|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
17-06-24, 13:39 | #83 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: FønkishusI et levende språk er det vel naturlig at låneord "fornorskes", og jeg har nok også mine jeg irriterer meg over at folk sier feil, men tenker at så lenge jeg skjønner hva de sier så skal jeg ikke korrigere (med mindre de sier baguette - og uttaler alle bokstavene, da sliter jeg litt )
17-06-24, 13:42 | #84 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
|
Sv: Fønkishus
Her er det en del som sier bagg-u-ætt, på trøndersk.
17-06-24, 13:43 | #85 |
Glamorøs
|
Ja, men i tilfelle "fønkis" så er det ikke en fornorsking, men en (mulig) misforstått forengelsking. At man uttlaer engelske ord pønk og køntri er fornorsking. Det er ikkje fønkis. Det kommer ikke av funky, men det norske (svenske) ordet funksjonalisme. Stilarten vil nok helst kalles "European midcentury modern" eller "modernism" på engelsk.
17-06-24, 14:02 | #87 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
|
Åi, det var interessant. Det har jeg ikke visst eller tenkt over før. Gøy å lære noe nytt. |
17-06-24, 14:25 | #88 |
Glamorøs
|
Jeg ELSKER stilhistorie! Og hvordan den har gitt ulikt utslag i ulike land, på grunn av politikk, økonomi osv. Funksjonalisme er begrepet vi størst grad bruker i Skandinavia, og Sverige har den absolutt største andelen funkishus, og de flotteste. Dette er selvsagt fordi de ikke hadde noen krig, og hadde både økonomi og mulighet til å bygge i denne perioden. Funksjonalisme kommer fra tankene til den tyske Bauhaus-skolen, den nederlandske DeStijl (også et White Stripes-album. ) og franske Corbusier. Man skulle bygge funksjonelt, stilrent og praktisk.
Og om funkis: https://snl.no/funkis