Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ferie i Norge. Hjelp, what to do?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-09, 19:37   #1
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ferie i Norge. Hjelp, what to do?

Ferien i år har blitt noe amputert, og akkurat nå er jeg litt i villrede, hvem hva hvor nærmest. Vi er en familie på fem... to voksne, en trettenåring, en tolvåring og en tiåring som skal på tur. Mine to eldste blir igjen hjemme.

Vi har "kommet" oss så langt som til Sommerland i Bø, men hva gjør vi så mere? Noen forslag til noe som er moro for store barn. Hodet mitt er mer enn fullt nok av sorg og tristhet om jeg ikke skulle pakke en ferietur opp dit også, men det må jeg da.

Alle forslag mottas med takk.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 19:48   #2
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ferie i Norge, hjelp, what to do?????

Dere kan jo ta en dag på Tusenfryd, og hvis dere vil så har dere jo også Dyreparken i Kristiansand.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 20:48   #3
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ferie i Norge, hjelp, what to do?????

Vi har nå planlagt oss til Oslo, og nå står museene for tur.

Har oppdaget en ting, det er svindyrt å feriere i Norge.

Gammel 23-07-09, 21:06   #4
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ferie i Norge. Hjelp, what to do?

Når dere først kommer til Oslo, så sett av en dag til å reise ut på en av øyene med båt, dersom været blir godt. Pakk med dere mat og badetøy, og slapp godt av mens dere ser båtene seile forbi, mens dere koser dere og nyter livet. Det kan virkelig anbefales.
Ellers er jo Kongsberg gruver ganske spennende, og ikke så langt fra hovedstaden. Tusenfryd er nevnt, og det er jo kjempestas for de karusellglade, og egentlig greit nok også for de som ikke synes karuseller er toppen av lykke.
Feriering i Norge kan være svindyrt dersom man legger opp til å reise til parker og attraksjoner hver dag. Friluftsliv er også ferieliv, og kan være med på å få ferien ned på ett triveligere budsjett. Det viktige med ferie er jo at man gjør ting sammen, og at man gjør andre ting enn det man gjør mens hverdagen er her.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 21:13   #5
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, ta en tur til www.blaa.no blaafarveverket, det ligger vel nede ved Nedre Eiker (Kongsberg) mener jeg. Vi har ikke vært der enda men har lyst å få til det en gang.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 22:19   #6
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Standard

Jeg kommer til å ønske meg unna de fleste av de store fornøyelsesparkene. Det er ikke noe for meg. I og med at vi nå har bestemt oss for Sommerland i Bø, og videre Oslo, så ønsker jeg meg en tur på telemarkskanalen, og så museumsrunden i Oslo.
Ved siden av Munchmuseet ligger et museum med
skjeletter om jeg ikke husker feil. Hva heter nå det? Husker jeg og en venninne og barna våre skulle dit engang, og når vi endelig kom dit, etter at min venninne absolutt måtte innom Ikea... var det stengt. (Skal definitivt ikke på Ikea).
Kontiki museet, Fram, Vikingeskipene, Tøyenparken, Teknisk museum, ...

flere museums forslag?

Gammel 23-07-09, 22:20   #7
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Standard

Og så kunne jeg godt tenkt meg en tur i Nordmarka. Jeg bodde i Oslo en del år, og hadde mange turer i marka den gangen. Og rundt Bogstadvannet. :-) Med naboens ettåring som nå sikkert er så gammel at hun har ettåringer sjøl.

Gammel 23-07-09, 22:27   #8
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Ja, ta en tur til www.blaa.no blaafarveverket, det ligger vel nede ved Nedre Eiker (Kongsberg) mener jeg. Vi har ikke vært der enda men har lyst å få til det en gang.

Viss ein først reiser til Blaafarverket så må ein ta turen innover til koboltgruvene. Det er ein liten kjøretur på nokre begredelige veier, men det er verdt det. Utsikten, muligheten til å gå inn i gruvene og det at dei har satt opp mangen av bygningane slik som dei var, gjer det vel verdt eit besøk.
Sjølve verket er fint for store og små. Dei små vil nok like gården der ein del dyr går å trakker. For voksne kan det vera interesangt å sjå utstillingar, kikke i butikken og ellers vandre på området der.

