Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-24, 17:37   #21
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.144
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Varme rundstykker, kokt egg, ost, litt oppskåret agurk og paprika, kanskje en juice? Det holder i massevis. Kanskje en pakke med noe kjøttpålegg. Da får en mest sannsynlig spist opp det meste.

Enig med Bokormen.
Har du rester kan du lage ost- og skinkeomelett.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-24, 22:45   #22
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.340
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?

Vanlig pålegg, kanskje EN god ost, en god skinkesort, fersk brød (pleier jeg å ha, men jeg baker jo ofte brød uansett, men halvstekte rundstykker hvis ikke), en god juice, og så pent bord, oppskåret frukt og grønt (også godt å sitte og maule på mens man sitter og skravler og drikker kaffen og sånn).

Ja, og så er det ofte flere som liker lavkarbo/lite gluten/ mye fiber, så jeg liker å ha en typ frø-knekkebrød som både er gode under osten og gode for de som ikke skal ha ditt eller datt.

Ja, og så er min hyppigste overnattingsgjest og kjære venninne også er VELDIG opptatt av at den eneste akseptable kaffemelken er lettmelk (og også har overtalt meg), så alltid det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-24, 23:11   #23
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.480
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?

Et deilig surdeigsbrød hvis du får tak i, eller halvstekte rundstykker. Godt smør, kokt egg, maldonsalt, et godt syltetøy, Jarlsberg eller en annen god ost og et skinkepålegg fra Strøm Larsen. Frøknekkebrød og oppskjært tomat og agurk. Kaffe og en god appelsinjus.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-24, 07:10   #24
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.040
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?

Hvorfor vil du ikke spørre gjestene? Mine gjester foretrekker det. Jeg hadde nettopp 3 gjester i en uke, og det gikk i enten müsli eller skive med ost.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-24, 08:53   #25
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.943
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?

Jeg dekker opp pent med servietter og greier, lager fersk juice forsi det er en «greie» eller bare en stor kartong eplejuice eller appelsonjuice.

Ellers (en/1) ost - gjerne i skiver. Skinke (sikter lavt på antall). Syltetøy (1/ett glass,, bringebær), en skål bla dede bær, eggerøre (bacon pleier ikke gå så det har jeg sluttet med), et fat med salatblader, oppskåren tomat og oppskåren agurk og evt paprika hvisjeg har (blir fort rester men da bruker jeg det i salat til lunsj elns)og porsjonspakker med makrell i tomat/leverpostei/kaviar/hvis jeg har i hus og det pleier jeg - porsjonspakker altså. Smør.
Frosne rundstykker som jeg varmer opp - sikt lavt på antall (folk spiser mindre enn man tror) og varmer heller opp etterhvert.

Sånne små Porsjonspakker med pålegg er genialt

👍

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-24, 09:37   #26
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.875
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Hvorfor vil du ikke spørre gjestene? Mine gjester foretrekker det. Jeg hadde nettopp 3 gjester i en uke, og det gikk i enten müsli eller skive med ost.

Hvis jeg skulle besøke noen og overnatte hadde jeg ikke ønsket å bli spurt hva jeg ville ha til frokost. Selvsagt hvis jeg hadde allergier så hadde det vært praktisk (men da hadde jeg sikkert sagt fra i det overnattingen ble avtalt, enten de spurte eller ikke, eventuelt tatt med meg noe selv), men ellers hadde jeg ikke likt å måtte tenke ut hva jeg ville ha og hva vertene skulle kjøpe inn, så jeg støtter Pelen i den.

Når vi skal besøke svigers ringer ofte svigermor og spør hva vi vil ha å spise når vi kommer fram, hvem som vil sove på hvilket rom, hva vi vil ha til middag neste dag, hvilke pålegg ungene liker til frokost, hva vi vil drikke etc. Jeg vet det er godt ment, men jeg synes det er slitsomt å måtte ta alle disse beslutningene, og skulle helst bare kunne være gjest (altså jeg kan godt lage maten, når vi er der, men så lenge jeg ikke skal lage maten synes jeg det er stress å planlegge alle måltidene, på vegne av resten).

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 20-06-24 kl 10:21.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-24, 13:26   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.340
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?

For oss så er frokostene ofte det beste med hele besøket når vi har overnatting, for noen gjester. Andre er mer "en halv skive med fårepølse og må vi virkelig sitte ned sammen mens vi spiser, jeg skal ut og løpe"-typen på den tiden av dagen, så det kommer jo an på.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-24, 13:56   #28
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.875
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?

