Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Barneselskap for dummies

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-08, 17:12   #1
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barneselskap for dummies

Jeg skal visst snart debutere som vertinne for et barneselskap (barnet blir 3 år). Debutantverten er like blånn som meg - ingen av oss har altså hverken arrangert eller vært i barnebursdag tidligere (annet enn da vi var små, men det har vi visst fortrengt), så egentlig trenger vi en Barneselskap for dummies evt. gode råd fra dere som erfarne på området.

Vi har skjønt såpass at barna skal ha mat (der har vi kontroll) og så får som regel bursdagsbarnet gaver. Når spiser man i barnebursdager? Med en gang man kommer - eller leker man litt først og så spiser man? Hva med gaver? Har sett at noen snakker om "flasketuten peker på" og organisert gaveåpning? Er det vanlig? Trenger man forresten noen organiserte leker for barna når det er snakk om 3-åringer?

Alle tips og råd mottas med takk!

Gammel 24-02-08, 17:17   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barneselskap for dummies

Då vi arrangerte 3-års dag hadde vi ingen organiserte ting anna enn måltidet. Ungane leika seg med lille A sine leiker (og gåvene han fekk), og to timar gjekk unna på eit blunk. Eg trur ein slit seg ut på å prøve å organisere ting i hel for 3-åringar.

Mine tips:
- Opne gåver etter kvart som gjestane kjem. Då veit barnet (og de) kven som har gitt kva.
- Måltid
- Frileik for alle born.

Slik gjorde vi det, og alle foreldra var overraska over at det gjekk an å vere i eit så avslappa selskap. Dei voksne fekk drikke kaffi, ete og skravle medan ungane rota og leika.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 17:18   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, det høres ut som vi i utgangspunktet hadde tenkt. Jeg fikk sånn prestasjonsangst da jeg leste om organisert pakkeåpning. Det er kanskje mer vanlig med større barn?

Gammel 24-02-08, 17:19   #4
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Feiret 2 års dagen til Poden i fjor og har tenkt til å ha samme "løsning" i år:

• Gjestene kommer
  • Gavene åpnes fortløpende
  • Spiser mat når alle har ankommet
  • Fri lek (mange nye leker stort sett å utforske for alle)
  • Kake
  • Fri lek
  • Vinke alle gjestene vel hjem
Mannen var i selskap med Poden for en måneds tid siden (3 års dag). Der prøvde de å ha organisert "hilse-runde" og leker, men det fungerte visst ikke noe særlig. Vi venter med det til senere bursdager.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 17:20   #5
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Takk, det høres ut som vi i utgangspunktet hadde tenkt. Jeg fikk sånn prestasjonsangst da jeg leste om organisert pakkeåpning. Det er kanskje mer vanlig med større barn?

Vi var i femåsdag i går, og sjølv der gjekk organisert pakkeopning heilt i krøll. Eg trur ofte at vi voksne slit oss ut på formalitetar som vi trur er forventa.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 17:21   #6
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg er litt skeptisk på den flasketut-gaveåpningsgreia. Synes det blir et veldig fokus på gavene, og på hva hver enkelt gir. Litt kjipt å ikke være den med den fineste gaven.

Vi åpner gaver når gjestene kommer. Små barn er ofte ivrige etter å gi og å få. Greit å ha en til å notere litt om det er mange.

Deretter er det mat, etterfulgt av kake.

Her er fiskedam den store begivenheten i de fleste bursdager. Vi bruker trappen og fisker fra første etasje og ned.

Organiserte leker er ikke nødvendig for alle barn. Her er det et ønske om Stolleken.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 17:24   #7
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde treårsdag i går og hadde satt av 3 timer til selskapet. Ungene kom rundt kl 2 og det ble til slutt 8 barn og 17 voksne. Vi fikk låne bhg slik at ungene fikk god plass til å leke og gymsalen var det mest populære området.

Vi hadde ingen organisert gaveåpning, da Junior hadde blitt sjenert av noe sånt og jeg tror at treåringen kanskje ikke er så rolige at de greier å følge et slikt opplegg. Vi spiste kl 3 og da var det pølser og kaker. Etter spisingen var det frilek igjen.

Gammel 24-02-08, 18:08   #8
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville hatt tidsbegrensing på 2 timer. Det blir vel litt annerledes hvis det er voksne med gjestene,men ellers så holder det med to timers barneselskap hjemme.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 18:17   #9
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har pleid å åpne pakkene etterhvert som gjestene kommer. Så hiver man seg til bords. Vi har kjørt fortløpende, kaker rett etter pølser. Da slipper man få ungene til bords mer enn en gang - dessuten kan de voksne kose seg med kaffen mens ungene leker videre etterpå, og vert og vertinne kan da slappe av - alle er bespist, alt er bomba og alle har det strålende.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 19:33   #10
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror pakkeåpning etter hvert som gjestene kommer er veldig lurt. Så mat og kaker når alle har kommet, frilek og så evt. fiskedam helt mot slutten av selskapet. (Jeg fikk forresten tips om at det man fisker kan pakkes inn i aluminiumsfolie formet som fisk. Da trenger den ikke inneholde så mye, og selve fiskingen blir veldig morsom.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 20:19   #11
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skytte75, her.

