Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hva er best som krabbeagn?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-09, 12:37   #1
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hva er best som krabbeagn?

Vi skal nemlig på skoleavslutning i kveld med 1.klasse, og fått beskjed om at vi skal ha krabbefiskekonkurranse. Hva skal en ha i klypa i enden av snøret for å fiske etter krabber fra brygga?

Vi har aldri fisket krabber før nemlig, vi bare plukker dem på grunna rett i bøtta vi, men det kan vi jo ikke nå i dag.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 12:48   #2
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.717
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Snegler (kubonkers) eller blåskjell/andre skjell som knuses og festes på en sikkerhetsnål/klesklype.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 12:49   #3
valborg
Superaktiv
 
valborg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 345
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Blåskjell er vel bankers? Vet ikke om dere får tak i det på stedet? Sikkert mulig hvis noen er villige til å bade.

__________________
02, 04, 08
valborg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 12:52   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Fiskehoder, men da må hyssingen surres rundt hodet, og gjerne tres gjennom munnen og ut forbi gjellene. Klesklype duger ikke.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 12:53   #5
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Blaskjell på snøre med kleklype bruker vi også.
Men de liker også fisk hvis du ikke har noe annet...

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 12:54   #6
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.717
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Har dere en butikk i nærheten som selger fiskeutstyr? Vi har kjøpt disse krabbefangerene som er geniale i en slik fiskeutstyrsbutikk: http://www.autosett.no/?side=206&und...t=Krabbefanger

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 12:55   #7
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Funker det å kjøpe dem ferdig skrellet og kokt på butikken de blåskjellene? Eller må de være rå og ferske?

At jeg ikke visste det i går, for da badet vi jo og kunne samlet agn. I dag er det ingen tid til det.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 12:55   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Fiskehoder, men da må hyssingen surres rundt hodet, og gjerne tres gjennom munnen og ut forbi gjellene. Klesklype duger ikke.

torsk - ikke les her...

  Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 12:58   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.946
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Jeg er nok litt domm, for jeg skjønner ikke helt hvordan man fisker krabber. Klyper krabben seg fast i agnet og så drar man opp? Slipper den ikke da?

Vi fanger krabber på følgende måte:
Taskekrabber: Teine, garn eller ved å lyse.
Strandkrabber: Plukker dem opp og har i bøtte.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 12:58   #10
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.762
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Maglite.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 12:58   #11
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.717
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Funker det å kjøpe dem ferdig skrellet og kokt på butikken de blåskjellene? Eller må de være rå og ferske?

At jeg ikke visste det i går, for da badet vi jo og kunne samlet agn. I dag er det ingen tid til det.

Skal dere ikke være ved sjøen og fiske krabber da? Ungene skal sikkert sanke agn først. Hvis ikke kan du jo høre i butikken om de har noe avskjær, fiskeskrog du kan få?

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 12:59   #12
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.717
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

torsk - ikke les her...

Det har du rett i.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 13:03   #13
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er nok litt domm, for jeg skjønner ikke helt hvordan man fisker krabber. Klyper krabben seg fast i agnet og så drar man opp? Slipper den ikke da?

Vi fanger krabber på følgende måte:
Taskekrabber: Teine, garn eller ved å lyse.
Strandkrabber: Plukker dem opp og har i bøtte.

Det er derfor jeg må spørre, for jeg har heller aldri fisket krabber før nemlig. Vi plukker dem, men vi skal være på brygge og der kan vi ikke plukke krabber. Vi har i alle fall fått tak i håv, for eller så slipper vel krabben taket så fort den er i vannoverflata tipper jeg. Poenget er vel at den skal klype tak i agnet.

Nå har jeg i alle fall fått tak i redningsvester til alle mine ungene, tilfelle noen skulle tippe i vannet fra brygga hvis de blir litt ivrige.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 13:06   #14
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Vi har i alle fall fått tak i håv, for eller så slipper vel krabben taket så fort den er i vannoverflata tipper jeg.

Neida, det er ganske mange som klamrer seg fast helt til man rister dem løs ned i en bøtte. Håv har vi aldri brukt.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 13:19   #15
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Er det ikke noe jeg kan kjøpe på butikken og bruke som agn? Får ikke vært innom butikk med ferskvare fiskedisk for evnt. avskjær. Å lete etter agn i vannet er uaktuelt når jeg skal passe på tre unger som skal fiske. Alt må være med ferdig hjemmefra.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 13:22   #16
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Frossen fisk fungerer!

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 13:25   #17
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Blåskjell, knust med innmaten synlig fungerte utmerket for storesøster i helga. Hun fikk 4 krabber på en gang og tilsammen 12 på en time på Langøyene.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 14:03   #18
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.467
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Å, dette har jeg greie på altså! Jeg har tilbragt år av mitt liv lekende i fjæren. Den beste måten å fange krabber på er å ha en "fiskestang" laget av pinne, hyssing og en bøyd spiker som krok. Agnet træs på kroken, krabben biter på og så satser du enten på at krabben følger med hele veien opp, eller så kan du sikre fangsten ved å dytte en håv under som fanger opp krabben hvis den slipper taket. Samme metode kan brukes for å fange småfisk, men da må du synke agnet ned i åpningen på håven, og være veldig kjapp.

Det beste strandkrabber vet er ( i prioritert rekkefølge):
-fiskeslo (f.eks fiskehaler)
-knuste blåskjell
-knuste hvite hjerteskjell
-knuste sneglehus


Krabber er utrolig fasinerende skapninger! Hvis du har strandkrabber i et trau med ikke altfor høye kanter, og lar trauet stå et par timer i fred, skjer spennende ting. Krabbene begynner å samarbeide ved å krype oppå hverande og danne et tårn. Så tar en av krabbene fart, fyker bort til tårndet og klatrer ut i friheten. Når jeg har stått og sett på dette, er det vanligvis en medium stor krabbe som rømmer, mens den største krabben ofte har vært grunnmuren i krabbetårnet.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 19:59   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.946
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Stinter, derimot, liker best reker. Det funker femti ganger bedre enn f.eks. knuste muslinger.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 22:09   #20
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.016
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er best som krabbeagn?

Jeg har fisket krabber siden jeg var bitteliten og har alltid brukt selvplukkede blåskjell.

Er det surt og kaldt og ingen orker en tur ut i vannet for å plukke funker det fint med reker også.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no