Before Sunrise, Before Sunset og Before Midnight
Jeg husker at jeg så Before Sunrise da den først kom i 1995. Ethan Hawke og Julie Delpy som møter hverandre på et tog og tilbringer en natt sammen før de drar hver sin vei igjen. Jeg husket at jeg likte den, men tydeligvis ikke godt nok til at jeg så oppfølgeren, Before Sunset, da den kom i 2004.
Nå har den tredje filmen, Before Midnight, gått på kino. Jeg så den ikke da, men har reservert den på biblioteket og i den forbindelse sett begge de to første. Jeg er veldig fascinert. I den andre filmen treffer de hverandre igjen, ni år etterpå og vi følger dem i ca en time/halvannen.
Det er rolige filmer. Stort sett de to som snakker sammen. Det fascinerende med prosjektet er at vi får et par som vi møter igjen, med ni års mellomrom, og der skuespillerne selv har blitt ni år eldre og er med på å skrive filmene.
Hawke og Delpy er bare litt eldre enn meg, og de spiller karakterer som skal være helt jevngamle med meg. Og jeg er nå gift med den mannen jeg vandret i europeiske byer med i 1995. Selv om de karakterene de skildrer er veldig ulike oss, så er det likevel mange gjenkjennelsesfaktorer i dem og jeg gleder meg veldig til å se den tredje filmen. Der vi møter dem som et etablert par, med barn, og med de utfordringene som følger at man har levd sammen en stund.
Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, utenom kanskje å anbefale filmene. En rolig og litt annerledes filmopplevelse.
|