Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Å legge opp for å strikke nedover etterpå

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-15, 19:17   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.961
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Å legge opp for å strikke nedover etterpå

Jeg finner ikke tilbake til en tråd hvor en eller annen sa at h*n vanligvis strikker den øvre delen av genseren oppover først, og deretter strikker nedover. Og noen andre foretrekker å strikke nedover for å unngå at det blir så trangt ved overgangen til ermene (denne tråden).

Jeg tenkte altså å strikke en genser med rundfelling. Ingen mønster, bare fargeskifte (horisontale striper). For å strikkeoppover på den øverste delen, men strikke nedover resten, tenkte jeg at det er lurt å legge opp sånne masker som blir liggende på en tråd og kan plukkes opp for nedoverstrikking etterpå rett over der ermene begynner. Da kan jeg strikke oppover derfra til halsen. Også kan jeg ta opp de maskene og strikke nedover fra rett over der man deler ermer og kropp. Da får jeg tre pluss; hvis størrelsen blir feil har jeg ikke strikket hele genseren, jeg kan prøve toppen før jeg strikker nedover, pluss at det blir fellinger oppover i stedet for å legge ut masker nedover på denøverste delen, pluss at jeg slipper det trange under ermene (for her må jeg vel bare legge opp masker når jeg kommer så langt, eller?)

Går det an? Er det lurt? Er det lett å lære seg sånn måte å legge opp på, og funker det fint å gjøre det for å strikke på rundpinne? (Alle videoer som viser teknikken viser med bare noen få masker og at man da snur og strikker tilbake igjen, f.eks. her: http://www.knittinghelp.com/video/pl...sional-cast-on.)


Sist redigert av banana : 06-02-15 kl 19:23.
banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-15, 19:20   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.098
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å legge opp for å strikke nedover etterpå

Jeg har strikket nedover noen ganger, men da har det stått i oppskriften at det skal gjøres sånn. Jeg har ikke forsøkt å strikke motsatt vei av oppskriften. Det har rett og slett ikke falt meg inn.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-15, 21:30   #3
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.961
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å legge opp for å strikke nedover etterpå

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har strikket nedover noen ganger, men da har det stått i oppskriften at det skal gjøres sånn. Jeg har ikke forsøkt å strikke motsatt vei av oppskriften. Det har rett og slett ikke falt meg inn.

Jeg tenker på å gjøre begge deler, altså strikke øverste delen først oppover, og deretter nedre del ovenfra og ned. Men da må jeg altså legge opp med "provisional cast on". Jeg lurer på om noen har erfaring med å gjøre det slik. Jeg har prøvd med provisional cast on nå, jeg er redd det ikke blir fint i overgangen mellom oppover- og nedover-strikking.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no