Vis enkelt innlegg
Gammel 28-12-07, 22:18   #35
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store kalkuntråden

OBS: Dette er ikke noen nøyaktig oppskrift, men notater som jeg tok da jeg så på tv. Men det ble skikkelig godt!

STUFFING:
Del 3 rødløk i båter, og stek dem myke på svak varme ca 10 minutter. Her skulle det også egentlig vært fersk salvie, noe jeg ikke fikk tak i, så jeg brukte tørket. Avkjøl. Bland inn 700 g svinekjøttdeig og 200 g brødsmuler. Bland inn tørkede tranebær, aprikoser og evt annen tørket frukt i biter. (Neste gang kommer jeg til å droppe kjøttdeig og bare
bruke tørket frukt, løk og salvie, jeg syns ikke det trengs mer kjøtt enn selve kalkunen).

KALKUN:
Legg kalkunen i en stor langpanne, på toppen av diverse grønnsaker (gulrot, løk, hvitløk, sellerirot etc.) og et par-tre dl vann.
Rør mykt smør med revet clementinskall og sitronskall, salt og pepper, og stapp det inn under skinnet på kalkunen sammen med salvieblader (eller rør inn tørket salvie i smøret). Gni også kalkunen utenpå med salt og pepper.
Legg stuffingen inn i små porsjoner, ikke som en stor klump. Stapp også noe stuffing inn under skinnet her og der.
Dekk lårene med folie.

Varm opp ovnen til høyeste temperatur. Skru ned til 180 grader når du setter inn kalkunen.
Stek i ca. 35 min pr kg, pluss på litt hvis du har stuffing, eller bruk steketermometer.
Fyll på med litt vann i langpanna innimellom.
Mens kalkunen steker gjør du klar ovnsbakte poteter og grønnsaker.

OVNSBAKTE POTETER OG GRØNNSAKER:
Del poteter og gulrøtter i to, pastinakk, søtpotet etc. i passende biter.
Fosskok i 10 min. Hell av vannet og damp godt.
Dekk bunnen på en stor form med fett fra kalkunen. Rør inn hakket fersk rosmarin og 2 hvitløk, lett knust, 30 sek.
Hell potetene og rotfruktene i, vend forsiktig, riv over litt sitronskall og skall fra 2 clementiner, maldonsalt og nykvernet pepper, vend forsiktig igjen.
Stekes på 220 g i 45-50 min. Sjekk etter 35 min, og følg med når alt er passe gyllent.

Mens potetene står i ovnen lager du sausen og skjærer opp kalkunen. Ta ut stuffingen fra kalkunen og over i en ildfast form, og la den steke med de siste 10-15 minuttene så den blir sprøstekt og fin.

SAUS:
Fjern det meste av fettet fra sjyen i langpanna. Rør inn et par ss mel i det som er i langpanna. Mos sammen grønnsakene og hvitløken, ha i litt tranebærsaus eller tranebær. Jeg tok også i en skvett portvin, selv om ikke Jamie brukte det.
Jeg brukte stavmikser og silte, Jamie bare stampet litt og silte. Sil det over i en gryte, og tilsett en liter god kraft.
La det syde i 10 min. Smak til med salt, pepper og kanskje litt mer portvin.


Sist redigert av Filifjonka : 29-12-07 kl 10:30.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat