Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste potetsalat

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-08, 22:23   #1
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Din beste potetsalat

Det nærmer seg 17 mai, og vi skal på den årlige venne-spleisefesten. Vår oppgave for året er å ta med potetsalat, og jeg har lyst å kline til med verdens beste potetsalat, evt to forskjellige typer.

Hva er din favorittoppskrift?

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 22:32   #2
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Jeg liker coop Xtra. Det holder for meg.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 22:32   #3
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Coop X-tra.

Er troende til det ja. Men for en gangs skyld hadde det vært gøy å imponere litt.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-08, 22:33   #4
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Du var rask å kvote meg.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 17:38   #5
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste potetsalat

potet, kokes og kuttes
løk, skjæres smått
mais, åpne boks
bacon, stekes og legges til "tørk"

alt blandes

rømme
ravigottesaus
salt og pepper
blandes.

Alt røres sammen, er kjempegodt om bacon og poteter er litt varme. Men ikke ett must.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 19:12   #6
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Kok poteter og del i terninger, finhakk litt purre og del et eple i små terninger. Bland en pakke majones med et par dl Kefir og smak til med salt, pepper og Aromatkrydder. Bland godt sammen og sett kaldt et par timer slik at den "setter seg". Kan godt lages dagen i forveien.
Til en slik porsjon koker jeg 8-10 mellomstore poteter.

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 19:17   #7
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Denne garanterer jeg for:

6-8 poteter
2 hardkokte egg (i terninger med litt salt)
1 purreløk
1 dl majones
1 dl rømme
Hvitpepper

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 19:28   #8
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Hvis den lagen en stund før servering er det lurt å lage den ganske våt, for poteten trekker mye væske hvis den blir stående.

Ellers har jeg i på slump. Potet, majones, rømme, sylteagurk, saft fra sylteagurken, purreløk, egg, pepper.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 19:35   #9
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Potet i litt grove biter
Rømme
majones
grov sennep
finhakket eple
finhakket sylteagurk
salt og pepper

Dette blander jeg til på øyemål. Liker ikke salaten så tørr så jeg bruker mye rømme og majones. Eventuelt kan en blande i litt melk også.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 19:38   #10
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Denne improviserte jeg i går fordi jeg hadde glemt å handle. Veldig enkel, men god.

Poteter (hvis du kutter dem i biter før du koker: ha litt buljong i kokevannet)
Vårløk
Fetaost
Et beger lettkesam
Svart pepper, malt

Bland
Ferdig.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 20:21   #11
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.964
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Kan jo være godt å lage en potetsalat som ikke er hvit også. Bruk en vinaigrette istedet, så blir det en litt annen smak. Søstra mi lager en med potet, vårløk og cashewnøtter, tror jeg.

Og nå kom jeg på at det var mynte i den også. Gode greier var det i alle fall.


Sist redigert av Pingis : 14-05-08 kl 21:05. Årsak: Kom på noe!
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 20:23   #12
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Hvis den lagen en stund før servering er det lurt å lage den ganske våt, for poteten trekker mye væske hvis den blir stående.

Ellers har jeg i på slump. Potet, majones, rømme, sylteagurk, saft fra sylteagurken, purreløk, egg, pepper.

Hvis du har i litt melk eller kefir sammen med majonesen og rømmen, vil ikke potetsalaten bli så fast. Smaken blir den samme.
Ellers bruker jeg alltid hvit pepper i potetsalaten min, da den er litt mildere i smaken.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 20:37   #13
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Kokte poteter
Fersk kruspersille(minst en helt plante)
Rå løk
Hardkokt egg
Salt
Pepper
Olivenolje
Sherryeddik(balsamico går til nød )

Alt kuttes grovt og haes i en passe bolle/form. Hell over passe med olje og eddik, ha på salt og pepper etter smak, og la det stå i minst 4 timer så smakene får satt seg.

Dette er en veldig vanlig andalucisk tapasrett, det smaker kjempegodt til kjøtt og jeg garanterer deg lovord i hytt og gevær.

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 21:02   #14
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Kokte poteter (mandel eller nypotet)
Biter av tomat (kvarte småtomater eller vanlige tomater uten det bløte inni)
Fetaost
Purreløk
Basilikum (fersk)

---> Blandes forsiktig

Dressing:
1 eggeplomme
2 ss eddik
6 ss olivenolje
Litt dijonsennep
1-2 ts salt
Grovmalt pepper

---> løs opp saltet i eddiken, tilsett sennepen, rør inn eggeplommen og spe i olivenoljen. Vend dressingen forsiktig inn i salaten.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 21:05   #15
Kalima
Aktiv
 
Kalima sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 106
Kalima har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Din beste potetsalat

8-10 poteter
1/2 løk
1 eple
2 hardkokte egg
1 pk kremfløte
1 pk majones
litt salt

Kutt potetene i terninger og kok dem. Finhakk løken, kutt opp eplet og del eggene. Pisk kremfløte og vend i majonesen og de andre ingrediensene. Ta i litt salt.

Denne er kjempegod!!

Kalima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 21:48   #16
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Potet i litt grove biter
Rømme
majones
grov sennep
finhakket eple
finhakket sylteagurk
salt og pepper

Dette blander jeg til på øyemål. Liker ikke salaten så tørr så jeg bruker mye rømme og majones. Eventuelt kan en blande i litt melk også.

Denne er ganske så lik min. Jeg hiver oppi en god bunt reddiker også og masse gressløk fra hagen.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 21:50   #17
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Okei, en som ikke er hvit:

Poteter
Vårløk og/eller gressløk
(Rødløk i tynne strimler hvis du vil ha en litt skarpere smak)
Sukkererter
Gul paprika
Grønne epler

God olje, balsamico, grovkvernet pepper og salt.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 22:10   #18
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Åh så mange gode potetsalater!! Nam nam!

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 08:20   #19
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Opprinnelig lagt inn av Kalima, her.

8-10 poteter
1/2 løk
1 eple
2 hardkokte egg
1 pk kremfløte
1 pk majones
litt salt

Kutt potetene i terninger og kok dem. Finhakk løken, kutt opp eplet og del eggene. Pisk kremfløte og vend i majonesen og de andre ingrediensene. Ta i litt salt.


Denne er kjempegod!!

Denne potetsalaten skal jeg prøve! Den ligner på potetsalaten ei venninde lager og den er knallgod. Det er bare det at jeg ikke får oppskrift, for den er hemmelig.

Takk for oppskrifta!

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 09:10   #20
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste potetsalat

Jeg har mistet oppskriften på min deilige potetsalat.

Husker bare at det var poteter (selvfølgelig), vårløk, sikkert salt og at jeg lagde remulade av majones og kremfløte. Får bare prøve meg frem.

Kalima sin oppskrift ser god ut, så den skal jeg også prøve.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no