Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gi bort penger til veldedig formål i gave

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-08, 12:39   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gi bort penger til veldedig formål i gave

Jeg lurer på følgende: kan man som privatperson gi bort penger til et veldedig formål i gave til en annen privatperson?

Jeg vurderer å gi bort en sånn t-skjorte med geit på til min far. Han har alt og har penger til å kjøpe seg det han ikke trenger. Han er ikke-kristen og jeg kan derfor ikke gi penger til noen kristen organisasjon. Blir dette helt feil?

Gammel 11-11-08, 12:44   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi bort penger til veldedig formål i gave

Det var her på forumet jeg hørte om sånne "gi bort en geit"-gaver i fjor, og det var ganske mange som gjorde det (eller planlegger å gjøre det) til foreldre, voksne søsken og slikt, så det er åpenbart noe man "kan", ja. Om det blir feil eller ikke kommer vel mest an på hva faren din kommer til å synes. Jeg ville synes det var helt greit å få en sånn gave, men kommer ikke til å gi det bort selv.

Gammel 11-11-08, 12:47   #3
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi fikk av en tante for et par år siden i julegave et "gavekort" - hun hadde gitt et visst beløp til kirkens bymisjon i vårt navn. Det syns jeg var en helt grei gave å få.

Gammel 11-11-08, 12:53   #4
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg gjorde det i fjor og kommer til å gjøre det i år også. De som fikk disse gavene har samme ståsted som meg, tanken er at man har nok og vil gi litt av sitt til andre.
Dersom din far ville komme til å like det er det jo en fin ting å gjøre.

Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 13:02   #5
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gjort det før, og kommer nok til å gjøre det i år også. Jeg liker de genserløse legene: http://legerutengrenser.no/julegave/

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 13:02   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er en helt grei gave å gi.

Jeg så at Porsgrund hadde et samarbeid med Redd Barna (eller var det Røde Kors) og man kunne bl.a. kjøpe kopper og lyslykter. Tenkte det var en god idé med sånne kopper og Fairtrade-kaffe til oldemødrene i år.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 13:10   #7
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde heller satt pris på om man kunne avtale å ikke gi gave til hverandre da og heller gi til veldedige formål. *sær*

Gammel 11-11-08, 13:26   #8
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Gi bort penger til veldedig formål i gave

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg har gjort det før, og kommer nok til å gjøre det i år også. Jeg liker de genserløse legene: http://legerutengrenser.no/julegave/

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 13:55   #9
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Dette har vi gjort flere ganger, og det har alltid blitt godt mottatt.

Særlig gode kandidater er bestemødre som ikke har bruk for mer konfekt.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 15:21   #10
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gjør dette hver jul.

Gammel 11-11-08, 15:44   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Jeg hadde heller satt pris på om man kunne avtale å ikke gi gave til hverandre da og heller gi til veldedige formål. *sær*

Jeg ser ikke den helt store forskjellen?
Jeg for min del synes jo det er unektelig mye kulere å vite at jeg har fått en geit en plass i Afrika, enn å bare få vite at noen har satt inn penger eller noe.
Eller endt opp med et fadderbarn fra Plan eller noe.

Jeg har fryyyyktelig lyst å kjøpe en utedo til svigermor.
(Jeg har verdens beste svigermor, altså. )

Gammel 11-11-08, 16:19   #12
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg ser ikke den helt store forskjellen?
Jeg for min del synes jo det er unektelig mye kulere å vite at jeg har fått en geit en plass i Afrika, enn å bare få vite at noen har satt inn penger eller noe.
Eller endt opp med et fadderbarn fra Plan eller noe.

