Vis enkelt innlegg
Gammel 10-05-19, 11:37   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjenninger av politiet - 13 og 14 år

Ungdomsavsnittet på Majorstua (de heter noe annet) var på skolen her og fortalte om hvordan de jobber, helt konkret, når de jobber med sånne "kjenninger". Det er ekstremt mye ressurser som settes inn for å få dem på rett kjøl uten at de skal havne i fengsel eller fengselslignende institusjoner så snart de er gamle nok til det, fordi det er, enkelt sagt*, forbryterskoler og virkelig vanskeliggjør det å leve et godt, produktivt voksenliv senere. De jobber med rustesting, avtaler, samtaler, hjemmebesøk, barnevern og en hel mengde med ting. Det er ikke å "prate i hjel", det er på jobbe målrettet på måter man vet fungerer på sikt. Utfordringen er vel at verken politi eller barnevern har i NÆRHETEN av tilstrekkelige ressurser til å håndtere det antallet ungdommer det er snakk om.

Så kommer språk, kulturkollisjoner, utenforskap, radikalisering, den store mengden med papirløse innvandrere som lever utenfor samfunnet, ofte med rus som levevei, i en skala som er vanskelig å håndtere.

Vi har vel som samfunn undervurdert hvor mye integrering krever, både av "oss" og "dem". Det er ikke bare å lære seg norsk og sende ungene på skolen. Det er ikke bare å titte på den fremmedartede naboen og mene at han burde være mere norsk, komme på dugnaden og stille på foreldremøter. Folk trenger mye mer hjelp, og noen trenger nok også mer krav. Og "vi" trenger å bidra mer på grasrotnivå. Her skjer det jo også ting - husflidslag som involverer innvandrerkvinner i hele Norge - få ting samler som å gjøre felles ting sammen! Og fotballklubber rundt omkring strekker seg veldig langt for å få med de som ikke har foreldre som har ressurser eller vett til å gjøre det som egentlig kreves for å være med i en dugnadsbasert klubb. Men langt flere av oss burde gjøre mye mer.


Skolene er ikke utrustet, hverken bemanningsmessig eller på "metode", tror jeg, til å kunne håndtere store kulturkonflikter. Hvordan håndterer man fedre som ikke vil håndhilse, jenter som ikke får ha svømming, gutter som ikke respekterer kvinnelige lærere, krav om bønnerom, familier uten egentlige foresatte, bruk av vold som oppdragelse (hvis jeg klager på guttens oppførsel så får han juling hjemme, hva gjør jeg da?), foreldredialog når barnet er tolk, og hundre andre problemer som jeg tror det store flertallet av lærere ikke akkurat fikk dekket under utdanningen.

Jeg tror dette blir bedre, jeg tror både skoler, ledelse og lærere gjennom "learning-by-doing" finner ut av ting, får det opp i lyset, snakker om det og finner løsninger. Men jeg tror ikke man kommer noen vei uten langt mer ressurser enn det har vært vilje til.


Og så tror jeg at denne debatten har fått foregår alt for mye på FrPs banehalvdel. Hvis man begynner med å si at "det er store utfordringer knyttet til enkelte innvandrergrupper", så får man ikke engang begynt med setning nr 2 "derfor må vi investere mye mer i integrering", før FrP overtar ballen og kjører løpet.



*Stort rom for nyansering på denne.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat