Knallgode vitaminbomberetter?
Jentungen er litt bleik og pjusk, og jeg ser at det hjelper når hun får i seg godt med vitamin- og jernrik mat. Hun er nok ikke velsignet med mitt næringsopptak og er faktisk avhengig av å innta rikelig med næringsstoffer. (Jeg er sånn som nesten alltid har topp blodverdier uansett kosthold, også etter årevis med stratos+toro-kosthold som student og var frisk som en fisk gjennom en barndom med meny bestående av kneipp med syltetøy, en daglig potet og stekte pølser/fiskekaker/karbonader, null frukt/grønt/juice. )
Hun har ikke fått dagslys på kroppen i hele vinter, dessverre (midlertidig) og har også hatt dårlig matlyst. Men hun blir generelt ganske "vesal" på vinterstid. Bleik, huløyd, trøtt, pjusk, tørr eksemhud.
Nå som hun spiser igjen så kjører vi på med smoothie, tran og jernekstrakt, og med hverdagskosthold blir det også lettere med middagsgrønnsaker. Hun har gått med på å prøve å lære å like makrell-i-tomat. Jeg syns jeg ser gode effekter av det allerede, mer farge og glød i huden og sol i stemmen.
Men jeg trenger et arsenal av "kraftkost". Retter som er proppfulle av jern og vitaminer i seg selv, gjerne gode fettkilder også. Både til middag og som snacks. Ting som kan være med i matpakken er fint! Hun blir fort matlei, så jeg trenger et litt bredt utvalg. Hun er pliktoppfyllende og grei og skjønner selv at det er viktig, nesten for mye, så det er ikke viljen det står på.
Det kan godt være kaloririkt, hun er temmelig skrapa.