Vis enkelt innlegg
Gammel 10-05-19, 13:44   #32
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.792
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenninger av politiet - 13 og 14 år

Da PP ble født, delte jeg rom med en ung førstegangsfødende fra ett av landene hvor noen av ungdommene raser skikkelig utfor, kommer fra.

VI snakket ikke så mye sammen - på grunn av språket. Men hun spurte meg om mannen min hadde førerkort - og jeg svarte ja. Du er HELDIG, sa hun til meg. Men jeg har jo førerkort selv. OG universitetsutdannelse. OG en god jobb. Min tilværelse er så himmelvid fra hennes at det kan være vanskelig for oss å forestille oss i hvor stor grad, når man ikke ser det annet en helt fra utsiden. OG veldig vanskelig for henne å forstå hvordan vi lever. Jeg tenker at hun ikke var noe unikt tilfelle. veldig mange som kommer til Norge, forstår ikke særlig av hvordan vi lever, hvordan utdanningssystemet fungerer, eller hvordan et samfunn som vårt fungerer. Jeg har ofte tenkt på hvordan det har gått med den lille gutten hennes. han fyller snart 17.

Jeg vet at man jobber godt og bevisst med dette i bydeler i Oslo hvor det er mange med en annen kulturell bakgrunn. Men jeg vet også at det er mange som overhodet ikke forstår hvor store disse forskjellene er. Og måten noen politikere polariserer denne debatten på, er jo overhodet ikke produktivt for å faktisk komme frem til gode løsninger.

jeg er flyktningceguide for en ung jente. Hun går på videregående, men strever veldig med grunnleggende forståelse av språklige nyanser - og har et tankesett som er helt annerledes enn vi er sosialisert til og vant til her. Samtalene våre er forøvrig de eneste hun har med nordmenn utenom skolen. Nettveret hennes består av kvinner fra landet hun kommer fra, de eldste kvinnene er lederskikkelser som de andre ser opp til - og lytter til. Men disse kvinnene har ingen utdanning, de snakker veldig lite norsk, og de har tatt med seg normer fra hjemlandet som de prøver å leve etter her.

Å skulle reflektere rundt etiske spørsmål eller drøfte i en norskoppgave, er veldig vanskelig for jenta jeg er guide for. Hun har gått tre semestre på skole før hun kom til Norge og begynte på videregående. Hun gjør så godt hun kan, men hun trenger hjelp og verktøy for å forstå samfunnet og hvordan det virker.
Mange kommer til Norge og er analfabeter - så får de barn og så klarer de ikke å forstå hvordan (og noen ganger hvorfor) barna skal følges opp. De har lite forutsetninger til å forstå det norske samfunnet, hvordan vi lever og hvordan utdanningssystemet fungerer. jeg har møtt mødre som har vært fulle av ærefrykt fordi barna deres faktisk kan lese.

For mange familier er forskjellene mellom dem og etniske nordmenn vanvittig store.

OG når det gjelder 13-14-åringer som har rukket å bli kjenninger av politiet, så er det klart at det helt sikkert er mange som har sett hvilken vei det bar med dem mange år før de endte opp som hardbarkede ungdomskriminelle. Jeg vet ikke hva løsningen er, men jeg tenker også at frivillighet ikke alltid kan være løsningen. Særlig ikke hvis det handler om familier med veldig lite ressurser som ikke forstår hverken probelamtikken eller har evne til å tilby helt grunnleggende ting vi tar som en selvfølge at foreldre gir til sine barn i oppveksten.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat