Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oslobeboere - fra hvilke alder går barna til/fra skolen alene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-10, 13:09   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Oslobeboere - fra hvilke alder går barna til/fra skolen alene?

Tråden om man skal følge 2 klassingene til første skoledag fikk meg til å tenke på dette med når barn går til og fra skolen alene. Når jeg sier at jeg ikke følger ungen til skolen så mener jeg jo at jeg selvfølgelig følger henne til skolen, men ikke inn i klasserommet. Men jeg vet jo også utmerket godt at det er veldig vanlig for mange 2 klassinger å gå til og fra skolen helt alene. Det gjorde jo jeg også da jeg var liten, men jeg bodde langt ute på landet så situasjonen kan overhode ikke sammenliknes men min datters skolehverdag i Oslo xx år senere en da jeg voks opp.

Vi bor sentralt i Oslo (innenfor Ring 2) og jeg ser ikke for meg at jeg lar vesla gå alene til / fra skolen på en god stund enda. Det finnes noen 1 klassinger som gikk alene til skolen i fjor men dette ble sterkt frarådet fra skolen. Jeg har inntrykk av at noen barn fra 3-4 klasse får gå alene men ikke noe særlig før det. Det må sies det er en veldig synlig forskjell på barn med minoritetsbakgrunn, de går ofte alene mye tidligere en de etnisk norske barna. Eller jeg burde egentlig si minoritetsspråklige barn, da jeg ser polske og andre øst Europeiske barn som også går alene fra tidlig alder så det er helt klart forskjellige praksiser her basert på kultur og hvor tidlig man pålegger barn den type ansvar osv.

Jeg føler jeg er veldig usikker på hva som er riktig og galt og når det er "riktig" å pålegge barna dette ansvaret. Jeg vet ikke hvor langt det er til skolen, det er kanskje en km, veien er rolig og fin men vi er jo fortsatt midt i Oslo ... det er kanskje fordi jeg er oppvokst midt på bygda selv at jeg har disse "sperrene" på når jeg klarer å "slippe" ungen i byen, selv om jeg nå har bodd mer en halve livet mitt selv i London og Oslo og føler i aller høyeste grad at jeg er er bybeboer.

Så da lurer jeg på hva andre Oslobeboere praktiserer? Hvor gamle er barna deres og går de til skolen alene? Ja eller nei, og hvilke tanker er det som legger grunnlaget for den beslutningen dere har tatt?

Sist redigert av Lisa : 08-08-10 kl 13:18.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:52.