Vis enkelt innlegg
Gammel 12-05-19, 00:56   #37
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjenninger av politiet - 13 og 14 år

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Og det er da jeg lurer på om man burde sette inn tøffere tiltak. Jeg tenker institusjoner hvor det er voksne mennesker som har evne og rettigheter til å stille krav og klare rammer, gjerne kombinert med tilpasset skolegang. Som det ikke er lov til å velge om man skal delta på eller ikke. Ikke fengsler, men et sted med tvungen leksetid, innetider om kvelden, konfiskering av alkohol/narkotiske stoffer, forventning om bidrag til husarbeid osv. Egentlig de rammene som de fleste andre 13-14-åringer forholder seg til, men hvor de har foreldre som tar jobben.

Vil det hjelpe eller vil de bare stikke av?

Ofte er barna/ungdommene forbi det stadiet hvor det i seg selv vil hjelpe, innen de blir kjenninger av politiet. Da de var på det stadiet hvor det kunne hjulpet, var ikke de juridiske vilkårene for omsorgsovertakelse oppfylt (eller i hvert fall dokumentert oppfylt).

Man skal - og det mener jeg er riktig, men ressursene samsvarer ikke med behovene - strekke seg langt før man vurderer å flytte barn fra familien. Også når familien har omfattende utfordringer. Det har flertallet av familiene til disse barna. (Tidvis er også den barnevernfaglige vurderingen at enkeltbarnet vil ha det bedre hjemme enn et annet sted, mens de samfunnsmessige hensynene taler for at omgivelsene vil ha det bedre om barnet flyttes bort fra nærmiljøet - men det er ikke et hensyn som ligger i barnevernets mandat. Der har man en del diskusjoner mellom lokalt politi og lokalt barnevern).

Ellers opplever jeg ikke at det er noen i systemene rundt som mener ting skal snakkes i hjel. Det er en tabloidisering.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat