ganger så stort landområde!

*Hele veien har vært preget av opprør fra Palestinere som har blitt drevet fra sine bosteder. Palestinerne bor nå stort sett på vestbredden og i Gaza. Muren som ble satt opp i 2003, og skal i følge Israel beskytte Israelerne fra terroristangrep. Denne muren er plassert slik at Palestinerne mistet enda mere vann, samt bevegelsesfrihet.

*Konflikten tilspisses ved at Hamas (som blir sett på som terroristisk) vinner det Palestinske valget i 2006.

* 2007: Hamas tar kontroll over Gaza. Israelsk og Egyptisk blokkade, som etterhvert intensiveres. Ingen kan nå sende forsyninger inn i Gaza uten at innholdet er kontrollert av Israel først.

Gammel 01-06-10, 08:36   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du gikk glipp av detaljen om at Israel ble bestemt opprettet og tildelt jødene av verdenssamfunnet/USA i 1947 fordi man hadde en kjip smak i munnen over Holocaust og ville trøste dem. At det da bodde Palestinere overalt ga man beng i - det var jødene det var synd på. Det var dette som var starten på PLO og et langt arbeid for å forsøke å skape en suveren stat for palestinere også.

Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 08:51   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg prøver å finne de ulike kartene over hvordan Israel vokser på bekostning av Palestina, men jeg finner ikke. Poenget er i alle fall at de palestinske landsbyene tidligere hang sammen, men kunne gå/kjøre uhindret mellom dem, men nå ligger de som øyer i et israelsk hav, og for å dyrke sin egen jord eller besøke naboen, kan man risikere omveier på over en time, fordi man må gå gjennom checkpoints og det er satt opp murer osv.

Jeg så en del slike eksempler ved selvsyn, det er helt hårreisende. En dame som hadde mannen i fengsel og måtte reise i over en time for å dyrke jorda som lå rett bak huset. Hvis man blir syk eller er forhindret fra å komme seg dit, så står det nybyggere klare til å begynne å dyrke eller bygge øyeblikkelig.

Israelske staten har bygget mange nybygg, der unge nybyggere (fra Russland, USA osv) får subsidierte lån og feks får en 100 m2 leilighet til noen få hundretusen med nedbetalingstid over 25 - 30 år, rentefritt!

Palestinere som reiser fra Jerusalem på ferie mister alle borgerrettigheter. de får ikke tillatelse til å kjøpe byggevarer. De kan risikere å komme hjem og så er huset deres jevnet med jorden eller tatt av noen.

Da unger i Jerusalem skulle markere avslutningen på kulturbyåret i desember 2009 med å ha masse fargerike ballonger, ble de beskutt av det israelske politiet. Unger! med ballonger! Som sang!

Gammel 01-06-10, 08:51   #14
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk folkens.

Gammel 01-06-10, 09:04   #15
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan jo bli interessant å se fra USA har å si til dette. Sikkert ingenting, som vanlig.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 09:06   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

USA har uttalt seg og de har sagt akkurat dette:

Å, skjedde det? Ja? Ok. Vi vil dermed gi uttrykk for at vi har sett hva som skjedde. Og det er vår klare oppfatning at dette fikk vi litt med oss, egentlig. Vi kan ikke ta avstand eller mene noe for den amerikanske presidenten var ikke selv til stede og det er ikke så greit alltid å få med seg alt. Men jo - sånn var det ja.

Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 09:08   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

USA sier:

Sitat:

- USA beklager dypt tap av liv og påførte skader, og jobber nå for å forstå forholdene rundt denne tragedien, sier William Burton, talsmann for Det hvite hus, til Reuters.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3673081.ece

Gammel 01-06-10, 09:08   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er jo selvsagt ikke tilfeldig at Israel teppebombet palestinerne og drepte for fote de siste dagene før Bush gikk av.

De hadde nok full beskjed fra sine amerikanske venner: To ukers fripass nå - gjør alt dere rekker, men når klokka ringer om to uker - altså når den nye presidenten er på plass og han ringer deg på den blå mobiltelefonen - da må alle ut så han kan imponere litt første dagen på presidentjobben. Deal? Deal.

Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 09:09   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vil presisere at jeg ikke hadde lest hva USA sa da jeg skrev det jeg skrev om hva USA kom til å si.

Jeg vet ikke om jeg skal eller .

Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 09:24   #20
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva kan vi gjør som faktisk svir? Det hjelper jo ikke bare å fordømme.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:05.