Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jeg liker ikke det du sier, men forsvarer din rett og alt det der ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-10, 09:57   #1
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Jeg liker ikke det du sier, men forsvarer din rett og alt det der ...

Hvor lenge er det betimelig å ikke reagere med avsky uten å måtte komme med en lang analytisk utredning om at ikke alle må skjæres over samme kam etc ?

http://www.dagbladet.no/2010/02/16/n...slam/10420702/

Er vi interessert i hvor stor inflytelse slike har i minoritetsmiljøer, eller snur vi oss vekk styrt av aldrende fordommer om et foreldet politisk landskap og håper at det skal gå over av seg selv?

Kom igjen, i dag er det lov å mate trollet!

Gammel 16-02-10, 12:09   #2
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg liker ikke det du sier, men forsvarer din rett og alt det der...

Jeg synes det er kjempeflott at det sies rett ut at: "vi synes det er ok med steining av homofile". Ikke fordi jeg er enig (Gud forby! ), men fordi at det er enklere å forholde seg til - og ikke minst: Ta til motmæle imot.

Gammel 16-02-10, 18:20   #3
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes det er kjempeflott at det sies rett ut at: "vi synes det er ok med steining av homofile". Ikke fordi jeg er enig (Gud forby! ), men fordi at det er enklere å forholde seg til - og ikke minst: Ta til motmæle imot.

Ja, man er prisgitt at noen nutters går i media og setter ord på hva "the silent majority" mener. Og det sier vel egentlig alt om hvilket ikke-tema dette har vært og stadig vekk er. Oppegående samfunnsforskere kunne ha kartlagt og akademisert slike holdninger for 15 år siden, da de var ferske, befruktede egg i det norske samfunnet. Men istedet har man måttet høre på det evinnelige gnålet fra han medie-antropologen i bobla si ved Vestgrensa et sted...

Sist redigert av Brutus_ : 16-02-10 kl 18:41.
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 18:24   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg mener denne karen er en idiot av kraftige dimensjoner og stoler på at de aller fleste mener det samme. Muslim, hindu, jøde, motorsyklist, indianer eller sjømann.

Og ja - jeg kan spandere på deg en lillefinger i dag, Brutus - jeg synes synet på homofile ser ganske ille ut i en del muslimske miljøer til tross for at jeg går ut fra at de ikke tar det til dette nivået. I en del kristne miljøer er det like ille forøvrig.

Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 18:28   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er tross alt ikke mange kristne som mener at homofile skal steines. Det holder at de skal til helvete.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 18:36   #6
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den mannen der synes jeg er skummel.....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 18:46   #7
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Kanskje han forsøker å nå ut til tenåringsgutter på rånebygda?
Jeg har hørt noen av de si en del lignende om homofile. :snikislamisering:

Gammel 16-02-10, 21:26   #8
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Kanskje han forsøker å nå ut til tenåringsgutter på rånebygda?
Jeg har hørt noen av de si en del lignende om homofile. :snikislamisering:

Han kompisen hans i hjemmehekla lue, helskjegg, kjortel og nytt, rent og arabisk navn, er født etnisk norsk i Vestfold et sted. Og vips; blitt halal for ett år siden.

Men ellers tror jeg du må prøve å se videre enn den rotnorske folkehomofobien. Man ser ikke dette tydeligere ved å relativisere det og forsøke å gjøre det til noe generelt. Det er langt fra tradisjonsfordommer til et uttalt religiøst, politisk program, som forkynnes uten motsigelser. Å ha et alvorsord og en pekefinger mot dette har ikke noe med trakassering av folkegrupper eller rasisme å gjøre i det hele tatt, snarere tvert imot.

Gammel 19-02-10, 21:00   #9
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvordan ta til motmæle?
Hva skal du argumentere med?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 21:06   #10
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det er tross alt ikke mange kristne som mener at homofile skal steines. Det holder at de skal til helvete.

