Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Begrepet "trans"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-24, 15:57   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.716
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begrepet "trans"

Trodde faktisk jeg hadde klar å opparbeide meg en nogenlunde forståelse av begreper, men blir usikker:

Denne mannen ville ikke jeg ha brukt ordet trans om (han bruker selv der engelske ordet "crossdresser" som jeg opplever passende)

https://www.vg.no/sport/i/EyJk2a/ish...dom-for-kokain

Korriger meg gjerne
NB! Kun begrepsbruken jeg lurer på! Men andre kan jo diskutere andre ting

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-24, 16:36   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.369
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begrepet "trans"

Hvis VG har skjønt denne personen riktig, så opplever han seg selv som trans, i alle fall.

Begrepet trans brukes forskjellig av ulike mennesker. For eksempel kjenner jeg en del som identifiserer seg som ikkebinære eller agender, og noen av dem regner seg som trans (fordi de ikke opplever at de har det kjønnet de ble registrert som ved fødselen), mens andre ikke tenker på seg som trans (fordi de ikke opplever at de har et entydig kjønn, og dermed ikke har «et annet kjønn enn de ble registrert med»). På litt lignende måte vet jeg at noen som er gender fluid regner seg som trans, mens andre ikke gjør det.

Gender non conforming er en slags paraplybetegnelse som kan omfatte f.eks. crossdressere. Noen regner dette som hvordan man fremstår («presentation») og andre regner det som hvordan man opplever seg selv («identity»). Jeg gjetter at det finnes ulike oppfatninger når det gjelder hvorvidt crossdressere «kan» regnes som trans, men som med ganske mange ord blir jo betydningen til et ord etter hvert det ordet brukes som, selv om det tidligere betydde noe annet.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-24, 17:58   #3
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.076
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Begrepet "trans"

Man skal alltid være varsom når man legger ord i munnen på andre, men: Jeg har inntrykk av at noe av det viktige for folk som kjenner på annerledeshet er å få lov til å velge merkelapp selv, i stedet for å få en merkelapp med et sett tilhørende forventninger klistret på seg. Dermed blir det viktige hva personen selv ønsker å omtale seg som og bli omtalt som, ikke at hen har valgt riktig merkelapp i henhold til noe slags objektive kriterier.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-24, 18:04   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.390
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begrepet "trans"

Jeg skal ikke legge meg opp i den språklige diskusjonen, men jeg blir veldig glad når idrettsprofiler, særlig fra «maskuline sporter», står frem på denne måten. Selv om det denne gangen skjer av uheldige omstendigheter. Jeg håper hen opplever å få masse støtte og viser verden at alle bekymringene var grunnløse.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-24, 18:20   #5
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.502
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Begrepet "trans"

Jeg kjenner en ikke-binær transmaskulin person. Vedkommende er registrert som jente ved fødsel, har fått barn og har nå fått hormoner over en lang periode. Hen forklarer dette med trans veldig enkelt:Er du ikke en cisperson,en som altså lever med samme kjønn som da du ble født, er du en transperson. Jeg vet ikke om det eksisterer andre termer enn cis og trans,da.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-24, 18:28   #6
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.716
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begrepet "trans"

(Skriver fra mobil, så blir ofte litt kluss med quoter)

Den opprinnelige artikkelen er bak betalingsmur, så den jeg lenker til er bare en avskrift. Jeg vet ikke om de bruker andre begreper i Sverige feks.

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Man skal alltid være varsom når man legger ord i munnen på andre, men: Jeg har inntrykk av at noe av det viktige for folk som kjenner på annerledeshet er å få lov til å velge merkelapp selv, i stedet for å få en merkelapp med et sett tilhørende forventninger klistret på seg.

Dette står i artikkelen:

Opprinnelig lagt inn av sitat

forteller at Kevin Lindskoug ikke er homofil. Han har hatt jentekjæreste det meste av sitt voksne liv. men Lindskoug mener ordet har fått en uønsket ladning og foretrekker det engelske begrepet «crossdresser».

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-24, 23:02   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.738
Blogginnlegg: 630
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begrepet "trans"

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Er du ikke en cisperson,en som altså lever med samme kjønn som da du ble født, er du en transperson.

Nja, jeg kjenner en person som har et visuelt kjønnsuttrykk som samsvarer med det de ble født som, men som allikevel definerer seg som trans med de/dem-pronomen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-24, 23:39   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.369
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Begrepet "trans"

Det er ikke uten videre opplagt hva det vil si å «leve som» et bestemt kjønn. Som Luftslottet er inne på, er det viktige hva hver person selv identifiserer seg som og ønsker å kalles.

Og måten én (for eksempel) ikkebinær person fremstår på og identifiserer seg på, er ikke en regel som gjelder for alle ikkebinære.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-24, 19:03   #9
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.502
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Begrepet "trans"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nja, jeg kjenner en person som har et visuelt kjønnsuttrykk som samsvarer med det de ble født som, men som allikevel
definerer seg som trans med de/dem-pronomen.


Hm, det har jeg aldri hørt om, men jeg skal selvfølgelig ikke nekte for det.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no