Gammel 23-07-09, 22:53   #9
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Kremt. Det ligger i Modum kommune, en liten halv time å kjøre fra Drammen. Vi er der ofte med Snuppa, men for å gå på bondegåren og leke på apparatene og ha piknik. Utstillingene og butikkene er fantastiske for voksne, men jeg tror ikke tweens vil ta av av å være der.

Er man i Bø, og kjører mot Oslo E 134, kommer man jo opp til Øvre Eiker (hokksund) og derfra er det 20 minutter til Blåfarveverket, hvis man kjører mot Viersund/Høndefoss. :behjelpelig:

Vrådal i Telemark har fine hytter, deilig strand, hotell med basseng, klatrevegg på stranden. Der var vi i fjor, og det var knallfint. Hvis du likevel skal til Bø lizzom...

Gammel 23-07-09, 23:29   #10
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Det museet med skjeletter er zoologisk og geologisk museum i tøyenparken. Dinoene er på sistnevnte. Stengt på mandager tror jeg.

Gammel 23-07-09, 23:31   #11
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det museet med skjeletter er zoologisk og geologisk museum i tøyenparken. Dinoene er på sistnevnte. Stengt på mandager tror jeg.

Palentologisk for å være helt korrekt. Og ja det er stengt på mandager. Så og si alle museumer er vel det?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 23:35   #12
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Folkemuseet på Bygdøy er fint syns jeg..

isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 09:50   #13
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Jeg kommer til å ønske meg unna de fleste av de store fornøyelsesparkene. Det er ikke noe for meg. I og med at vi nå har bestemt oss for Sommerland i Bø, og videre Oslo, så ønsker jeg meg en tur på telemarkskanalen, og så museumsrunden i Oslo.
Ved siden av Munchmuseet ligger et museum med
skjeletter om jeg ikke husker feil. Hva heter nå det? Husker jeg og en venninne og barna våre skulle dit engang, og når vi endelig kom dit, etter at min venninne absolutt måtte innom Ikea... var det stengt. (Skal definitivt ikke på Ikea).
Kontiki museet, Fram, Vikingeskipene, Tøyenparken, Teknisk museum, ...

flere museums forslag?

Bare et lite tips ang Tusenfryd/Sommarland i Bø: har man vært det ene stedet får man kjøpe billigere billetter til det andre stedet. Parkene har samme eier. (sånn bortsett fra at jeg så du ikke var SÅ ivrig på parker...)

Gammel 24-07-09, 11:20   #14
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Bare et lite tips ang Tusenfryd/Sommarland i Bø: har man vært det ene stedet får man kjøpe billigere billetter til det andre stedet. Parkene har samme eier. (sånn bortsett fra at jeg så du ikke var SÅ ivrig på parker...)

Altså ta med billettene fra Bø, hvis vi drar til Tusenfryd, og så vise dem frem for å få lavere pris?

Gammel 24-07-09, 11:26   #15
Kate

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Når dere først er i Bø, burde dere tatt dere en tur opp på Gaustatoppen (Rjukan). Det er helt fantastisk. Nydelig tur opp, og på toppen kan man se 1/6 av Norge på fine dager.

Gammel 24-07-09, 15:07   #16
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Når dere først er i Bø, burde dere tatt dere en tur opp på Gaustatoppen (Rjukan). Det er helt fantastisk. Nydelig tur opp, og på toppen kan man se 1/6 av Norge på fine dager.

Gaustadtoppen høres helt utmerket ut. Det er noe for meg. Er det langt å gå? Mange timer liksom? Har vært fremmet forslag om Galdhøpiggen her men det tror jeg ikke er noe for meg med høyt blodtrykk og diabetes og ikke alt for god form.

Gammel 24-07-09, 15:10   #17
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Himalaya klatrepark i Skien!
Kjempegøy for hele familien!!!
Niesene mine på 12 og 10 var der nå i sommeren og hadde storkost seg en hel dag - jeg har vært der tidligere med lillegutt og hatt det knallgøy.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 15:12   #18
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje en tur til sølvgruvene i Kongsberg hadde vært noe?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 15:16   #19
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Kanskje en tur til sølvgruvene i Kongsberg hadde vært noe?

Hvis en ikke har småklaus.
Man sitter i trange, bråkete tog ca 5 km inn i gruvene. Been there, done that.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 15:18   #20
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Standard

Tror jeg kunne trengt en uke, med en god venninne på tur jeg. Her er masse jeg kunne ha lyst til å gjøre. :-)

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:59.