Vis enkelt innlegg
Gammel 16-08-19, 08:45   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Test av ny inntaksmodell til vgs i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg synes det er et tankekors at det vi kaller fritt skolevalg i realiteten bare er fritt for de som har høyest karaktersnitt. For de andre er det ikke fritt skolevalg. Og hvorfor er det rettferdig?

På et eller annet tidspunkt skal hardt arbeid lønne seg. Så kan vi diskutere om det skal ligge i overgangen mellom ungdomsskolen og videregående. Men sånn vil det jo være også for de som skal inne på høyere studier og for de som søker jobb. Man får etterhvert ikke velge helt fritt lenger.

Jeg ser definitivt at det er store utfordringer med det systemet vi har i Oslo i dag, men for egen del mener jeg at det er bedre å gjøre noe med den økonomiske fordelingsmodellen slik at skolene får en bedre mulighet til å gi et godt tilbud gitt elevmassen sin. Dette vil jo også gjøre at flere søker seg til skoler som pr i dag ikke har så stor søkermasse, men ligger "lokalt". Fordi det tilbudet som gis der er godt.

Heller det enn at tilfeldigheter skal styre hvem som får gå på de skolene som alle ønsker seg til. Jeg mener at det alltid skal lønne seg å strekke seg etter gode resultater. (Og så er det urettferdig at ikke har de samme forutsetningene for å gjøre det bra, men derfor mener jeg at det bør være et jevnere tilbud på skolene.)



Forslaget om at de dårligste elevene skal få velge først synes jeg er direkte latterlig. Å skape en konkurranse om å gjøre det dårligst blir fullstendig feil. Hva med de som nesten klarte det?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat