Hvorfor skal julefeiringen starte så sent i Norge?
Jeg har oppfattet at de fleste møtes til middag rundt 5-tiden i Norge og kanskje til og med senere. Hvorfor starte så sent og bare sitte på vent resten av dagen? Spesielt for barna ser jeg ikke at det er optimalt. Det eneste som er bra med det (syns jeg foreløpig) er om man drar til to forskjellige steder på julaften.
Der jeg kommer fra så møtes vi ved 13-tiden og så begynner vi å spise lang middag etter det. Litt før 15 er vi klare med desserten og da er det Kalle Anka som er tradisjon i Sverige for de aller aller fleste familiene. Deretter kommer nissen. Far i huset der vi var, var først nisse hos en annen familie så litt før 17 kom det en nisse til oss som var fra den familien (byttehandel). Så hadde vi god tid til å dele ut julegaver og barna kunne leke med dem. Rundt 20 spiste vi julegrøt med litt tilbehør.
For meg som har gjort begge deler med barn så oppfatter jeg at den norske varianten er mindre optimal for barna. De sitter på vent hele dagen og så får de gaver og så skal de legge seg ganske raskt etterpå.
Synspunkter? Jeg har fra nå av bestemt at jeg skal jobbe for at vår familie skal begynne tidligere også om vi feirer i Norge.
|