|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?Nå eksploderer vg og dagbladet i saker om dette, og jeg sitter her som ei blondine uten å forstå. Kan noen forklare kort hva som er greia, så jeg har et utgangspunkt når jeg skal begynne å lese her?
![]() |
#2 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?Flere av sakene kommer med en faktaboks på siden, som oppsummerer hva som har skjedd.
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?Israel bruker også blokkaden av Gazastripen aktivt for å undertrykke befolkningen, ved å sørge for at de ikke får særlig med mat, medisiner og annet man trenger. Derfor var hjelpeskipet på vei i utgangspunktet.
![]() |
#4 |
Epikur
|
![]() Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?Jeg var der i desember. Jeg fikk ikke innreisetillatelse til gaza, men har vært i Ramallah, Hebron, Øst-Jerusalem, Jenin og andre områder der israelerne utøver terroregimet sitt mot helt alminnelige palestinske mennesker, og særlig går dette utover kvinner og barn. Det er helt jævlig.
![]() |
#5 |
Epikur
|
![]() Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?Det kan være verdt å ta en titt på denne: (Kilde: youtube.com)
![]() |
#6 |
Pauset
|
![]() Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?Det er så forferdelig å se hva som skjer der. Skulle ønske USA snart turte å være tydelig mot Israel, men det tør de vel ikke..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?Jeg synes det er helt jævlig. Israel durer frem med støtte fra USA. Ingen amerikansk president kan gjøre noe for gjør de det blir de ikke gjenvalgt.. USAs befolkning vet ikke hva som foregår i Israel, de tror alle palestinere er terrorister og at Israels folk er uskyldige ofre.
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom" Tre stk! Sist redigert av Daisy : 31-05-10 kl 23:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?Den jødiske lobbyen i USA har masse penger og masse makt. De palestinske regjeringsmedlemmene og politikerne jeg møtte var alle veldig opptatt av manglende økonomisk mulighet for innflytelse. De har rett og slett ikke råd til å kjøpe seg politisk makt og innflytelse i USA.
![]() |
#9 |
Epikur
|
![]() Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?Flyktningeleir i Øst-Jerusalem. Innenfor rammene på bildet bor det 15 000 mennesker. De sanitære forholdene er elendige, det er lite vann, ingen isolasjon i husene osv. Ungene her sliter veldig. :tidenes underdrivelse: Mye aggresjon, stress og angst.
![]() |
#10 |
Epikur
|
![]() Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?Israelske bosettere okkuperer byer litt etter litt, feks her i Hebron, hvor de har laget en lekeplass, får ungene sine til å leke der hver ettermiddag, jager bort alle de palestinske ungene som går forbi eller kaster stein etter dem, for så å kunne kreve hevd og si at her er det bare isralelere, dette er vårt:
![]() |
#11 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?Da har jeg brukt en halvtime inne på Wikipedia for å prøve og forstå denne konflikten.
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?Du gikk glipp av detaljen om at Israel ble bestemt opprettet og tildelt jødene av verdenssamfunnet/USA i 1947 fordi man hadde en kjip smak i munnen over Holocaust og ville trøste dem. At det da bodde Palestinere overalt ga man beng i - det var jødene det var synd på. Det var dette som var starten på PLO og et langt arbeid for å forsøke å skape en suveren stat for palestinere også. |
![]() |
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?Jeg prøver å finne de ulike kartene over hvordan Israel vokser på bekostning av Palestina, men jeg finner ikke. Poenget er i alle fall at de palestinske landsbyene tidligere hang sammen, men kunne gå/kjøre uhindret mellom dem, men nå ligger de som øyer i et israelsk hav, og for å dyrke sin egen jord eller besøke naboen, kan man risikere omveier på over en time, fordi man må gå gjennom checkpoints og det er satt opp murer osv.
![]() |
#14 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?USA har uttalt seg og de har sagt akkurat dette: |
![]() |
![]() |
#17 |
Epikur
|
![]() Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?USA sier:
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?Det er jo selvsagt ikke tilfeldig at Israel teppebombet palestinerne og drepte for fote de siste dagene før Bush gikk av. |
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() Sv: Kan noen forklare meg kort hva som skjer i Israel eller deromkring?Jeg vil presisere at jeg ikke hadde lest hva USA sa da jeg skrev det jeg skrev om hva USA kom til å si. |
![]() |
![]() |
|
|