Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Ble nektet nattmat" - språklige krumspring i media

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-24, 08:54   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Ble nektet nattmat" - språklige krumspring i media

Leste akkurat en artikkel (som jeg tror kan leses av alle: https://trdby.adressa.no/aktuelt/i/V...seg-litt-liten )

Artikken handler om at Burger King ikke tilbyr glutenfritt etter klokken 23.00. Begrunnelsen fra kjeden er at de ikke har kapasitet (tar lengre tid å tilberede det glutenfrie alternativet)

Så kommer spørsmålet mitt til språket
Jeg skjønner godt at det er surt å ikke få handle mat
Jeg skjønner også kjeden som ikke har kapasitet

MEN jeg skjønner ikke språkbruken. Når jeg leser "Ble nektet nattmat" så opplever jeg i overskriften at dette var en personlig handling mot en kunde, og ikke en strukturell upersonlig handling. Resultatet blir jo det samme men opplevelsen blir anderledes.

(For å dra en sammenligning. En tidligere kjæreste av meg kjørte albuen i nesa på meg på nyttårsaften. Det var en uhell, han gled, slo ut med armene for å holde balansen og *pang* der hadde jeg albuen midt i fjeset. Det er selvsagt like vondt, men følelsen hos meg - og andre - er jo alikevel helt anderledes enn hvis han hadde gjort det med vilje)

Jeg tror jo avisen gjør dette med vilje for å få mer klikk - nettopp fordi personlige handlinger vekker mer engasjement. Hva tror dere?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:52.