Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Glassrekkverk: Dempe støy?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-24, 21:24   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 13.032
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Spørsmål

Glassrekkverk: Dempe støy?

Vi skal flytte i hus, og til neste år så skal vi pusse opp terrassene. Ble tipset om rekkverk i glass og at det kanskje kan ta noe støy fra nærliggende vei. Noen som vet eller har erfaring? Huset ligger i en bratt skråning, slik at støydempende gjerde/moduler nederst nok ikke vil avhjelpe så mye da lyden vil fare over. Dette er ingen stor bekymring altså. Jeg hadde sett for meg spilegjerde, men velger lett glass hvis det kan ta bort noe støy.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-24, 22:20   #2
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.884
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glassrekkverk: Dempe støy?

Jeg tror i alle fall spilegjerde med klatreplante demper like mye som glass. Og ser bedre ut.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-24, 07:34   #3
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.840
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Glassrekkverk: Dempe støy?

Vi har glass, ikke pga støy da, det er ikke tett, men fordi det slipper inn lys og for å beholde utsikten, både når vi sitter ute og inne, om det er en faktor.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-24, 08:27   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.695
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glassrekkverk: Dempe støy?

https://www.tiltak.no/category/e-bes...g-vibrasjoner/
Du kan finne en del her.
For å få god støydemping bør det (må det) være helt tett gjerde.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-24, 14:56   #5
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.410
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Glassrekkverk: Dempe støy?

Jeg tror at glasset vil gi noe støydemping, glass reflekterer jo lyden. Men jeg er usikker på om glass gir bedre støyreduksjon på uteplassen enn andre tiltak. Kan være at dere får dempet støyen ved å ha planter langs rekkverk og inntil husveggen, da vil flatene brytes opp og lydbølgene vil spres og ikke treffe den som sitter på balkongen.

Det hjelper en god del med støyvoll, trær og hekk osv. Kan det være noe å tenke på å ha en hekk eller plante et par trær i passende avstand fra veien? Få vegetasjonen til å dempe støyen en del i sommersesongen når det er mest aktuelt å sitte ute eller ha åpne vinduer?

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-24, 15:07   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.695
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glassrekkverk: Dempe støy?

For at vegetasjon skal ha en reell støydempende effekt, kreves minimum 50 m variert beplantning.
Men - er støy et problem?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-24, 15:17   #7
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 13.032
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glassrekkverk: Dempe støy?

Herlig! Masse flotte tips!

Det er heldigvis mye vegetasjon allerede nedover og spesielt langs veien, som tar for endel. Skal vurdere om mer kan plantes.

Super link, annemede!

Apropos planter langs rekkverk; hvordan vil det fungere i praksis når det kommer til vedlikehold av rekkverk. Klatreplanter er et herk å få av de materialene man må behandle, men her er det mye mulig materialer jeg ikke tenker på som kan brukes? Alt vedlikeholdsfritt vil bli vurdert selv om jeg er veldig glad i treverk. Rekkverk må være godkjent for høyder, da det er over tre etasjer. Det kan også være ulike materialer så sant det går an å kombinere (det må naturligvis se bra ut ).

Vedrørende glass så noterer jeg meg at det må være tett og ikke (store?) glipper. Her kan nok glassmester e.l. være behjelpelige med hva som er på markedet og om det er mulig å få det tett.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo

Sist redigert av IzziCreo : 25-06-24 kl 15:25.
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-24, 15:23   #8
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 13.032
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glassrekkverk: Dempe støy?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

For at vegetasjon skal ha en reell støydempende effekt, kreves minimum 50 m variert beplantning.
Men - er støy et problem?

Nei, ikke annet enn at vi nå bor uten støy og at det blir en overgang. Vi er alle helt inneforstått med det, og ingen har tenkt at det vil bli et problem. Men når vi allikevel skal pusse opp terrassene, så vil det være naturlig å hensynta støydemping eller i hvert fall se på mulighetene.

Helt nede ved veien vil det bare være litt spennende å se om vi kan avhjelpe noe. Tviler på at vi går for støydempende moduler, som jeg tror er både dyrt og ineffektivt i vårt tilfelle. Ingen av naboene har gjort det heller. Men det er mye trær og variert vegetasjon, så skal se om det er noe å hente der. Har både agronom og landskapsarkitekt i familie/krets, så skal også få råd fra dem

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-24, 16:24   #9
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.695
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glassrekkverk: Dempe støy?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Herlig! Masse flotte tips!

Det er heldigvis mye vegetasjon allerede nedover og spesielt langs veien, som tar for endel. Skal vurdere om mer kan plantes.

Super link, annemede!

Apropos planter langs rekkverk; hvordan vil det fungere i praksis når det kommer til vedlikehold av rekkverk. Klatreplanter er et herk å få av de materialene man må behandle, men her er det mye mulig materialer jeg ikke tenker på som kan brukes? Alt vedlikeholdsfritt vil bli vurdert selv om jeg er veldig glad i treverk. Rekkverk må være godkjent for høyder, da det er over tre etasjer. Det kan også være ulike materialer så sant det går an å kombinere (det må naturligvis se bra ut ).

Vedrørende glass så noterer jeg meg at det må være tett og ikke (store?) glipper. Her kan nok glassmester e.l. være behjelpelige med hva som er på markedet og om det er mulig å få det tett.

Det kan ikke være noen gliper.
Om du orker, ønsker, vil ha innspill, kan du gjerne sende prospekt til meg/evt adresse.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-24, 17:44   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.923
Blogginnlegg: 349
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glassrekkverk: Dempe støy?

Vi har glassrekkverk i det nye huset. Og når jeg står nede i hagen og roper opp til mannen bak glassrekkverket på terrassen i 2. ett, hører han meg ikke før jeg BRØLER.

Det er deilig lysinnslipp og fin utsikt til grønne fellesarealer.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-24, 18:19   #11
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 13.032
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glassrekkverk: Dempe støy?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det kan ikke være noen gliper.
Om du orker, ønsker, vil ha innspill, kan du gjerne sende prospekt til meg/evt adresse.

Ååå, så utrolig snilt, annemede Sender prospekt nu

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-24, 18:20   #12
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 13.032
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glassrekkverk: Dempe støy?

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Vi har glassrekkverk i det nye huset. Og når jeg står nede i hagen og roper opp til mannen bak glassrekkverket på terrassen i 2. ett, hører han meg ikke før jeg BRØLER.

Det er deilig lysinnslipp og fin utsikt til grønne fellesarealer.

Lovende! Har dere mellomrom mellom glassene?

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-24, 00:04   #13
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.923
Blogginnlegg: 349
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glassrekkverk: Dempe støy?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Lovende! Har dere mellomrom mellom glassene?

Veldig lite, kanskje en mm eller to? Kan måle i morgen.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no