Jeg har fryyyyktelig lyst å kjøpe en utedo til svigermor.
(Jeg har verdens beste svigermor, altså. )

Sa jo at jeg var sær Brukte gaver, geiter og utedo er ikke noe for meg. Jeg elsker å fundere på hva jeg skal gi bort til mine i julegave. At de har "alt" ser jeg på som en utfordring og kunsten er å finne noe de ikke en gang viste at de "ønska seg". Jeg setter også stor pris på gaver det ligger omtanke og tid bak. Jeg har fårtt mange hjemmelagede ting opp gjennom årene og de setter jeg umåtelig pris på. Ønsker man å støtte veldedige formål, kan det gjøres utenom mener jeg. For det er vel ikke sånn at andre må vite at man har gitt til veldedige formål?

Gammel 11-11-08, 19:40   #13
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Sa jo at jeg var sær Brukte gaver, geiter og utedo er ikke noe for meg. Jeg elsker å fundere på hva jeg skal gi bort til mine i julegave. At de har "alt" ser jeg på som en utfordring og kunsten er å finne noe de ikke en gang viste at de "ønska seg". Jeg setter også stor pris på gaver det ligger omtanke og tid bak. Jeg har fårtt mange hjemmelagede ting opp gjennom årene og de setter jeg umåtelig pris på. Ønsker man å støtte veldedige formål, kan det gjøres utenom mener jeg. For det er vel ikke sånn at andre må vite at man har gitt til veldedige formål?

Det trenger jo ikke å være noen motsetning mellom det å gi gave til et veldedig formål, og å gi en gjennomtenkt gave? Vi har pleid å gi det til besteforeldrene våre, og har da brukt tid på å finne en organisasjon vi tror de ville ha støttet uansett. Til min pensjonerte lærer-bestemor ga vi feks skolebøker i ett år gjennom Flyktningehjelpen. Morfar, som bor på gård, fikk en geit. Ellers har jeg også støttet prosjekter folk jeg kjenner har, feks venner som jobber i utlandet. Det har vært fine og personlige gaver, og jeg opplever at de som har fått det har blitt veldig glade.

Gammel 11-11-08, 19:59   #14
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Det trenger jo ikke å være noen motsetning mellom det å gi gave til et veldedig formål, og å gi en gjennomtenkt gave? Vi har pleid å gi det til besteforeldrene våre, og har da brukt tid på å finne en organisasjon vi tror de ville ha støttet uansett. Til min pensjonerte lærer-bestemor ga vi feks skolebøker i ett år gjennom Flyktningehjelpen. Morfar, som bor på gård, fikk en geit. Ellers har jeg også støttet prosjekter folk jeg kjenner har, feks venner som jobber i utlandet. Det har vært fine og personlige gaver, og jeg opplever at de som har fått det har blitt veldig glade.

Du har jo helt klart et poeng der da
Tror likevel det blir "vanlige" gaver fra oss i år også. Ser at det er mange her inne som git bort/får slike gaver, men jeg kjenner faktisk ikke en eneste som hverken gir eller får veldedige gaver til jul. Mulig vi kommer etter her på Nordmøre en gang også

Gammel 11-11-08, 23:22   #15
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

mye kulere å vite at jeg har fått en geit en plass i Afrika,

Så vidt jeg har forstått det, så går ikke pengene nødvendigvis til en geit, men kan også brukes til annet nyttig. Kylling/geit/utedo er mer et sybol på beløpet.

http://www.gaversomforandrerverden.n...engeneTil.aspx

Sitat:

Symbolgavene du kjøper er eksempler på hvordan Kirkens Nødhjelp jobber. Inntektene vil bli brukt for å støtte dem som til enhver tid trenger det mest.

Gammel 11-11-08, 23:44   #16
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns dette er et glimrende konsept og har gitt sånne gaver selv.

Gammel 12-11-08, 09:59   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Så vidt jeg har forstått det, så går ikke pengene nødvendigvis til en geit, men kan også brukes til annet nyttig.

Jeg vet at jeg ikke får en øremerket geit, men jeg synes symbolene er festlige nok i seg selv.

Tertit: Da misforstod jeg. Jeg trodde at du synes det var greit å gi penger til et veldedig formål til jul, men ikke en geit, lizzom.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.