Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvor gammel bør barnet være for å lese

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-08, 22:16   #1
Pippilopp
I tenkeboksen

Pippilopp sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Pippilopp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hvor gammel bør barnet være for å lese

Brødrene Løvehjertet, Mio min Mio eller Ronja Røverdatter?
Hvis ikke jeg husker helt feil var jeg ca 7 år første gang jeg ble kjent med disse figurene. Store kunne godt kunne tenke seg noe mere spennende å bli lest for, Dr. Proktor var noe som falt i smak, uten sammenlikning selvsagt. Det er selvsagt ikke ment som bøker han skal lese selv, men som vi skal lese for han.

Gammel 06-11-08, 22:40   #2
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor gammel bør barnet være for å lese

Jeg har lest Ronja Røverdatter og Mio min Mio for mine to, som er 7 nå. Det er i hvert fall to år siden vi leste Ronja, og ca 1 år siden vi leste Mio. Det gikk helt fint; tror nok vi kunne lest Mio tidligere. De syntes den var utrolig spennende.

Brødrene Løvehjerte har vi ikke lest, og den kommer jeg til å vente lenge med siden Herremannen er plaget med dødsangst i perioder. Jeg orker ikke ta sjansen på å framprovosere en ny runde.

Gammel 06-11-08, 22:49   #3
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pippilopp, her.

Brødrene Løvehjertet, Mio min Mio eller Ronja Røverdatter?
Hvis ikke jeg husker helt feil var jeg ca 7 år første gang jeg ble kjent med disse figurene. Store kunne godt kunne tenke seg noe mere spennende å bli lest for, Dr. Proktor var noe som falt i smak, uten sammenlikning selvsagt. Det er selvsagt ikke ment som bøker han skal lese selv, men som vi skal lese for han.

Hm, høres ut som om du har samme "boksen" som jeg.
Mens jeg venter på at poden skal bli gammel nok, leser jeg dem selv.

Gammel 06-11-08, 22:56   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi begynte på Ronja Røverdatter for en måned siden. (Frøkna ble seks i juni.) Hun var helt oppslukt til vi kom halvveis, men så ble det for skummelt, og vi måtte legge den bort.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-08, 22:57   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv leste jeg Brødrene Løvehjerte første gang da jeg var åtte, står det i min bok, og den gjorde uutslettelig inntrykk på meg da. Jeg tror det var den mest fantastiske boken jeg noen gang hadde lest.

Sist redigert av Teofelia : 07-11-08 kl 13:28.
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 01:33   #6
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Tror jeg var 7-8 år da jeg ble kjent med disse!

Storesøster får "Ronja Røverdatter" til Jul!!!

Gammel 07-11-08, 08:05   #7
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en 6-åring og jeg venter bevisst med disse ja.
Husker selv at jeg var skremt av Ronja som 8 åring...

Gammel 07-11-08, 08:06   #8
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Jeg leste Rojna Røverdatter før jeg begynte på skolen. Før det hadde vel mamma introdusert oss til Astrid Lindgren gjennom Barna i Bakkebygrenda. Hun leste mye for meg og dror min, men siden hun ikke alltid hadde tid akkurat når jeg ville lese, så begynte jeg å lese mer og og mer selv.

Sist redigert av Malus : 07-11-08 kl 08:12.
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 08:09   #9
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi leste Mio min Mio med 7 åringen i sommer og det gikk fint. Tidligere har vi prøvd Ronja Røverdatter, men hun har ikke hatt konsentrasjonen til den. Prøver kanskje igjen snart.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 08:18   #10
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvis man ikke skal gråte seg gjennom Brødrene Løvehjerte bør en vente til etter minst fylte 38!! :er37ogerfaren:

Gammel 07-11-08, 08:36   #11
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Brødrene løvehjerte fikser jeg ikke enda jeg.

Ronja Røverdatter har fulgt meg siden jeg kunne lese selv, tror jeg leste den rundt 1 klasse første gangen.

Det var jaggu noe å tenke på til julegave til 9 åringen, han har ikke lest den enda. Hvor har jeg vært.

Gammel 07-11-08, 08:57   #12
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Ronja leste vi for frøkna i fjor en gang, da var hun enten 4,5 eller 5. Mio min Mio og Brødrene Løvehjerte har vi ikke lest enda, men jeg husker jeg leste dem da jeg gikk på førskolen. (Da var jeg 6.) Men hverken hun eller jeg er/var engstelige typer.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 09:03   #13
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Brødrene Løvehjerte ble lest for meg om min søster da jeg var 6-7 og min søster 4. Hun sa da med tårer i øynene til min mor: "Mamma, jeg er ALT for liten til å lese dette".

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 09:18   #14
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Storesøster som ble seks i sommer har hatt en uendelig fascinasjon for Ronja Røverdatter siden hun var fem. Så til jul i fjor fikk hun den, og vi leste den. Den var skummel, men hun ville så gjerne høre den at hun "tøffet seg opp" til det. Hun er ikke spesielt lettskremt, men hun takler død og triste ting dårligere, så f.eks. Brødrene Løvehjerte skal vi vente litt med.

Gammel 07-11-08, 09:55   #15
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Vi leste Ronja for Andungen på fem i våres, men kom ikke igjennom hele boka før det var andre bøker som ble mer interessant. (Han har sett filmen så mange ganger at jeg mistenker ham for å være litt forelsket.)

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 10:13   #16
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Driver og leser Brødrene Løvehjerte for junior hver kveld.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 10:14   #17
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Storesøster på 8 leste Brødrene Løvehjerte selv nå i vår, og den slo godt an.

Gammel 07-11-08, 16:03   #18
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stiftet bekjentskap med Brødrene Løvehjerte da den gikk som høytlesning på radioen en sommer for lenge siden -- jeg var enten nesten 6 eller nesten 7. Kan ikke huske at det ble for skummelt.

Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 18:26   #19
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har lest både Ronja Røverdatter og Brødrene Løvehjerte for eldstejenta vår. Hun har sett filmene etterpå.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 23:15   #20
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Guttungen på 5,5 har sett Ronja-filmen, og vi har lest utdrag fra boka. Da vil han ha lest de dramatiske scenene med grådverger og villvetter. Han gir uttrykk for at han forstår problematikken i boka, og han reagerer med skrekkblandet fryd når det er skummelt. Mio min mio og Brødrene Løvehjerte vil jeg vente litt med.

Anbefaler Tove Jansson, vi har lest hele Trollmannens hatt og har nå begynt på Trollvinter. Det usynlige barnet er også populær. Tove Jansson er fantastisk å språklige virkemidler og utvider barnas ordforråd, tror jeg.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:41.