Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vaffeljern

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-09, 00:40   #1
Sunniv@
Fullverdig medlem

Sunniv@ sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sunniv@ har et hav av muligheter foran seg
Spørsmål

Vaffeljern

Hvordan rengjør man dem?
Overtok min mors gamle jern, men det var så inngrodd av fett at jeg kastet det. Synd, for det var et godt vaffeljern.
Kjøpte et nytt et, og har prøvd å være flink med å tørke av og sånt. Men det er vanskelig å få av alt fettet, og jeg er redd for at det kan være en bakteriefelle. Kan jo ikke skylles under varmt vann heller, pga elektrisiteten. Prøver å tørke av med en våt og varm klut, men føler det ikke blir helt rent. Hva gjør dere?

Sunniv@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 00:46   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaffeljern

Jeg tørker over overflaten med tørkepapir med jevne mellomrom for å fjerne smuler og rester av vaffelrøre. Utover det regner jeg med at varmen tar knekken på bakteriene i løpet av de tre–fire første vaffelplatene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 02:16   #3
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Tørker over med tørkepapir eller lett fuktet klut med jevne mellomrom.
Som Teo sier, varmen dreper det som måtte være av bakterier.

Gammel 02-02-09, 10:10   #4
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har skylt vaffeljernet (platene) under rennende varmt vann (etter at hun jeg deler jern med noen uker tidligere skulle være "smart" å steke den siste platen på ettervarmen). Passet på at vinkelen var slik at det ikke rant vann inn i det elektriske. Fungerte bra. Vet ikke om jeg vil anbefale noen å gjøre det da ...

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 10:17   #5
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tørker over overflaten med tørkepapir med jevne mellomrom for å fjerne smuler og rester av vaffelrøre.

Jeg gjør som Teo. Eller med ujevne mellomrom kanskje. Bakterier i vaffeljernet har jeg aldri tenkt på.

Gammel 02-02-09, 10:32   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bakterier er neppe noe problem, på grunn av temperaturen. Harskt fett kan muligens være et problem, men skulle det lukte vondt eller se veldig ekkelt ut, kan man vel bare hive den første vaffelplaten, tenker jeg. Jeg ville ikke bekymre meg om å få vekk alt fettet.

Gammel 03-02-09, 21:34   #7
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Bakterier er neppe noe problem, på grunn av temperaturen. Harskt fett kan muligens være et problem, men skulle det lukte vondt eller se veldig ekkelt ut, kan man vel bare hive den første vaffelplaten, tenker jeg. Jeg ville ikke bekymre meg om å få vekk alt fettet.

Jeg har et vaffeljern etter oldemor i støpejern som jeg bruker stort sett hele tiden fremfor det elektriske.
Det skyller jeg av mens det fremdeles er varmt, som med stekepannen.

Vaflene blir dessuten utrolig mye bedre i dette jernet enne det elektriske.

Gammel 03-02-09, 21:41   #8
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Jeg legger et par ark med tørkepapir inn i vaffeljernet mens det er lunkent/litt varmt. Det får ligge der til neste gang jeg bruker det.
Papiret trekker til seg fett og smuler hvertfall, så får varmen ta seg av bakteriene.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:55   #9
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Jeg har et vaffeljern etter oldemor i støpejern som jeg bruker stort sett hele tiden fremfor det elektriske.
Det skyller jeg av mens det fremdeles er varmt, som med stekepannen.

Vaflene blir dessuten utrolig mye bedre i dette jernet enne det elektriske.

Oi!
Steker du de på komfyrplata da eller?
Fikk lyst til å prøve det jeg nå..

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 22:29   #10
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Oi!
Steker du de på komfyrplata da eller?
Fikk lyst til å prøve det jeg nå..

Ja. Barna mine spør også om ikke jeg kan bruke det gamle fremfor det nye.
Vaflene blir virkelig mye bedre.

Gammel 03-02-09, 22:38   #11
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Ja. Barna mine spør også om ikke jeg kan bruke det gamle fremfor det nye.
Vaflene blir virkelig mye bedre.

Oi oi oi, nå fikk jeg veldig lyst til å prøve det...
Lurer på om det funker like bra på induksjonsovn, men kanskje det er det dere har?

Og så må jeg jo finne et gammelt vaffeljer...

Sorry, ikke meningen å kuppe tråden. Gikk inn fordi jeg har samme problem, og kaster det gamle vaffeljernet i disse dager for å skaffe nytt, og evt dobbeltjern..

Gammel 03-02-09, 23:31   #12
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

hvordan rengjør man et vaffeljern? Jo man lager så klart en vaskevaffel

Gammel 03-02-09, 23:34   #13
Lita
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 23:37   #14
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Hehe, vaskevaffel

Gammel 04-02-09, 00:57   #15
Sunniv@
Fullverdig medlem

Sunniv@ sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sunniv@ har et hav av muligheter foran seg
Standard

Huh... Har aldri hørt om vaskevaffel før, men det må absolutt prøves.
Likte den siste setningen: "Det anbefales ikke å spise vaskevaffelen!!!"

Sunniv@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 09:52   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sunniv@, her.

Likte den siste setningen: "Det anbefales ikke å spise vaskevaffelen!!!"

Ja, det er godt de advarer.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-09, 10:11   #17
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Mjau: et vaffeljern i støpejern burde funke på induksjon, på samme måte som støpejernspanner?

Men til HI: man kjøper seg et Mikkel-jern! Platene kan tas av, og dermed vaskes under springen uten fare for elektriske komponenter. Veldig praktisk hvis man har matvareallergier i familien, i alle fall. Men jeg skulle ønske det fantes et "vanlig" vaffeljern med samme prinsipp, for Mikke-mønsteret gir jo ikke helt den samme følelsen som vanlig vaffelmønster.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:33.