Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Har du lest klassikerne?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-10, 21:25   #1
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.077
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Har du lest klassikerne?

Jeg registrerer at det leses her, og jeg leser mye selv.
Men de gamle norsk klassikerne, blir de lest? Da tenker jeg på bøker fra den realistiske periode (Ibsen, Bjørnson,Kielland), på naturalismen (Skram) og videre Hamsun, Garborg, Undset, Duun og sikkert mange jeg ikke kommer på... Men stopper der, Lars Saaabye Christensen teller ikke i denne sammenhengen.

Blir disse bøkene sett på som uaktuelle, kommer du i det hele på at de finnes, eller er det bare de nye som teller? Er spørsmålet i det hele tatt interessant?

Jeg arbeider meg gjennom Duun for tiden, og er fascinert over hvor fascinerende de er...

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 21:28   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.946
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Ikke nok. Mye Kielland, siden han var herfra og jeg liker ham. Noe Bjørnson og en del Ibsen. Ikke Duun. Og Hamsun får jeg dessverre ikke dreisen på. Har lest litt, men lite, av Skram og Garborg. Lie har jeg ikke lest. Av Undset har jeg bare lest Kristin Lavransdatter-trilogien.

Jeg merker at det er "hundre år siden" jeg har lest sånt. Jeg burde virkelig lest det igjen. En del av dette har jeg hatt stor glede av, men som sagt var jeg en del yngre da og nå har jeg muligens andre preferanser?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 21:30   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.915
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Nei, ikke mer enn det jeg måtte på videregående. Det er vel som å banne i kirken, men jeg gidder ikke lese de heller. Føler ikke at det er noe jeg må gjøre.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 21:30   #4
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.174
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Jeg er ingen storleser for tiden (kremt, de siste årene). Har Hellemyrsfolket stående i bokhyllen, men får liksom aldri satt meg ned.

Johan Falkberget deimot, han har jeg lest en del av. Jeg elsker Eli Sjursdotter. :hjerte:

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 21:37   #5
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Ja, siden jeg har studert nordisk litteratur har jeg nok lest en del gamle klassikere. Nyere litteratur har jeg lest desto mindre av.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 21:38   #6
baltie
Den paranoide androide
 
baltie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 375
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Hadde Amalie Skram som særoppgave på videregående. Husker ikke et plukk...

Jeg ferdes nok heller på Outland enn Norli, for å si det sånn. Bokhyllene våre er fulle av fantasy og science fiction til Kattas forferdelse. Gjør iherdige forsøk på å omvende henne, men så langt har jeg bare lykkes med "Ender's Game". Og der snakker vi klassiker! Men ikke sånne som du tenkte på, nei... Så nei, har ikke lest noe slikt siden videregående. Og da ikke mer enn jeg måtte for å få en grei karakter i norsk. Ikke føler jeg noe spesielt behov for det heller, selv om jeg bakerst i hjernebarken min egentlig er klar over at jeg ikke hadde hatt vondt av å utvide horisonten litt forbi sverd, magi, laservåpen og romskip.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 21:39   #7
puselini
Aktiv
 
puselini sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 198
puselini er litt kul
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

HAr prøvd meg på noen gamle klassikerer men det gikk litt treigt innimellom.

puselini er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 21:59   #8
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Ja, mens jeg var ung og idealistisk lesehest med fritid i bøtter og spann leste jeg alle disse.

Hamsun, Duun og Undset kan jeg plukke ut av hylla og lese nå også, men Bjørnson,Kjelland og Skram stort sett får stå i fred.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:03   #9
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.084
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Tja, jeg leste også en del da jeg var yngre, både Amalie Skram, Tarjei Vesaas og Johan Falkberget har jeg vært gjennom en del av. Kristin Lavransdatter - trilogien har jeg lest, noe annet av Undset også tror jeg.

Nå leser jeg jo hverken det ene eller andre så .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:05   #10
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Nope. Overhodet ikke. Det er så mye som jeg faktisk vil lese at jeg ikke lider meg gjennom det jeg helst lar være når jeg ikke må.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:05   #11
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Jeg leser mye "eldre" litteratur og har lest veldig mange av de såkalte klassikerne. Har også studert nordisk språk og litteratur og da var vi innom mange av dem. Favoritten sålangt er "Sværmere" av Knut Hamsun - den er så fornøyelig og man leser den på en dag. Er også glad i "Tante Pose", "Helgenen" og "Fant" av Gabriel Scott, triologien om Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset og novellen "Karen" av Alexander Kielland. Kom også på "Syndere i sommersol" av Sigurd Hoel.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:07   #12
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Jeg leser mye "eldre" litteratur og har lest veldig mange av de såkalte klassikerne. Har også studert nordisk språk og litteratur og da var vi innom mange av dem.

Jepp.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:08   #13
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Nokså oppegående på Ibsen, heller skrall på de andre du nevner.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:10   #14
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.157
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Kielland har jeg lest det meste av, veldig bra.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:11   #15
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Jeg har lest endel Ibsen, men endel av de andre klassikerne får stå i fred for min del.
Amalie Skam blir man jo pinadø bare deprimert av.
Og jeg ble tvangsforet med Vesaas på skolen, så ham holder jeg meg også langt unna.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:13   #16
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.120
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Jeg leser mye "eldre" litteratur og har lest veldig mange av de såkalte klassikerne. Har også studert nordisk språk og litteratur og da var vi innom mange av dem.

Samme her.
Jeg husker lite, så de gjorde ikke særlig inntrykk.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:14   #17
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Jeg har lest noe, men har mange bøker som står foran norske klassikere på bøker jeg ønsker å lese.

Jeg har lest det meste av Ibsen. Jeg var utrolig fascinert av Ibsen da jeg gikk på vgs.
Ellers har jeg med stor glede lest en del av Johan Falkberget, Gabriel Scott og Kielland. Jeg leste Amalie Skram en gang i tiden fordi jeg måtte, og bestemte meg for at det ikke var noe jeg kom til å gjøre frivillig noen gang.
Jeg har også lest litt av andre, men kommer ikke på alt i farten.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:19   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Joda. Man er da systematiker. Jeg leste hele det fellesverket av "De 4 store" - de samlede av Ibsen, Bjørnson, Kielland og Lie - da jeg var student. Da jeg tok diplomen, leste jeg alt jeg fant av Hamsun. Skram har jeg også pløyd gjennom det meste av, det var vel siste året på videregående.

Jeg husker ganske mye av en del av det, men en ulempe med å lese alt på en gang, er jo at de ulike romanene glir litt over i hverandre.

Jeg har ikke lest noe av Mikkjel Fønhus og Tarjei Vesaas og Arne Garborg. Jeg ser ikke helt for meg å ta et raid på dem heller (og dessuten finnes de jo ikke på Kindle ).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:20   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Dessuten har jeg seff lest Kristin Lavransdatter. Det holdt lenge.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 22:21   #20
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du lest klassikerne?

Jeg har lest en del norske klassikere, men jeg er mye mer glad i engelske klassikere, så alt norsk nedprioriteres.

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no