Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

En lettstrikket hverdagsgenser?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-24, 21:35   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.506
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En lettstrikket hverdagsgenser?

Jeg ender alltid opp med å strikke litt for fancy, litt for tykke, litt for kronglete, litt for fluffy, litt for loete, litt for nuppete gensere. Som jeg ikke blir ferdig med, som jeg blir lei av, som jeg ikke følger oppskriften på helt så de blir oversized og croppa, for varm eller som ikke passer til alt.

Så jeg mangler en helt enkel, fin hverdagsgenser. Kan godt være ørlite mønster eller struktur, men ikke noe som krever særlig med tankekraft. Den må ikke klø, være passe tykk og ikke loe. Ensfarget eller kanskje striper?

Tips til en super genser jeg ikke kan gå feil med?

__________________


Sist redigert av Tallulah : 09-06-24 kl 22:43.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-24, 21:41   #2
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.885
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

Litt enig i alt med pusegarn, to tråder og pinne 6 og oppover.
Genserene blir altfor klumpete, unette og for tjukke å bruke inne.

Ligger mange gratisoppskrifter på Drops.
Sånn ellers, hva med Ingen dikkedarier fra Petite knit? Eller Cumulus?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-24, 21:53   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.156
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

Bregne fra Knitting for Olive er en lettstrikket og fin genser. Jeg har tre av den.

Oppskriften kan også kjøpes på norsk, men her er den på engelsk: https://knittingforolive.com/product...47496899920204

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-24, 21:57   #4
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.274
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

Jeg vet ikke hva du mener med passe tykk. For meg er passe tykk tynt, fingering garn.

Men her er Ready for fall av Isabell Kraemer




Og her er Carcade Pulli av Teti Lutsak



Og Langerma mellomtrøye av Anne Thunem

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-06-24, 22:09   #5
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.274
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

Alle damegenserene fra PetiteKnit. Mange enkle hverdagsgensere. Men mye mohair, da.

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-06-24, 22:18   #6
Plingo
Erfaren
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 919
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

wilfreda av Wenche Roald.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-24, 22:42   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.506
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

Ja, det er mye mohair. Jeg lurer op om jeg er allergisk mot det, jeg klør veldig og får åndenød-følelse. Også loer det. Går det å droppe mohairtråden i petite Knit-oppskriftene eller på bregnegenseren? Bregnegenseren var elegant. Går mønsteret på automatikk, eller må man tenke mye?

Hva mener jeg med passe tykk? Ikke godt å si. Jeg tror ikke det må være fingering, men kan være det. Den må ikke bli klumpete under en trenchcoat coat med smale ermer. Den langerma trøya var også fin!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-24, 22:46   #8
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.274
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

Mer fra Wenche Roald:

Hullbordgenser

Sorgenfri

Veronica bluse

Vinterstjerne

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-06-24, 22:57   #9
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.175
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

Det går fint å strikke oppskrifter a la petite knits med enten alpakka følgetråd i stedet for mohair eller en tråd tykkere merino. Jeg har gjort begge deler med hell.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-24, 23:09   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.156
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

Mønstret i bregnegenseren er faktisk særdeles enkelt. Man trenger ikke tenke.

Jeg plages ikke av mohair, så jeg har strikket med to garn. Men det bør være mulig å strikke den i ett hårfint tykkere garn. Jeg gjetter at Double Sunday fra Sandnes vil kunne gjøre jobben alene, men jeg er ikke så god til å regne på sånt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-24, 23:42   #11
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.882
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

Jeg har en gratisoppskrift på en genser som er veldig enkel, rett opp og ned med raglanfelling. Jeg har et bilde ett eller annet sted. Er det noe sånt du kunne tenke deg?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-24, 23:44   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.912
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

Favorittgarnet mitt er VIP fra lana gatto - https://strikkesalongen.no/collections/vip Jeg liker også veldig godt Petite knit- oppskriftene. Det må jo ikke være mohair som følgegarn, heller. Du kan jo skjemme b ort deg selv med en tråd cashmere, for eksempel.
sjekk ut nettsidene over her - det er min lokale strikkesjappe - jeg bare elsker utvalget og folka i butikken, hvis du har mulighet til en tur dit, anbefaler jeg det veldig. (hils fra meg hvis du drar dit!)


min favortiigenser som jeg bruker til alt, er strikket med en tråd VIP og en tråd cashmere dreams fra Strikkesalongen. En caramel sweater fra petite knit, hvor jeg har strikket enkel rund hals, ikke polo.
https://www.petiteknit.com/no/products/caramel-sweater

