Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-11, 15:07   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Vi trenger nye fliser på kjøkkenet, på begge langveggene mellom over- og underskap. Er dette noe hvermansen kan gjøre selv, eller er det for hardbarkete DIY-folk? Jeg er helt talentløs, men mannen har tålmodighet og er ganske fingerferdig, men er det nok? Jeg har nemlig sett noen kanskje kjipe resultater etter at folk har prøvd å gjøre dette selv.

Og om det er noe man setter ut – hvor mye er det vanlig å betale for arbeidet?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 15:12   #2
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Min ikke-ekspertmann fikk det veldig fint til. Har flyttet derfra så kan ikke vise.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 15:21   #3
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.491
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Mannen gjorde det selv, han er litt handy og litt uredd, så han gikk på med stort mot. Det ble helt fint.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 15:26   #4
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Min man gjorde det også selv, og jeg syns det ble veldig fint. Iallefall etter at jeg fortalte hvordan flisene skulle legges. Mannen bare mumlet "konsulent" og skulte stygt på meg. Men resultatet ble altså veldig bra.

Han leste endel på nett om hvordan det skulle gjøres, før han satte igang da.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 15:47   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Jeg har lagt fliser over kjøkkenbenken en gang, med hjelp av broren min som hadde gjort det flere ganger før. Det var selvfølgelig en fordel at han kunne det, men det var ikke så veldig hokuspokus. Det ble fint. Det fins arbeidsbeskrivelser i flisebutikken og helt sikkert på nett.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 15:50   #6
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Ikke veldig vanskelig nei, om de da ikke skal kuttes i ulike mønstre.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 15:53   #7
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Hva er forresten in på flisfronten nå?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 16:02   #8
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.792
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Jeg er ganske nevenyttig og gjorde det selv, med god hjelp i allslags brosjyrer fra butikken. Fint ble det også.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 16:05   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.044
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Broren min gjør slikt for meg. Men han er flislegger/murer av yrke. Eller så får jeg pappa til å gjøre det. Han er murerlærer. Så jeg føler ikke at jeg løper noen risiko.

De gangene dette har blitt gjort for meg, så har det gått veldig fort, men de er jo profesjonelle folk. Det er jo litt utstyr man trenger også, men det får man kanskje lånt?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 16:43   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Jeg har fliselagt halve brannmuren på kjøkkenet hos oss.
Det er ikke noe problem, det er virkelig ikke noe hokuspokus.
Vi har 5x5 marmor-fliser, men de kommer på nett, sånn at det er 30x30 man monterer på veggen. Trenger ikke de der flisekryssene eller tau eller noe.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 17:20   #11
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Jeg har gjort det selv.
Resultatet ble bra selv om jeg plagdes litt underveis. Har 100 år gammelt tømmerhus der det ikke finnes en eneste rett vinkel.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 17:25   #12
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.519
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Har dere sett på slike Kitchen Boards? Her er en tråd fra et handy-forum hvor det er mange detaljer om montering o.l.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 17:31   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Det selges jo mye slike plater for tiden, til og med Ikea har noen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 17:44   #14
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.519
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Styr unna de fra Ikea, de er tynne og slarkete og vanskelig å montere pent. Jeg kjøpte dem og kastet dem og gikk for Kitchen Boards i stedet.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 18:38   #15
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Mannen min gjorde det, og vi er veldig fornøyd. Men han er av typen som elsker å gjøre ting selv, og er flink til det meste.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 19:17   #16
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Mannen og jeg har gjort det! Og ingen av oss kontor-rottene hadde gjort slikt før. Men det ble kjempe-bra!
Vi fikk låne fliskutter der vi kjøpte flisene. Og så hadde vi sånne kryss for å få likt mellomrom mellom.

Abefaling; Kjør på!

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 21:08   #17
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Jeg og mannen fikk det også fint til selv. Han flisla og jeg fuget. Vi lånte fliskutter hos en kamerat og brukte fliskryss for å få det jevnt.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 21:08   #18
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Vi har gjort det selv med hell to ganger. Det er litt prikkelarbeid, men ikke vanskelig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 21:32   #19
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

De gangene dette har blitt gjort for meg, så har det gått veldig fort, men de er jo profesjonelle folk. Det er jo litt utstyr man trenger også, men det får man kanskje lånt?

Man trenger blandevisp (universalmixer) for drill, en drill (hvis man da ikke kjøper pastalim som er ferdig utblandet og det fungerer finfint til kjøkkenbenk), fliskryss (evt. fugesnor hvis du skal legge ujevne fuger horisontalt, jeg foretrekker snor på vegg), tannsparkel (limspreder), fliskutter (en billig en holder lenge til kjøkkenbenken), fugebrett, svamp. Totalkostnaden for verktøy er ca 400,- tenker jeg hvis du ikke må kjøpe blandevisp og drill.

Vi har fliselagt over kjøkkenbenken nå, veldig fornøyd med flisene våre de er 15x7,5 cm:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Kjokken.jpg (46,8 KB, 52 visninger)
__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 21:37   #20
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er flislegging av kjøkkenvegg noe man gjør selv?

Fløyel: det kjøkkenet er blitt så fint! Hvor har du kjøpt flisene? Jeg vurderer det samme når vi skal ta kjøkknenet vårt om litt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no