Feiret 2 års dagen til Poden i fjor og har tenkt til å ha samme "løsning" i år:

• Gjestene kommer
  • Gavene åpnes fortløpende
  • Spiser mat når alle har ankommet
  • Fri lek (mange nye leker stort sett å utforske for alle)
  • Kake
  • Fri lek
  • Vinke alle gjestene vel hjem
.

Hva spiser dere på de første mat tingen?

Her serverte vi bare kaker ,gele og godteri i turbos bursdag. Var kl12 på lørdags formidag.
Serverte ikke noe mat til ungene..

Gammel 24-02-08, 20:21   #12
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Vi tenkte vi skulle ha pizzasnurrer eller noe sånt først og så en-eller-annen kake etterpå.

Gammel 24-02-08, 20:23   #13
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Her serverte vi bare kaker ,gele og godteri i turbos bursdag. Var kl12 på lørdags formidag.
Serverte ikke noe mat til ungene..

Vi har alltid noe mat først. Har alltid fått det også. Synes det er kjekt så slipper man spise før man går.

Gammel 24-02-08, 20:25   #14
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Me hadde barnebursdag for første gong då storesøster fylte 4 år. Me hadde laga muffins og sjokoladekake. Muffinsen sto på bordet da barna sette seg, men medan eg snudde ryggen til for å hente sjokoladekaka, var barna fordufta. Ingen ville ha meir å ete. Dei sat ved bordet i ca 4 minuttar til saman. Eg tullar ikkje.

Mitt beste tips er å ikkje slite seg ut på å bake kaker. Det held med eit par.

Gammel 24-02-08, 20:25   #15
Skytte

Skytte sin avatar

Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

I fjor hadde jeg laget hjemmelaget pizza både til voksne og barn. Tipper det blir skinke/pizza-snurrer i år. Det er enkelt, lett å spise og kan lages på forhånd. Det blir i allefall ikke pølser, for det er ikke Poden så veldig glad i selv.

Gammel 24-02-08, 20:27   #16
Skytte

Skytte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vi har alltid noe mat først. Har alltid fått det også. Synes det er kjekt så slipper man spise før man går.

Signerer!

Lager ikke mye kaker; det blir nok en sjokoladekake og boller tenker jeg. Blir nok kakebaking i mai med barnebursdag, familiefeiring, Mannens bursdag og konfirmasjon til nevøen. :sliten:

Gammel 24-02-08, 20:29   #17
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det høres veldig lurt ut det som er sagt over her.
Vi har pleid å ha gaveåpning etterhvert som gjestene kommer, mat når ting roer seg litt, frilek og kaker også går gjestene etterhvert.
Til mat har vi pleid å ha pølser, horn med ost og skinke evt noe annet.

Sjokoladekake, muffins, gele er pop.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 20:29   #18
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

I fjor hadde jeg laget hjemmelaget pizza både til voksne og barn. Tipper det blir skinke/pizza-snurrer i år. Det er enkelt, lett å spise og kan lages på forhånd. Det blir i allefall ikke pølser, for det er ikke Poden så veldig glad i selv.

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Me hadde barnebursdag for første gong då storesøster fylte 4 år. Me hadde laga muffins og sjokoladekake. Muffinsen sto på bordet da barna sette seg, men medan eg snudde ryggen til for å hente sjokoladekaka, var barna fordufta. Ingen ville ha meir å ete. Dei sat ved bordet i ca 4 minuttar til saman. Eg tullar ikkje.

Mitt beste tips er å ikkje slite seg ut på å bake kaker. Det held med eit par.

Sånn har det vært i alle bursdagen turbo og har vært i

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ok.
når jeg var lita så var den skjeldent vi fikk noe annet en kaker,før vi ble ungdom å spiste bare pizza i bursdager.
Og i bare en av de 7 4årsdagene turbo har vært i,i fjor ble det servert pølse i brød, 2 stykker som spiste det.
de adre likte ikke eller hadde ikke tid

I voksen bursdagene til turbo og oss så bruker vi å ha loff eller rundstykker med pålegg på.
egg, kjøtt osv.

Gammel 24-02-08, 20:31   #19
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Vi har hatt mye pølser siden S liker pølser, men jeg vurderer noe annet i år.
Jeg signerer dette med kakegreiene. Ungene spiser gjerne en del mat først, lite kaker. Ifjor hadde jeg sjokoladekake og klippekrans. Mer enn nok til en haug. Gele er veldig greit og populært.

Gammel 24-02-08, 21:13   #20
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Når vi hadde 3-års bursdag før jul hadde jeg laget pizzasnurrer som ble servert både voksne og barn. Gjorde det veldig lite høytidelig med å sette ut tallerkener og glass til de voksne på et bord, og ba de forsyne seg selv om de var sultne. Barna satt ved spisebordet, og ble selvfølgelig servert.

Så lekte de litt rundt omkring i huset, mens vi voksne fikk skravle og spise.

Deretter var det kake, og i tillegg kaffe til de voksne.

Fisking er veldig populært, om man skal ha godtepose. Vi pleier å ha litt moro med barna og innimellom henge på en lue eller en vott istedet for godteposen, og dette er visst ustyrtelig morsomt.

Lykke til med bursdag, det er ihvertfall veldig koselig, og ikke minst morsomt med den første barnebursdagen.

Emneord
barnebursdag, barneselskap, gelé

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:38.