Mitt neste prosjekt blir forresten denne:https://www.petiteknit.com/no/collec.../cloud-sweater

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-24, 05:57   #13
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.765
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Lyspære

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

Jeg har strikket flere av denne i barnemodellen og brukt Double Sunday i stedet for to tråder Sunday. Har også strikket flere plagg fra PetiteKnit med tynnere garn enn det som er angitt i oppskriften, og strikker da 2-3 størrelser større.

https://www.petiteknit.com/no/collec...s/lyon-sweater

Nå skal jeg begynne på Maggi Cardigan med lange ermer, men bytter til Isager Highland Wool i stedet for de tykkere alternativene i oppskriften.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-24, 07:59   #14
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.701
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

Jeg slår et slag for petiteknit sine oppskrifter, litt avhengig av hva du kler synes jeg alltid Aros blir penest på. Jeg har den samme følelsen for mohair, og bruker stort sett alpakka følgetråd istedenfor.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-24, 08:30   #15
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.911
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

Jeg har strikket to Mellomlagstrøye i ulike garntyper og det er en modell jeg kan anbefale. Jeg har en strikket i Hillesvåg pelsullgarn som jeg laget litt tettsittende og som brukes på vinteren når det trengs en varm, men ikke for tjukk genser under yttertøy. Jeg har også en tynnere, litt lodden som jeg pr nå ikke husker hvilket garn jeg brukte, vet bare at den ble strikket i to tråder. Den laget jeg lett oversized. Bruker den mye, både sommer og vinter. En av mine døtre har laget en kort, vid genser basert på samme oppskrift, jeg tror hun brukte Drops Melody og tykke pinner. Hun er langt flinkere enn meg på omregninger.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-24, 10:16   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.506
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

Nå vil jeg jo strikke alle!

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Mer fra Wenche Roald:

Sorgenfri

Ooo, denne leder nå. Kanskje i røde og rosa striper?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Det går fint å strikke oppskrifter a la petite knits med enten alpakka følgetråd i stedet for mohair eller en tråd tykkere merino. Jeg har gjort begge deler med hell.

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Det må jo ikke være mohair som følgegarn, heller. Du kan jo skjemme bort deg selv med en tråd cashmere, for eksempel.

Hm, alpakka eller cashmere var jo en idé. Det har jeg ikke tenkt på, faktisk.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Mønstret i bregnegenseren er faktisk særdeles enkelt. Man trenger ikke tenke.

Jeg plages ikke av mohair, så jeg har strikket med to garn. Men det bør være mulig å strikke den i ett hårfint tykkere garn. Jeg gjetter at Double Sunday fra Sandnes vil kunne gjøre jobben alene, men jeg er ikke så god til å regne på sånt.

Jeg fikk veldig lyst på denne, jeg må høre med min lokale strikkesjappe om alternativer. Jeg er jo så heldig å ha en ca 50 meter fra inngangen min, med masse strikkekunnskap.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg har en gratisoppskrift på en genser som er veldig enkel, rett opp og ned med raglanfelling. Jeg har et bilde ett eller annet sted. Er det noe sånt du kunne tenke deg?

Ja, send meg gjerne bilde! Ja, raglan er supert, så jeg slipper å styre med å klippe eller sy så mye.

Jeg er ikke så god på å regne om tykkelser, jeg strikker litt løst og er dårlig på prøvelapper, så det må være lite styr.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-24, 13:06   #17
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.038
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

Du kan jo strikke med det garnet du selv ønsker, det er bare å finne riktig strikkefasthet. Det finnes tabeller flere steder på nett, og du kan kombinere garn for å få riktig strikkefasthet. Jeg er jo veldig glad i mohair og syns det gjør de fleste gensere mye lettere. Mohair og ullgarn foretrekker jeg, og strikker mindre og mindre med merino.

Jeg støtter forslaget om Bregne, det tror jeg faktisk er min favorittgenser. Jeg strikket min i pure silk og mohair, og den er helt nydelig. Peacock sweater er også veldig enkel og morsom å strikke, og den kan strikkes i ulike varianter på forskjellige pinner. Kumulus sweater har jeg strikket 6 av, tror jeg, både v-hals og rund hals, og den er også en stor favoritt. Jeg foretrekker den i dobbel mohair, men den kan strikkes i andre garntyper og.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-24, 15:56   #18
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.199
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

Bregne var fin!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-24, 16:13   #19
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.629
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: En lettstrikket hverdagsgenser?

Jeg strikket meg Frosty Acorn for et par år siden, den er jeg veldig glad i.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no