|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
27-07-24, 23:18 | #903 |
|
Sv: Såpekassetråden #4
Nei. Man har ikke påkjørsrett (for et ord) selv om en annen bil ikke respekterer vikepliktreglene heller, men man har definitivt forkjørsrett. Samme med sykler. Og hester. |
28-07-24, 09:47 | #904 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
|
Sv: Såpekassetråden #4Jeg har vært borti folk som snakker om påkjørsrett. Det er ikke en gjeng jeg velger å ha som venner for å si det sånn. Og det er merkelig at syklister ikke får eller tar seg tid til å lære trafikkregler og dette med hensynsfull ferdsel. Det var en del av skolens oppgave i steinalderen (1970-tallet). Det er til tider skummelt å gå på gangveier som også er sykkelveier. |
28-07-24, 10:01 | #905 |
Tøff
|
Sv: Såpekassetråden #4Jeg har ikke noe problem med syklister, jeg har derimot et problem med bøllete og hensynsløse medtrafikanter. Om en syklist (og det opplever jeg svært ofte, flere ganger i uken) peiser på i full fart og så bruker bjella som en "fløtt deg, ellers sneier jeg deg (i beste fall)" da er det irriterende. Men det er jo ikke bjella som irriterer, det er denne komplette bøllete idiotien.
28-07-24, 12:09 | #906 |
can-jur
|
Sv: Såpekassetråden #4Føler at dere mistet litt tråden her
28-07-24, 12:28 | #907 |
© All rights reserved
|
Sv: Såpekassetråden #4Sprettert? Har du ikke sterkere saker? |
28-07-24, 13:44 | #908 |
finner ut av mye
|
Sv: Såpekassetråden #4Det er da aldri helt trygt å sykle i veibanen. Her i byen ble en syklist påkjørt i en rundkjøring for noen uker siden. Han døde på sykehuset to uker senere.
28-07-24, 17:45 | #909 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
|
Sv: Såpekassetråden #4Jeg føler med deg, Floksa! Det er så forbaska mange som overhodet ikke har vett på hvordan man oppfører seg nær dyr på beite, uansett om det er kyr, sau, geit eller hva og det spiller ingen rolle om de går, sykler eller kjører. Jeg har en datter som er budeie på en seter i Rondane i sommer og har derfor kjørt mye på veien inn til setra. Det kjøres fullstendig vettlaust gjennom flokker av kyr og så grusen spruter rundt ørene på sauer som gjerne ligger i veikanten. Datteren min fant et lam med brukket for for et par uker siden, trolig påkjørt. Det måtte avlives. Sjåførene er 99% hyttefolk i området da dette er en blindvei og ergo er det ingen gjennomfart og det er heller ikke kjøring til turmål eller andre turistmål på den veien, kun til den ene setra og 40-50 hytter. Alle burde vite bedre, men jeg tror mange av de er så forbanna på beitedyr at de gir faen. Det begynner virkelig å bli et problem med konflikter mellom hytteeiere og lokalbefolkning pga dette. Spør du meg, burde hyttebygging til fjells vært stoppet for lenge siden. Det skaper mer problemer enn verdier for bygdene. |
29-07-24, 11:03 | #910 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
|
Jeg opplever det også som hensynsløst, om enn ikke bøllete, å vase rundt på gang- og sykkelsti med bikkja virrende rundt i langline og med støydempende hodetelefoner på. Eller som for noen uker siden hvor ei dame stod på kanten av gang- og sykkelstien og filmet med telefonen bl.a. i min retning i det jeg kom, og rett før jeg når frem til henne (nå har hun snudd seg vekk fra meg) tar hun ett skritt rett ut foran meg så jeg må hive meg til siden. Hun har nok ikke sett meg selv om hun altså filmet i min retning 10 sekunder tidligere. El-sykkel eller vanlig sykkel; gående med og uten hund kan jammen ta mer hensyn de også. |
29-07-24, 11:19 | #911 |
Absolute Beginner
|
Sv: Såpekassetråden #4Egoister finner man jo i alle "sjangre". Barselklubber som går tre i bredden på fortauet, som blokkerer kafeer med barnevogner og gjør så andre må rømme unna hyl og skrik. Eller de som ikke tør kjøre i 80, og ligger i 60 med bilen og skaper kø og forbikjøring. Familier som snegler seg fram på to hjul så femåringen skal kunne holde følge, eller de som skal ut på en real treningsøkt og er i veien for både kjørende og forgjengere, fordi de ser mer på egen fremdrift enn alle andre rundt. |
29-07-24, 16:29 | #912 |
|
Sv: Såpekassetråden #4Hvis alt det du ramser opp er hensynsløst, Bokormen, kan man ikke leve i et samfunn. Femåringer må få lære å sykle og nybakte mødre må få lov å gå på kafé. Bønder må få kjøre traktorer og hundeeiere må få lufte hunden.
29-07-24, 17:59 | #913 |
Absolute Beginner
|
Sv: Såpekassetråden #4Her mener jeg jo de som ikke tar hensyn. Det går fint an å gå på tur med hund eller barn og likevel følge med rundt seg og ev slippe forbi eller gå til side. Jeg ser godt hvem som ikke er glad i hund, og det hender jeg går nesten ut i grøfta for at de skal få passere oss med god klaring. |
29-07-24, 21:19 | #914 |
Yes, we can!!
|
Sv: Såpekassetråden #4Her er jeg mest enig med input. Folk er folk, med alle sine ting og surr og dårlige og gode dager og tanker et annet sted og aldrende sertifikater og unger i beina og luftetur med hunden mens hodet tenker på andre greier og telefonen ringer med gnål om et eller annet og gode og dårlige dager. Samfunnet er ikke en stor, velsmurt maskin der alle delene virker optimalt hele tiden. Jeg virker i hvert fall ikke optimalt hele tiden.
29-07-24, 22:43 | #915 |
|
Man er faktisk ikke egoist om man tar seg en kafétur eller trilletur som nybakt forelder. Selv ikke om man går tre i bredden. Heller ikke om man lar 5-åringen øve seg på sykkel - når ellers skal de lære hvordan man sykler på veier? Problemet her er jo tanken om at alle som ikke tar hensyn til DEG er et problem. Det er ikke farlig å måtte bremse ned for å komme forbi barselgruppa eller 5-åringen. Ei heller om man må stoppe.
29-07-24, 22:56 | #916 |
Absolute Beginner
|
Sv: Såpekassetråden #4Tar hensyn til meg? |
|
|