Psst. Helvetet er avskaffet i kristendommen

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 21:09   #11
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Det er trist for Norges muslimer at slike som han får kommer fram med sine meninger. Det eneste som oppnås er større avstand mellom etniske nordmenn og muslimer. Mange nordmenn skiller ikke radikale nordmenn og liberale nordmenn og alle variasjonene der i mellom....

Samtidig burde ikke-radikale muslimer engasjere seg og kanskje protestere kraftig mot de oppfatninger han står for. Dette for å synliggjøre at det ikke er en vanlig oppfatning blant muslimer.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 09:21   #12
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Dette for å synliggjøre at det ikke er en vanlig oppfatning blant muslimer.

Jeg kjenner mange muslimer og har den oppfatning at det er svært vanlig å ha et negativt syn på homofili.

Gammel 20-02-10, 09:52   #13
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Jeg kjenner mange muslimer og har den oppfatning at det er svært vanlig å ha et negativt syn på homofili.

Det er jo himmelvid forskjell å å ha et negativt syn på homofili, og det å ønske å drepe dem. Jeg har et negativt syn på utroskap feks, men jeg kommer ikke til å begå drap om mannen min gjør det. Jeg mener ei heller at de som gjør det "bør steines".

Gammel 20-02-10, 09:55   #14
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker ikke det du sier, men forsvarer min rett til å knerte deg dersom du ikke vender om og kommer på bedre tanker.

Gammel 20-02-10, 10:03   #15
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ganske så sikkert på at du vil finne mennesker innen de fleste religioner, de fleste former og farger som ville mene at det er helt greit å steine homofile.
Greit nok at alle får ikke ut og forteller at de mener det, men det er da lettere å forholde seg til noen som klart sier hva de mener.

Gammel 20-02-10, 15:25   #16
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg er ganske så sikkert på at du vil finne mennesker innen de fleste religioner, de fleste former og farger som ville mene at det er helt greit å steine homofile.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 19:00   #17
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg er jo egentlig enig med overskriften, MEN jeg synes det blir en kvalifisering når meningen en ytrer er en oppfordring til ulovlige handlinger.
Jeg synes jo dette er så håreisende meninger at selv den mest homofobe personen jeg kjenner vil riste på hodet.

Ved å ytre noe slikt blir han i mine øyne en patetisk klovn og mister injurierende kraft, det er kanskje veldig dumt av meg og jeg burde nok ta slike ting på mer alvor..

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 20:14   #18
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Det er jo himmelvid forskjell å å ha et negativt syn på homofili, og det å ønske å drepe dem. Jeg har et negativt syn på utroskap feks, men jeg kommer ikke til å begå drap om mannen min gjør det. Jeg mener ei heller at de som gjør det "bør steines".

Nå er det faktisk overraskende mange, spesielt førstegenerasjonsmuslimer, som mener det er helt greit at homofile blir tatt av dage.

Et negativt syn på utroskap kan i mine øyne ikke sammenlignes med et negativt syn på homofili. Er du utro, sårer du andre mennesker. Er du homofil, skader du ingen andre. Da har du altså et negativt syn på mennesker som er annerledes enn deg selv og ikke fordi de har gjort nettopp deg ille. Stor forskjell.

Gammel 20-02-10, 20:49   #19
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg liker ikke det du sier, men forsvarer din rett og alt det der ...

Joda, "vi" forsvarer vår rett til å publisere så mye tegninger vil bare vil, og da må nesten han få lov til si at det er greit å stene så mye han vil.

På den andre siden - jeg synes vi kan vise omverdenen så mye respekt at vi dropper å trykke tegninger som ikke er laget for annet enn å provosere. Og jeg synes vi godt kan si at i vårt land er steining ikke greit, uansett årsak. Ønsker han å bo i et land men færre tegninger og flere steninger - så finnes det noen av dem i andre verdensdeler. De er sikkert åpne for å ta i mot ham.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:33.