Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Anbefal meg en god bilstol i gruppe I

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-15, 21:59   #1
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Anbefal meg en god bilstol i gruppe I

BeSafe iZi Combi x3-setet vårt er ødelagt, og da det koster 2500,- å få reparert det (6 år gammelt) ønsker vi å kjøpe nytt i stedet for da minstemor enda har minst 2 år igjen i bakovervendt sete. I tillegg syns vi at det setet vi allerede har blir litt i snaueste laget når de nærmer seg 4 slik at vi greide det så vidt til tvillingene rundet 4 (de er både lette og lave for alderen), mens Lillebror, som har vært noenlunde gjennomsnittlig høy, måtte bytte sete da han fortsatt hadde 3 mnd igjen til 4-årsdagen fordi det ble for trangt mellom selene.

Nå er det slik at vi har enda et BeSafe (helt likt det over her, bare uten isofix) som vi har til reservesete når vi får tilreisende med små barn, noe vi får noen ganger i året. Det ene barnet runder snart 18 kg slik at vi ideelt sett kunne tenke oss et nytt sete som går opp til 25 kg, for da kan han låne det nye når han er på besøk og så kan lettvektersnuppa vår ha reservesetet. Når det er sagt bruker ikke barna våre å runde 18 kg før de er godt over 5 år, og all den tid minstemor er den letteste av de regner vi nesten ikke med at hun vil nå 18 kg før hun er klar til å flyttes over i beltestol. Så det at setet må gå til 18 kg er ikke førstepri, men er unektelig en fordel.

Hadde i utgangspunktet tenkt på Multi-Tech eller Two Way Elite, men ble frarådet det siste fordi det virket ustødig i tillegg til at det er bratt og gir lite plass til føttene. Er Multi-Tech i samme sjangeren, eller er dette bedre i så måte?

Har også sett på
- Cybex Sirona (18 kg) (testvinner 2013?)
- BeSafe iZi Plus (25 kg, men uten isofix)
- Britax MaxFix II (18 kg) (testvinner 2014)

Ser at isofix-festene kun er godkjent opp til 18 kg, og syns jo setene står stødigere med isofix. Når det er sagt tenker jeg at vi kommer til å bruke reservesetet (som er 4 år gammelt og godt innenfor) så lenge som mulig slik at det nyeste setet ikke nødvendigvis trenger å være mest tilpasset det nedre sjiktet av vektklassen.

Noen som har nylig erfaring med disse setene, eller vil anbefale et annet? Det bør ikke bli for bratt da vi drar en del på lengre bilturer. Og så trenger det ikke å være blant de dyreste da vi jo har et godt sete, men trenger enda et når hun blir større + de gangene vi får besøk.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-15, 22:11   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.608
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Anbefal meg en god bilstol i gruppe I

Min yngste satt i multi-tech i farens bil. Han satt godt i det, det var ikke veldig bratt synes jeg. I min bil satt han i akta graco duologic. Synes det var et bedre sete, lettere å montere all den tid det hadde isofix. Men det er et sete du gjerne ikke får tak i lengre. Han satt i det til han var fire år. Da skulle jeg til USA, mormor skulle passe, og han ble satt i beltestol fordi jeg anså det som tryggere enn at hun ikke skulle klare å sette ham rett i duologic setet. Han ble ikke snudd tilbake.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-15, 22:24   #3
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.696
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg en god bilstol i gruppe I

Vi har max fix og mobi til vår 3åring som er lang for alderen. Han sitter fint i begge men foretrekker mobi selv.

Jeg liker veldig godt begge. Liker å montere max fix fordi den står så godt i nesten alle biler og går fort og lett å montere. Mobi er litt breiere i passformen og tar derfor større plass. Men siden vi bare har 2 seter i baksete gjør ikke det så mye. Men denne er litt mer knot og passer i færre biler. Men lettere å komme inn og ut av synes jeg. Og gutten foretrekker den som sagt. Tror det er av de grunnene. Mer bredde og lettere å gå inn og ut av selv.

Hva med axkid sin som går på isofix til 18kg og så festes med seler etter det til 25kg? Minner litt om brio zento som er en av mine favoritter til større barn.
http://www.jollyroom.no/produkter/axkid-duofix-red-4

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-15, 22:54   #4
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg en god bilstol i gruppe I

Vi liker godt Akta Graco Belogic, jeg har skrytt av det her inne før. Femåringen sitter finfint i det ennå, og har hatt det siden han var ett. Det kan justeres mellom tre posisjoner med en spak, er stort og godt og stødig, går til 25 kg og er PLUS-godkjent. Man må ta i litt for å få montert det stramt nok, men vi flytter sjelden på det, så det gjør ikke oss så mye. Femåringen sitter bedre i det enn den 15 cm lavere broren gjør i Besafe-setet sitt, og han kunne nok fint hatt det et år til, men antakelig kjøper vi vel beltestol til den eldste når minsten blir stor nok til mellombrors sete.

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-04-15, 23:02   #5
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anbefal meg en god bilstol i gruppe I

Vi har TWE i ene bilen, og ja, det er bratt, ikke det setet vi bruker på langtur der hun sovner. Men det er god plass til føttene, det har vi ikke hatt problemer med det. Mellomste min satt i et slikt til minst fire år, tror hun var ire og et halvt da vi snudde henne. Hun var heller ikke 18 kg før etter seks år.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-15, 23:06   #6
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.986
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg en god bilstol i gruppe I

Vi har nettopp kjøpt nytt sete til minsten, dog er han kun 2,5 år. Men vi ønsket å fortsette med isofix så lenge som mulig, for enkelhets skyld. Vi endte opp med Maxi Cosi 2 Way Pearl. Kommet særs godt ut i test, og faktisk mye lengre i ryggen enn alle BeSafe setene. Det overrasket både oss og betjeningen på Babyshop stort. Selv setene som er opptil 25 kg faktisk. Han sitter godt i setet, men ikke boltreplass til bena. Sånn sett er nok kanskje BeSafe setene bedre. Ihvertfall det nye, hvor man kan justere slik at mellomrommet mellom bilstol og bilens sete kan gjøres større etterhvert som barnet trenger mer plass. Men det hjalp egentlig lite når rygglengden var mye kortere synes vi Liggestillingen i Pearl er en drøm. Henger ikke med hodet.

2 Way Pebble kan også brukes bakovervendt til 18,5 kg, og den halvkiloen har faktisk endel å si når barna er såpass store som fem år. Mellomste holdt seg rett under 18 kg i over et år i den alderen der

Det har kommet et Concord sete som kan brukes med isofix frem til 21,5 kg tror jeg det er. Mener det heter Reverso. Dessverre ingen butikker i Oslo som selger det, kun over nett jeg fant det da vi skulle ha, og da ble det Pearl isteden. Men det virker veldig bra!

Var godt fornøyd med Brio Zento til mellomste. Beltefestet.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-15, 12:42   #7
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Anbefal meg en god bilstol i gruppe I

Her var mange gode tips som jeg skal kikke på, tusen takk!

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-15, 12:52   #8
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.994
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anbefal meg en god bilstol i gruppe I

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Min yngste satt i multi-tech i farens bil. Han satt godt i det, det var ikke veldig bratt synes jeg.


Vi er også veldig fornøyde med MultiTech. Storebror satt i det til han var 5 og lillebror på 4 bruker det nå og skal bruke det lenge ennå. Vi er også fornøyde med Britax HiWay II. Ingen av våre har noen gang klaget på dårlig plass til beina eller annet.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no