Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kan rødvin kokes i stålgryte? Får dette plass i en 10 litersgryte?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-09, 11:52   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Kan rødvin kokes i stålgryte? Får dette plass i en 10 litersgryte?

Jeg vurderer å lage Biff Burgundgryte til et familieselskap med 13 voksne. Den må da lages dagen før, stå i kjøleskapet over natten og varmes opp på platen før bruk. Det bør vel gå bra? Kan denne gryten eventuelt lages et par dager før og fryses, eller vil smaken forringes vesentlig da?

Jeg har tatt ut oppskriften fra matprat og tastet inn 14 personer. Får dette plass i en stålgryte på 10 liter mon tro? Er det problematisk å koke rødvin i stålgryte, eller er det aluminium som ikke tåler vinsyre? Blir resultatet bedre i en jerngryte mon tro. Ikke at det er så aktuelt, jeg har ikke så stor jerngryte.

Jeg tenkte å servere med landbrød, aioli og en salat. Blir glad for tips og triks angående oppskriften.

• 2 450 g storfekjøtt av høyrygg eller bog, uten bein
  • 7 ss smør
  • 5 ¼ ts salt
  • 1 ¾ ts pepper
  • 14 dl rødvin
  • 10 ½ dl kjøttkraft
  • 3 ½ stk laurbærblad
  • 3 ½ ts tørket timian
  • 7 stk gulrot
  • 35 stk sjalottløk
  • 525 g bacon

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 12:53   #2
valborg
Superaktiv

valborg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Sv: Kan rødvin kokes i stålgryte? Får dette plass i en 10 litersgryte?

Jeg har servert denne gryta til mange mennesker tidligere, og har god erfaring med å la den stå en dag i kjøleskap, blir bare bedre når den får satt seg.

Men husk å vente med sjalottløk og bacon til selve dagen, det skal ikke koke med, men tas oppi ved servering (viktig!)

Lykke til, elsker denne gryta! Viktig med nok.

Gammel 27-11-09, 12:58   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er aluminium som ikke liker syre. Dvs. at syre frigjør aluminium.

Gammel 27-11-09, 13:03   #4
Albertine
Passiv

Standard

Gryta blir bare bedre hvis den får stå. Dette er snaddermat. Men gjør som Valborg sier, tilsett løk og bacon samme dag. Og legg løken i litt vann, så blir det lettere å ta av skallet.

Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 14:56   #5
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Nja, men da blir jeg litt skeptisk til om dette er gryten for oss. Dette skal være dåpsmat, og jeg vil helst ikke styre så mye med baconos og slikt i finstasen. Hvorfor kan ikke løken koke med i gryten dagen før forresten? Jeg skjønner baconet, det skal vel være sprøtt.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 18:32   #6
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Er det baconskiver du skal bruke kan du bare legge dem utover på en plate og steke det i ovnen!

Gammel 27-11-09, 19:43   #7
Albertine
Passiv

Standard

Løken koker fullstendig i filler dersom du lar den koke for lenge. Men du kan putte den oppi kvelden før, etter at du har tatt gryta av plata. Og baconet kan du jo steke lang tid i forveien.

Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 20:07   #8
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Jeg laget en lignende gryte til 15 stykk i en av barnedåpene våre. Jeg husker ikke akkurat hvor mange liter det ble, men jeg brukte i alle fall to store kjeler, i alle fall en av de var på 10 liter.

Jeg kokte gryta dagen i forveien og hadde i sjalottløk på slutten av koketiden. Samme kveld stekte jeg baconet og lagde salaten. (I tillegg dekket jeg bord, satte fram alt av nødvendige kopper og kar forøvrig og strøk opp og la klart klær til hele familien, slik at minst mulig måtte gjøres selve dåpsdagen.)

Neste dag satte jeg grytene på komfyren, ordnet til kasserollene for å koke ris i (målte opp vann og ris) og dro til kirka. Kom hjem, hadde baconet i grytene og varmet de opp (husk og røre!) og kokte risen. Dette gjorde jeg i bunad og med elleville barn løpende rundt beina mine helt uten stress og problemer. Og jeg er slettes ikke noen superkokk og er ikke vant til å lage mat til mange mennesker.

Lykke til!

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 20:38   #9
valborg
Superaktiv

valborg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Løken koker fullstendig i filler dersom du lar den koke for lenge. Men du kan putte den oppi kvelden før, etter at du har tatt gryta av plata. Og baconet kan du jo steke lang tid i forveien.

Nettopp! Det var igrunn dette jeg mente. Jeg har også servert denne gryta i dåp, alt gjøres klart dagen i forveien. Går så fint så, lykke til igjen.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:03.