Vis enkelt innlegg
Gammel 09-03-19, 11:59   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fikse bil eller vrake bil?

Vi har en bil vi ikke har betalt noe for, og som er ganske gammel. Vi har hatt den i tre år og i den perioden har vi hatt reparasjoner på den for ca 50.000 ( ). Bytte av frontrute, fiksing av aircondition, bunnpanne og noe annet jeg ikke husker.

Nå er den inne igjen fordi servoen har røket, etter en reparasjon (den jeg ikke husker hva var) for bare to uker siden (7000,-), og de har fikset en ting for 10.000, det funka ikke og de må da kanskje bytte en del og det vil komme på enten 10.000 eller 20.000 til.

Jeg er så rasende på den bilen at jeg vil egenhendig mose den, men jeg bør vel egentlig være litt realistisk og trenger derfor hjelp til å tenke.

Høvdingen trenger bil i jobb (selvstendig næringsdrivende) og vi har en del familie utenbys. Vi prøver også å ta det meste av ferie per bil, i stedet for å fly. Vi har regnet på det, og skulle vi opprettholdt bilbruken vi har nå (ferier, familiebesøk, Ikea og slalåmbakken + Høvdingens langturer i forbindelse med jobb) så vil det ikke bli billigere med nabobil eller annen bildelingsordning.

Vi må ha en stasjonsvogn. Om vi skulle kjøpt drittbilen vi har nå ville den kostet kanskje i underkant av 30.000. Så: burde vi ta de 30.000 og kjøpe en marginalt nyere bil som kanskje holder litt bedre, eller bruke de 30.000 til å fikse den vi har og håpe på at den nå holder en stund? 10 000 av dem er jo brukt allerede og er sunk cost ved vraking. Kan legge til at jeg HATER bilen, og skulle mer enn gjerne byttet den i en bil jeg likte å kjøre. Det er veldig vanskelig for meg å bruke penger på den, når jeg misliker den så sterkt som jeg gjør. Det er en Passat fra 2003 for øvrig.

Tredje alternativ er å ta opp et billån som tilsvarer i nedbetaling omtrent det vi har betalt på denne i måneden i reparasjonsutgifter og håpe at den ikke får så mange reparasjoner. Vi har aldri kjøpt bil, så dette er helt upløyd mark for meg.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 09-03-19 kl 12:11.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat