Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad og silketørklær

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-24, 11:19   #1
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.707
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Bunad og silketørklær

Jeg har blå romeriksbunad og silketørkle er tradisjonelt ikke en del av den.
De siste årene har jeg dog sett at fler og fler bruker det til den. Inkludert min datter. Hun bruker det inni halsen på skjorta, så det ikke veldig prangede. Jeg ser definitivt oppsiden ved det. Hun slipper å få sminke på innsiden av skjortekragen. Så jeg vurderer det selv altså.

Men er det ett fett hva jeg bruker? Altså, jeg rekker ikke å få tak i et skikkelig et nå før 17.mai, men kan jeg bruke et fra Lindex liksom? Det er litt mindre, og ikke i silke. Men anyway.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-24, 11:36   #2
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.835
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bunad og silketørkler

Så en eller annen plass i media at en hadde brukt et putetrekk, så ja tror du kan bruke alt mulig.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-24, 12:05   #3
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.871
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad og silketørkler

Synes det er fint. Så faktisk hun fotballfruebloggeren hadde det for noen år siden og har innimellom googlet sånne tørkler men klarer ikke å bestemme meg for hvilket jeg vil ha så det har ikke blitt noe av.

Fargerike og blomstrede bluser er også in. Noen er skikkelig fine.
Jeg har Follobunad med flaskegrønt skjørt og burgunder brokade så alle bluser utenom hvitt ville blitt full kræsj på meg.

Kjør på.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-24, 13:08   #4
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.244
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bunad og silketørkler

Jeg har et par sånne silkeskjerf som jeg bytter på å bruke i halsen på bunadsskjorta. Syns det er kjempefint! Jeg er nok litt bunadspoliti og vet hvilke som er de «ekte» men om fargene harmonerer syns jeg du kan gå med det du vil av skjerf.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-24, 14:39   #5
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.868
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og silketørkler

Det passer ikke til min bunad, men jeg sier kjør på.

Jeg er en av dem som sier at i gamle dager vrukte de det tøyet de hadde, så bunadspolitiet kan ta seg en bolle!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-24, 15:14   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.685
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og silketørkler

I "gamle dager" brukte man heller ikke hva som helst til de designede bunadene som ble lansert av Husfliden på 1920- 1930-tallet (som gjelder ganske mange). Men til folkedrakter som har utviklet seg gjennom bruk og tradisjon over lengre tid så er det mer sant. Så det kommer litt an på hva slags bunader det er snakk om. Noen bunader har jo egne sjal som hører til, som f.eks Nordlandsbunad, og da synes jeg det blir litt rart med halstørkle i tillegg eller i stedet for. Jeg har silketørkle som jeg bruker til min ene bunad (svært tradisjonsbasert med mange variasjonsmuligheter), men ikke på den andre (designet av en navngitt person på 20-tallet, på svært begrenset historisk grunnlag, og med en helt spesifikk utforming uten mange valmuligheter).

Når det er sagt så er det ingenting som er forbudt, man velger jo selv. Og som du sier Bloppy, et tørkle inni kragen gjør jo veldig lite utav seg, og det skal mye til for at det blir helt kræsj.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 12-05-24 kl 19:31.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-24, 15:46   #7
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.514
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad og silketørkler

Mi skjorte er så trang i halsen at jeg har ikke plass til tørkle.
Men ser nå at andre bruker.(Hardangerbunad). neg har også en vinterbunad(Kvinnherad) og der har jeg sjal til, så da hadde det blitt for mye med tørkle i halsen i tillegg, tror jeg….

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-24, 19:13   #8
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.868
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og silketørkler

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Mi skjorte er så trang i halsen at jeg har ikke plass til tørkle.
Men ser nå at andre bruker.(Hardangerbunad). neg har også en vinterbunad(Kvinnherad) og der har jeg sjal til, så da hadde det blitt for mye med tørkle i halsen i tillegg, tror jeg….

Jeg har også Hardanger og jeg ser ikke for meg at det går inni der, med alle søljene? Jeg har ikke plass i min, men til neste år må jeg få ordnet meg en ny skjorte, tror jeg ...

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-24, 14:36   #9
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.519
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og silketørkler

Er det ikke helt innerst mot halsen, innenfor skjorta, at man har dette tørkleet? Det er ihvertfall ganske mange som bruker et innersjal (annet ord for det samme) innenfor kofta, sånn at det såvidt vises.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-24, 14:53   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.685
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og silketørkler

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Er det ikke helt innerst mot halsen, innenfor skjorta, at man har dette tørkleet? Det er ihvertfall ganske mange som bruker et innersjal (annet ord for det samme) innenfor kofta, sånn at det såvidt vises.

Det varierer litt ut fra hvilken bunad man har. På min er det mest vanlig å ha det på denne måten (ikke samme bunad, men jeg knyter skjerfet likt):

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-05-24, 15:40   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.234
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og silketørkler

Her er litt info fra Husfliden: https://www.norskflid.no/bunad/bunad.../sunnhordland/

(for min bunad)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-24, 16:30   #12
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.239
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bunad og silketørkler

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Her er litt info fra Husfliden: https://www.norskflid.no/bunad/bunad.../sunnhordland/

(for min bunad)

Det ser ut som det er nøyaktig samme utvalg av varer som kommer opp under overskriften «Bundadstilbehør til xxxbunaden» Jeg får i hvert fall de samme for både din bunad og for mine to (Hardanger vinterbunad og Lofotbunaden).

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-24, 18:03   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.519
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og silketørklær

Ser ut som de vanlige Tyrihans silkesjalene. Noen av dem brukes også som sjal på kofta.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-24, 18:52   #14
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.234
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og silketørklær

Ja, ser sånn ut, ser jeg. De fleste var i farger og mønstre som virkelig ikke passer til Sunnhordlandsbunad, i hvert fall.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-24, 19:41   #15
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.868
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad og silketørklær

Så de hadde mange da jeg var inom Embla her om dagen. https://emblabunader.no/produktkategori/damebunad/

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no