Vis enkelt innlegg
Gammel 02-02-22, 09:30   #50
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken elbil har du, og hva liker du best med den?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Har ikke lest tråden.

Har Kia E-Niro. Den er suveren og jeg forstår ikke hvorfor ikke alle har den. Vi har den som eneste bil.

Stor og romslig til oss fire voksne.
Relativt rimelig i innkjøp sammenlignet med tilsvarende biler.
Enorm rekkevidde. I praksis over 55 mil. Kjører glatt Stavanger-Oslo uten å lade.

Har ingenting negativt å si om den. Den mangler rattvarme, noe jeg virkelig savner, men det er fordi vi ikke har betalt for alskens ekstrautstyr.

Jeg prøvekjørte E-Niro noen dager og likte den ikke i hele tatt. Det eneste positive er relativt ok kjørelengde, men ellers falt den totalt gjennom for meg på komfort blant annet. Jeg snakket forleden med en i området her som handlet E-Niro samme dag som vi kjøpte elbilen vår og hos samme forhandler. Han angret seg nå og har visst satt seg på venteliste for en annen elbil. Han var veldig skuffet over bilens vinteregenskaper. Vi bor jo i ei innlandsbygd og har ordentlig vinter og det likte visst ikke bilen hans. Han har kjørt elbil i mange år før, så han vet jo at rekkevidde osv blir kortere i kaldt vær, men så vidt jeg skjønte var rekkeviddetapet på E-Niro langt større enn han hadde forventet. Det var flere andre ting også, jeg husker ikke alt. Men iflg forhandleren jeg kjenner som er merkeforhandler for Kia, har de mange fornøyde kunder, så smaken er vel som baken også her.

Dette med at elbiler er kalde er vel ikke så aktuelt lenger? Min er iallfall ikke kald, den har varmepumpe og blåser varm luft på sekunder. Jeg bruker også mye forvarmingen som slås på fra bilens app fem-seks minutter før jeg går ut. Da er bilen ordentlig varm når jeg kjører selv om det er 10 minus eller mer ute. Står bilen påkoblet lader, hentes strømmen fra strømnettet (og med superbillig strøm som vi har denne vinteren, er dette nesten gratis). Er den ikke påkoblet, koster forvarming meg et par tre kilometer i tapt rekkevidde og det er det verdt på en kald dag. Med varme i ratt og sete i tillegg blir det raskt for varmt. Jeg sjekket senest i går strømforbruket med varmevifta på 22 grader, rattvarme og setevarme på to seter og det var ubetydelig, iallfall på den 15 km lange turen jeg kjørte da.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat