Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-15, 14:33   #1
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.904
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Nevøen vår (min manns kjødelige nevø) skal konfirmeres i september. Ettersom han kommer fra en totalt ukristelig familie, men har valgt kirkelig konfirmasjon, må han døpes noen uker i forkant. Her har jeg (som den eneste i mils omkrets som faktisk står i statskirka) fått det ærefulle fadderoppdraget.

Hvordan blir det naturlig å gjøre dette? Vi skal jo troppe opp i kirken, men det er vel ikke påkrevd bunad og full mundur ved en slik anledning? Det er tenkt en helt uformell lunsj etterpå, trolig på kafé og neppe med hele slekta til stede. Penkjole på meg burde vel holde lenge? Og hva gjør vi med gave? Det er jo konfen som er hovedanledningen, så hovedgaven må vel komme da, men en liten oppmerksomhet er vel på sin plass? Noen som har ideer? (Jeg tror salmebok utgår, selv om det kunne vært fristende. )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 14:50   #2
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Storebror døpte seg i fjor. Siden han hadde navnedag når han var liten gjorde vi det enkelt med kaffe og kake for familie og faddere hjemme. Han fikk ikke gaver, det fikk han jo til navnedagen og senere til selve konfirmasjonen.

Det var veldig høytidelig i kirken, flere faddere hadde bunad.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 14:50   #3
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.707
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Jeg har vært fadder til mine to nevøer på samme vis.
De døpte seg i en kveldsgudstjeneste uten andre enn dem til stede. - OG tidenes mest rørte prest - Jeg hadde på meg penklær. De fikk ingen gaver i forbindelse med dåpen, men om jeg har måttet gi noe, så har jeg enten gått for kjipesen kjipest og gitt noe i gata "kjøp en geit"/noe fra kirkens bymisjon, ellers så har jeg gått for noe praktisk.

Jeg tenker vel egentlig at dette kan du høre med i forkant til foreldrene. Om det er en forventing om gave eller ikke.

(og så lurer jeg på om man kan nekte barna sine å døpe seg - akkurat det kjenner jeg at jeg kommer til å bli fristet til.... )

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 14:59   #4
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.904
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Det var veldig høytidelig i kirken, flere faddere hadde bunad.

Jeg så i grunnen for meg en helt vanlig gudstjeneste med dåp av 2-3 slengt inn mot slutten, jeg. Må forhøre meg litt mer, forstår jeg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 15:01   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.904
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Hva med ei god bok eller noe - noe litt oppbyggelig litteratur?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 15:02   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.711
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

(og så lurer jeg på om man kan nekte barna sine å døpe seg - akkurat det kjenner jeg at jeg kommer til å bli fristet til.... )

Ikke om de er over 15 år.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 15:54   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.504
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Jeg har vært tilstede i ungdomsdåp, og det var ganske høytidelig. Når det er sagt holder en pen sommerkjole altså. Dåp foregår jo under vanlig gudstjeneste, og så lenge det ikke er lagt opp til formelle greier etterpå kan du droppe bunaden. Jeg hadde pen kjole, fadderen var den ene presten og derfor kledd i hvit kappe, tror jeg, og foreldre i drakt og dress. I konfirmasjonen noen uker senere kjørte vi bunad.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 24-08-15 kl 16:41.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 16:51   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.089
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Jeg har vært i flere slike, og her er det egen gudstjeneste enten på ettermiddag/kveld eller lørdag; altså ikke på ordinær søndagsgudtjeneste. Det pleier å være veldig fine gudstjenester, høytidelig og intim på en gang. Med innlagt fnising fra dåpsbarna.

Penkjole holder, og en bitteliten ting er vel ikke feil? Det er jo et valg han har tatt selv og aktivt, jeg hadde nok kjøpt et lite kors eller noe. Men jeg er kristen selv, all den tid der skulle ha noe å si.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 17:12   #9
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Dåp av ungdommer kan skje både i egen dåpsgudstjeneste, alene eller sammen med andre ungdommer eller det kan skje i en vanlig gudstjeneste.
Enkel kjole er ok som antrekk uansett. Bunad kan lett bli too much, men det er litt avhengig av familie.

Jeg ble døpt i et nittitallsantrekk som sikkert var ganske pent den gangen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 17:46   #10
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.961
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Jeg ble døpt noen uker før konfirmasjonen. Det var en egen gudstjeneste på en lørdag, vi hadde alle bunad og så var det middag hjemme etterpå. Så stakk vi i skiheisen.

Jeg husker jeg fikk mye fint til dåpen, sovepose og telt blant annet. Tror dette nok bunner i at morssiden min av slekta følte seg snytt for dåp når jeg var liten.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 18:49   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.555
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Jeg har hørt at den tyngste oppgaven når det gjelder ungdomsdåp, er å bære dem fram til presten.


-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 19:46   #12
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.684
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Jeg døpte meg i konfirmasjonsgudstjenesten. Sånn rett før jeg ble konfirmert liksom. S jeg hadde bunad under den hvite kjortelen, eller hva det nå heter.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 19:47   #13
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.684
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Og jeg fikk ikke noen egen gave til dåpen. Bare en tale fra ene fadderen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 19:49   #14
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.086
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Det blir vel meir og meir vanleg å ha det i vanlege gudstjenester. Ei god bok eller oppbyggelig litteratur som du så lyrisk kaller det, er sikkert ein god ide. Og så skal du vel vere med fram til døpefonten? Sommarkjole er bra. Eller ein av dei andre fine kjolane som eg innbiller meg at du har mange av

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 20:21   #15
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.914
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Du kan ha bunad, du kan ha penkjole, du kan ha vanlige klær. Jeg har sett alt i bruk, men ville nok anbefalt noe pent.

Jeg hadde også gitt en liten gave.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 20:26   #16
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.904
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Du kan ha bunad, du kan ha penkjole, du kan ha vanlige klær. Jeg har sett alt i bruk, men ville nok anbefalt noe pent.

Ja, jeg kommer nok ikke til å trekke i olabukse for andre gang i år i anledning dåpen, altså. Min hverdagsuniform kan på de mest utspjåka dagene minne om bryllupsklær for andre, så det er nok ingen stor fare.

Tusen takk for alle svar!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 20:50   #17
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.786
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Du er nok kurant kledd uansett du, men forhør deg med familien hva de tenker om klær?

Også tenker jeg at om man ga gave ved type navnedag eller sånn når de var små, så gir man jo ikke en gang til nå, og gave får han til konformasjonen uansett, så det ville nok bare blitt en liten oppmerksomhet tipper jeg. Om det aldri var avholdt navnedag eller denslags har de fleste jeg kjenner da gitt gaven mer i forbindelse med fødsel. (i min fmilie gir noen ved fødsel og noen ved dåp, altså av slekta. De nørmeste gir jo til begge)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 22:02   #18
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.880
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Jeg hadde gitt en gave. Som Ru skriver er et kors helt sikkert veldig passende.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 22:04   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.662
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Hva med ei god bok eller noe - noe litt oppbyggelig litteratur?

Høres fint ut!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 22:12   #20
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.904
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Kors utgår med klar margin, kjenner jeg. Smykker til gutter generelt, egentlig.

av -ea-.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no