Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rusbehandling av barn fra barnevernet til helse

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-24, 19:11   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.516
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rusbehandling av barn fra barnevernet til helse

Hva tenker du? Jeg tenker at der var faen meg på tide Jeg synes barnevern er som skole: underbemannet, pengelense og med alt for mange oppgaver de skal ivareta.

Lenke: https://www.nrk.no/stor-oslo/helsemi...sen-1.16875209

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-24, 20:21   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.579
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rusbehandling av barn fra barnevernet til helse

Barnevernet var jo en skole i rus allerede da jeg gikk på ungdomsskolen. Det er ca 40 år for seint. Men bedre nå enn aldri.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-24, 22:54   #3
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rusbehandling av barn fra barnevernet til helse

Opprinnelig lagt inn av him;5299556 Jeg synes barnevern er som skole: underbemannet, pengelense og med alt for mange oppgaver de skal ivareta.

Lenke: [url

https://www.nrk.no/stor-oslo/helseminister-jan-christian-vestre-vil-flytte-rusbehandling-av-barn-fra-barnevern-til-helsevesen-1.16875209[/url]

Akkurat som helsevesenet. Jada, neida. Det er fint at den siden rustes opp, disse barna/ungdommene faller mellom alle stoler. Ikke hører de til psykisk helse, rusomsorg eller somatikk, til tross for at egentlig kanskje hører til alle steder. Veldig frustrerende for alle parter. Jeg har møtt mange av disse ungdommene og de både krever og fortjener mer enn det ofte gis nå. Spesielt vanskelig er det når de det gjelder skal ha en viss frihet. Jeg er dog redd for at når det rustes opp et sted, så må det tas fra et annet sted og jeg lurer på hvordan man skal stable sammen både spesialisthelsetjenesten og kommunen for p få det til skikkelig
Det blir spennende og følge videre

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-24, 07:02   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.516
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rusbehandling av barn fra barnevernet til helse

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Akkurat som helsevesenet. Jada, neida.

Jeg er enig i at helsevesenet er veldig presset på to av faktorene: underbemannet og pengelense (og min påstand er at det første henger sammen med det andre) Men jeg synes fremdeles at helsevesenet har fokus på faget sitt og relevante oppgaver. Både barnevern og skole gjør mye "utenom" sitt fagfelt.

Jeg synes også at disse barna har et tverrfaglig behov, men jeg tror det er best at helsevesenet har hovedansvaret.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-24, 10:49   #5
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.299
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rusbehandling av barn fra barnevernet til helse

Spennende at man vil prøve en ny måte å møte disse barna på, jeg synes det er bra at det forsøkes på en annen tilnærming og organisering, det er rimelig åpenbart at systemet som er der nå, har store svakheter. Jeg håper at barna vil få tverrfaglige team med kompetanse fra flere felt. Og så må man vel se på disse institusjonene og hvordan regelverket påvirker driften.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-24, 12:56   #6
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.816
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rusbehandling av barn fra barnevernet til helse

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Akkurat som helsevesenet. Jada, neida. Det er fint at den siden rustes opp, disse barna/ungdommene faller mellom alle stoler. Ikke hører de til psykisk helse, rusomsorg eller somatikk, til tross for at egentlig kanskje hører til alle steder. Veldig frustrerende for alle parter. Jeg har møtt mange av disse ungdommene og de både krever og fortjener mer enn det ofte gis nå. Spesielt vanskelig er det når de det gjelder skal ha en viss frihet. Jeg er dog redd for at når det rustes opp et sted, så må det tas fra et annet sted og jeg lurer på hvordan man skal stable sammen både spesialisthelsetjenesten og kommunen for p få det til skikkelig
Det blir spennende og følge videre

Mange av disse barna har nok litt for mye frihet vil vel jeg si. Og mangler tydelige rammer og det får ingen konsekvenser når de trår over grenser.
Og så må det bli slutt på at disse barna/ungdommene blir kasteballer. Det krever involvering fra mange parter. Helse skal hjelpe til med rus - og kanskje allerhelst bakenforliggende årsaker til rusen, skole skal sørge for tilrettelegging slik at de får fullført skole, foreldre/barnevern må sette trygge rammer og grenser.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-24, 13:30   #7
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.820
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rusbehandling av barn fra barnevernet til helse

Noen av dilemmaene er vel knyttet til den friheten som man har som barn/ ungdom i barnevernsinstitusjon? Dette med at man har rett til et privatliv, regelverket for tvang osv.? Som på den ene siden er både riktig og forståelig på mange måter - sett i lys av individets rettigheter opp mot myndighetene, frihet til å ta i mot eller nekte spesialundervisning, helsetjenester og behandling osv. - samtidig hadde f.. ikke mitt barn kunnet påberope seg noe privatliv i vårt hjem, jeg hadde uten blygsel ransaket rommet, tatt substanser som ikke var tillatt, nektet overnattingsbesøk og litt av hvert annet som jeg så tjenlig i en gitt situasjon (nei, jeg gjør ikke det til vanlig ). I en periode hvor det var litt løsdrift sto jeg alltid opp om natten når barnet kom hjem for en.... "velferdssjekk".

Mulig det er lett å si fordi vi strengt tatt ikke har vært involvert i noe alvorlig så langt jeg er kjent med. Men når noen framstiller det som at barn/ unge vil ta i mot hjelp når de trenger det så er det ikke det jeg ser. Ihvertfall for dem som "bare" er i risikosonen så betyr det noe at det er noen andre motivasjonsfaktorer, for selv er de ofte veldig overbevist om at de har "kontroll", det er "bare til fest" eller "bare med xy". Tenker på faktorer som f.eks. at det er ulovlig, at det kan få noen konsekvenser på skole osv. Og en del av det konsekvens-apparatet har de som bor hjemme hos sine foreldre mange ganger mer av enn i institusjon ser det ut til? Det er noe med den innrammingen som blir ekstra viktig når veien er litt bratt og glatt.

Det er vel noe man har sett i helse ifht tvangsinnlegging. At ungdommer går med på frivillig innlegging fordi de vet at da kan de bare rusle ut døra og skrive seg ut på selvbestemmelse, mens om de hadde blitt lagt inn på tvang så kunne de ikke det?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no