Vis enkelt innlegg
Gammel 25-12-08, 15:15   #46
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krigshelter eller lovbrytere?

Eh, du prater om føleri, ubegrunnede og stereotype oppfatninger? Ditt siste innlegg har flust av stereotype holdninger.
Du mener at fordi du har pratet med noen produsenter og filmfolk, så har du sannheten om oslofolk og hvordan de fleste ser på resten av landet?
Du prater om oss og dem og kolonier, helt fantastisk, jeg trodde vi tilhørte samme nasjon. Samme med universitetet i Oslo, tror du det er befolket av kun folk derfra? Det er nok nordlendinger, østlendinger, vestlendinger og trøndere i salig blanding som vi ha det opp i en annen liga, du. Du har en utrolig nedlatende holdning, hvor kjedelig det er her og hvor lite som har skjedd og som skjer, jeg har aldri møtt noen fra østlandet som har pratet sånn om din del av landet eller andre deler, for den saks skyld. Og jeg trodde faktisk vi bodde ved kysten her også, innerst i en fjord. Jeg skal ikke begynne å ramse opp Osloområdets attraktive besøkssteder, og heller ikke rakke ned på nordlige områders flotte severdigheter, hva er vitsen?
Jeg besøker Lofoten hver sommer, og det er fantastisk, men jeg klarer å se at det er andre steder i landet som har mye flott også, uten at man må sette det opp mot hverandre. At det er uenigheter og debatter i filmmiljøet er en sak for seg selv, jeg fatter ikke at du lager det som en sak om Oslofolk og deres holdninger. Du har lite kjøtt på beina for det du uttaler her, synes jeg. Og du viser en foruintatt holdning til hva andre mener.

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Tar hva fra hvor? Vel i motsetning til deg, så har vel jeg i det minste forsøkt å belegge mine påstander. Du kommer vel mest av alt med følelser, ubegrunnede påstander, og at du er drittlei maset fra resten av landet. Det blir ikke mye kjøtt på beina av den slags.

Når det gjelder "Jernanger", så har jeg selv snakket med produsenten om hvordan hun opplevde hovedstadsgjengen. Dette er nok også svært velkjent stoff for dem som bryr seg om film utenfor hovedstaden. Hun har vel ikke akkurat vært smålåten, produsenten. Men, det er nok ikke plukket opp i Oslo.

Når det gjelder "Ni Liv", så har jeg også selv snakket med Arne Skouen om filmen, men også det er velkjent stoff - altså at filmen viste et nokså stereotypt bilde av dem som kommer fra plasser utenfor Oslo.

At det pågår den dabatt i filmmiljøene nå om utspillet fra Oslo om å flytte alle Norske produksjoner til Nydalen, er kanskje også gått oslofolk hus forbi?

Det samme skjer innenfor akademia, hvor man på Blindern mener at de skal løsrives alle de landsens universitetene og skal opp til en internasjonal liga. Måten de skal få det til er ved å hente midler fra de øvrige universitetene.

Problemet er at universitetet i Oslo ikke akkurat fremstår som noe internasjonalt eliteuniversitet på noe spesielt område, mens universitetene i Bergen, Trondheim og Tromsø gjør det. De har hver på sitt område tatt en internasjonal føring innenfor sine fagfelt som UIO bare kan drømme om. Derfor synes nok dem i Bergen (og Stavanger) det var en anelse irriterende at Oslo brukte oppdagelsen av oljen i Nordsjøen som eksempel på at Oslo var så flinke. Akkurat som med krigshistorien, så forsøkte man å skryte på seg andres fortjeneste.

Jeg klarer ikke å dy meg. Helt siden viktingetiden har det foregått lite av spennende art (i denne sammenhng krigshandlinger) innerst i Oslofjorden. Det betyr antakelig at dere er et fredsommelig gjeng, eller så lar dere koloniene ta støyten - eller at dem som forsøker å ta oss har funnet ut at det skjer lite verdiskapning innerst i Oslofjorden. Men, det er der Vikingemuseene, som vi alle betaler for, ligger.

De kjente Vikingeslag: Slaget ved Hafrsfjord (utenfor Stavanger), Slaget ved Hastings (England), Slaget ved Stamford Bridge (England, London), Slaget ved Hjørungavåg (Møre og Romsdal), Slaget ved Svolder (sansynligvis i Østersjøen) og Slaget ved Stiklestad (Trøndelag).

Det er ikke uten grunn at Bergen var den handelsmessige hovedstaden og at Trondheim (Nidaros) var hovedstad på denne tiden. Dem som ga oss ryktet rundt om i verden, var folk fra langs kysten. Svært få kommer til Norge for å oppdage Oslo, de kommer for å se kysten og fjordene. Men, de tvinges for det meste innom Oslo. Så de handle litt der, og drar hjem og forteller at Nprge har verdens kjedeligste og dyreste hovedstad - men, åhhh for et flott land. Og landet, det er det samme som det oslofolk ofte ser ned på.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat