|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Politisk forbildeTja. Jeg har flere, og felles for dem alle er at de er AP-folk. Årsaken er kompleks og vanskelig å forklare, men det handler ofte om ideologi, idealisme, personlighet, engasjement og dyktighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Politisk forbilde
Kan du navngi noen? Jeg er nysgjerrig på hvem det er som regnes som politiske forbilder. Dels fordi jeg har blitt spurt om jeg har noen selv, og kjenner at det er litt vanskelig å svare på, foruten innlysende forbilder som f.eks Nelson Mandela. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Fola Blakken
|
Hæ? Hvorfor det?
![]() |
![]() |
#7 |
Kontrollfrik
Ja, nå tenker jeg ikke på Mandela-typer, det blir liksom noe for seg selv. Men jeg liker elementer fra Gerhardsen, Brundtland, Gahr Støre, f.eks. Og Barack Obama. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Politisk forbildeJeg er utrolig svak for Kristin Halvorsen. Dyktig og livlig! Hun har mistet noe av det rampete i seg, men det er vel å forvente når hun ikke er i opposisjonen. Jeg er enig med henne i de fleste saker også, det gjør jo at jeg synes enda bedre om henne.
![]() |
#9 |
Kontrollfrik
Ja, henne liker jeg veldig godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Politisk forbildeGro H. Brundtland: Foregangskvinne. Nok ikke den mest sympatiske politikeren etter mitt syn, men som kvinne på den tiden hun posisjonerte seg så måtte man være litt tøff altså! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Logistikkdronning
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Politisk forbildeKåre Wiloch - klippesterk og utrolig kunnskapsrik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Politisk forbildeWinston Churchill. Statsmann til fingerspissene. |
![]() |
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
Nå ser jeg at flere har reagert, men jeg lurte også på denne.
![]() |
#16 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Politisk forbildeArtig å se at mange er enige om noen, men veldig uenige om andre. Jeg liker også Willoch, han fremstår som en som er villig til å forandre mening når han får nye kunnskaper eller situasjonen forandrer seg, og det står det respekt av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Politisk forbildeEinar Gerhardsen. Han styrte landet klokt i etterkrigstiden hvor velferdsstaten ble til, og industri skapte den økonomiske veksten vi fremdeles nyter godt av og har bygget videre på.
![]() |
![]() |
#18 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Politisk forbildeJeg har lurt på hva jeg skal svare her, for jeg har mange forbilder egentlig. Men har bestemt meg for å svare Johan Castberg som gjennom barneloven blant annet bedret statusen til barn født utenfor ekteskap betraktelig. Og ikke minst Katti Anker Møller (som ikke er politiker, men svigerinna til Castberg) som hektet seg i nakken til Castberg og var en virkelig pådriver for bedre forhold for barn (og kvinner). |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Politisk forbildeJa ok, jeg oppfattet det som om du mente han satt med mye av ansvaret, og jeg kunne bare ikke finne belegg for det. Jeg oppfatter ham heller ikke som en stødig politiker. Jeg tar meg ofte i å glemme at han er politiker, og faktisk ikke bare i underholdningsbransjen på noe vis.
![]() |
#20 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Politisk forbildeJeg synes Erna Solberg er veldig flink, Willoch, Jan P. Syse var dyktig, Støre er dyktig, Halvorsen synes jeg er irriterende, Clemet er flink, men klarer ikke tilgi henne for å overgi skolen til KS, selv om det ville skjedd uansett. Lysebakken er flink, Torbjørn Røe Isaksen er flink. Dørum er også dyktig.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|