Venstrehendt og valg av arm/hånd
Jeg er veldig fascinert av dette med hvorfor noen er venstrehendte, og fikk lyst til å stille et par spørsmål rundt dette.
Jeg skriver med venstre, men er ikke 100% venstrehendt på alle områder. F.eks. bytter jeg ikke om bestikket (i forhold til høyrehendte), dog bruker jeg venstre når jeg spiser med skje. Spiser jeg "fingermat" så bruker jeg derimot høyre. Jeg kastet med høyre da jeg spilte håndball i mine yngre dager. Musa til PC'n bruker jeg med høyre hånd. Som jordmorstudent er det også naturlig for meg å benytte høyrehånda til å undersøke åpning, etc. (Ja, i begynnelsen måtte jeg teste begge for å bli sikker på hvilken som føltes mest riktig.) Derimot forløser jeg som en venstrehendt, og må det klippes så må jeg gjøre det med venstre, noe som nok tidvis har satt grå hår i hodet på mine veiledere. Da vi var på ferie nylig så spilte vi badminton, noe jeg ikke har gjort på årevis. Da var jeg veldig i tvil om hva som var "rett" arm, og jeg følte egentlig at jeg kunne spille like godt med begge. Og sånn føler jeg det ganske ofte med aktiviteter/ arbeidsoppgaver som er "ukjente" - jeg må prøve meg frem litt for å finne rett arm/ hånd, og noen ganger føler jeg at begge er "like gode".
Spørsmålet mitt er: Er denne "vinglingen", eller tvehendtheten(?), noe som er særegent for venstrehendte? Eller kan høyrehendte ha det på samme måten - at de iblant må prøve seg frem for å finne ut hvilken arm/ hånd som er "riktig"? Hva er deres erfaring?
|