Det jeg tenker (og har prøvd å lære opp mine barn til) er at en del av det å være på besøk, som også er noe av det fine, er nettopp det at ting er litt annerledes enn hjemme, og at det å tilpasse seg dem man er gjest hos er en viktig del av pakka. Frokosten er litt annerledes enn vi er vant med, brødet er et annet, de har litt andre pålegg. At ungene må velge blant det vertene har satt fram på bordet, og at det kanskje mangler noe av det de er vant med hjemmefra. De spiser kanskje noe annet enn oss som fredagskos, og de har annen type lørdagsgodt, hvis de i det hele tatt bruker lørdagsgodt. Kanskje er ikke frokost så viktig for meg hjemme, jeg tar et knekkebrød stående ved kjøkkenbenken før jeg går ut og gjør noe annet, men de vi besøker dekker bordet med mye forskjellig og sitter lenge, og da deltar jeg selvsagt i det. Eller omvendt. Det er jo det som gjør det ekstra fint å være på besøk. Det å få innblikk og deltakelse i andre folk sine rutiner og vaner. Jeg verken forventer eller ønsker å få ting akkurat som hjemme. Det får jeg jo hjemme.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 20-06-24 kl 14:02.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-24, 14:17   #29
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.947
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?

Jeg ville også syntes det var litt rart å bli spurt hva vi noen skulle kjøpe inn til frokost. Som om vi skal bestille noe hos de vi er gjester hos.

Jeg spør eventuelt om vi skal ha barn på besøk. Da kan jeg finne på å spørre foreldrene om det er noe de liker spesielt godt, eller noe de helst ikke vil ha. Men, for voksne regner jeg med at det vi har er godt nok, med mindre det er spesielle matbehov. Men de kjenner jeg stort sett hos folk jeg kjenner.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-24, 14:23   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.340
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?

Ja, med småbarn sjekker jeg: "vi har gulost, brunost, skinke, kaviar og leverpostei. Er det noe annet som trengs for at måltidet skal gå glatt? Og jeg husker ikke, er det sånn at frø i brødet er djevelens verk for noen av dine, eller går det greit?". "Vi tenker taco, for da kan det plukkes litt forskjellig av de små. Noe spesielt som "må" på bordet, da (vi har det meste standardgreiene. "

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-24, 14:34   #31
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.168
Blogginnlegg: 41
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?

Folk flest (vågar eg å påstå) er veldig glade for å få setje seg til dekka frokostbord og med mindre dei har heilt spesielle preferansar finn alle noko å ete.

Er der ein eller fleire variantar av egg og noko grønt til så er mykje gjort. Ein type saltpålegg, ein ost og ei sylte. Men akkurat det har fleire foreslått enda betre enn meg før i tråden. Eg ville berre få sagt det fyrste der, at det jamnt over er gode sjansar for mette menneske og god stemning uansett.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-24, 14:58   #32
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.235
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva bør jeg kjøpe til frokost til gjester?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Normalt sett så kjøper jeg inn juice, yoghurt, egg, noen forskjellige brød, leverpostei, noen forskjellige oster, laks, noen forskjellige skinker, salami m. fl. pålegg. 90 % av det spiser vi ikke opp etterpå.

Jeg synes i alle fall det på ingen måte er påkrevd å kjøpe inn yoghurt, særlig hvis dere ikke spiser det selv. Flere forskjellige brød virker også unødvendig. Halvstekte rundstykker (så man kan varme opp flere når man ser hvor mange som går i første runde) og noen knekkebrød (f.eks. sorten som Polyanna beskriver) er greiere enn ferskt brød mht. at det som ikke blir brukt, holder seg. Eventuelt ett brød i tillegg, hvis du gjerne vil servere brødskiver. Eggerøre er kjapt å lage. Én type skinke/salami holder i massevis, og det er heller ikke nødvendig med flere typer ost (igjen: særlig hvis dere ikke spiser dem opp). Kjøp i alle fall små pakker med ting hvis du gjerne vil ha variasjonsbredde, ikke store ostestykker og salamipakker.

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Hva kan man minimum forvente som gjest? Hva er godt nok?

Skjønner jo godt om du gjerne vil dekke opp med litt mer og bedre enn man har til hverdags, når dere har gjester. Men siden du spør om minimum og «godt nok», så tenker jeg: Kaffe (med melk til dem som bruker det), teposer, eventuelt juice. Brødskiver, ost og syltetøy. Hvis du vet at noen ikke spiser brød, så tilby kanskje en enkel omelett, eller speilegg med noen tomater ved siden av.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no