Plassering av baby i bilen
Vi har en 7-seter (Ford Galaxy) og til sommeren 4 barn. Når alle skal i bilen blir et stort barn i siste rad og minien og to store i midten. Ingen av de store bruker barnesete. De er i høyden nesten 150 til 176. I midterste rad har to av setene Isofix, men ikke den i midten. Vi får låne svogers maxi cosi med base.
Så til spørsmålet. Hvor er det best å plassere minien? Jeg trodde først det gikk an å bytte plass på setene slik at et sete mwd Isofix-feste kunne være i midten, men etter å ha kikket litt tror jeg ikke det går.
Fordelen med mini i midten er at det er hipp som happ hvilken side vi bruker i siste rad, da vi kommer ut på begge sider. Og sikten bak blir bedre uten hodet til en storesøster der. I tillegg innbiller jeg meg at det er den tryggeste plassen i bilen. Ulempen er at det ikke er Isofix der. Men jeg har ikke erfaring med Isofix, så vet ikke hvor farlig det er.
Hvor hadde dere plassert babyen? Basen blir nok stående fast i bilen. Sjelden vi kommer til å bytte hvilken bil vi har babyen i.