Besteforeldre i bøker og film
Poden og jeg hadde en samtale om noe jeg har tenkt på en del ganger før. Vi så "Charlie og sjokoladefabrikken", og poden kommenterte at besteforeldrene til Charlie er veldig gamle, og ligner mest på oldeforeldre. Dette har slått meg før, ikke bare i denne filmen, men også i mange andre bøker og filmer. Besteforeldre fremstilles så gamle at det ser ut som man har hoppet over en generasjon!
Barnas besteforeldre, med bonusbesteforeldre inkludert, er mellom 52 og 65 år gamle, spreke og aktive, snaut gråhåret. Ingen av dem sitter i gyngestol og tvinner tommeltotter, for å si det sånn. Den mest realistiske bestemoren jeg kommer på må være moren til Charlie og Alan i "Two and a half men".
På en annen side, så har min farmor alltid sett ut som en gammel dame. Hun var riktignok såpass som 60 da jeg ble født, men likevel. Hun ser vesentlig eldre ut på mine dåpsbilder enn våre foreldre gjør nå. Er det bare det at besteforeldre har forandret image så veldig i løpet av siste generasjonen, og så henger det igjen en gammel stereotypi? Er bok/filmbesteforeldre gjenkjennelige for dine barn?