|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
17-09-24, 16:57 | #1 |
Leser
|
Begrepet "trans"Trodde faktisk jeg hadde klar å opparbeide meg en nogenlunde forståelse av begreper, men blir usikker:
17-09-24, 17:36 | #2 |
flisespikker
|
Sv: Begrepet "trans"Hvis VG har skjønt denne personen riktig, så opplever han seg selv som trans, i alle fall.
17-09-24, 18:58 | #3 |
geskjeftig
|
Sv: Begrepet "trans"Man skal alltid være varsom når man legger ord i munnen på andre, men: Jeg har inntrykk av at noe av det viktige for folk som kjenner på annerledeshet er å få lov til å velge merkelapp selv, i stedet for å få en merkelapp med et sett tilhørende forventninger klistret på seg. Dermed blir det viktige hva personen selv ønsker å omtale seg som og bli omtalt som, ikke at hen har valgt riktig merkelapp i henhold til noe slags objektive kriterier.
17-09-24, 19:04 | #4 |
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Begrepet "trans"Jeg skal ikke legge meg opp i den språklige diskusjonen, men jeg blir veldig glad når idrettsprofiler, særlig fra «maskuline sporter», står frem på denne måten. Selv om det denne gangen skjer av uheldige omstendigheter. Jeg håper hen opplever å få masse støtte og viser verden at alle bekymringene var grunnløse.
17-09-24, 19:20 | #5 |
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
|
Sv: Begrepet "trans"Jeg kjenner en ikke-binær transmaskulin person. Vedkommende er registrert som jente ved fødsel, har fått barn og har nå fått hormoner over en lang periode. Hen forklarer dette med trans veldig enkelt:Er du ikke en cisperson,en som altså lever med samme kjønn som da du ble født, er du en transperson. Jeg vet ikke om det eksisterer andre termer enn cis og trans,da. |
17-09-24, 19:28 | #6 |
Leser
|
Sv: Begrepet "trans"(Skriver fra mobil, så blir ofte litt kluss med quoter)
Dette står i artikkelen:
18-09-24, 00:02 | #7 |
Glamorøs
|
Sv: Begrepet "trans"
Nja, jeg kjenner en person som har et visuelt kjønnsuttrykk som samsvarer med det de ble født som, men som allikevel definerer seg som trans med de/dem-pronomen.
18-09-24, 00:39 | #8 |
flisespikker
|
Sv: Begrepet "trans"Det er ikke uten videre opplagt hva det vil si å «leve som» et bestemt kjønn. Som Luftslottet er inne på, er det viktige hva hver person selv identifiserer seg som og ønsker å kalles.
18-09-24, 20:03 | #9 |
Langøret
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
|
Sv: Begrepet "trans"
|
|
|