Tråd: Skoledebatt
Vis enkelt innlegg
Gammel 20-09-06, 13:55   #10
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg er enig med deg i mye her. Men spesialskoler slik de var tror jeg de fleste bør slippe å komme i. Hadde jeg hatt et barn med problemer av ulikt slag så hadde jeg ikke ønsket å sende vekk barnet mitt til spesialskole. Jeg hadde ønsket at barnet mitt skulle fått gå med naboens barn på skolen. Mye skjer på skolen og da ville barnet mitt blitt utafor i nærmiljøet. Veldig mange barn med diverse vansker kan klare seg fint i skolen. Da tenker jeg på barn med lese- og skrivevansker, matematikkvansker (dyskalkuli) osv.

Den funksjonshemmede du nevner er nok en type elever som jeg, som deg, ikke skjønner skal være i skolen. Samtidig så skjønner jeg at denne jenta trenger stimuli og samvær med andre på hennes alder. Dette er vanskelig. Hun har helt sikkert et eget opplegg og er neppe mye i klasserommet. På mange måter kan hennes medelever lære en del av å ha henne i klassen, men de må ikke bli "overbelastet".

Voksentetthet er helt klart viktig. Samtidig at flere lærere tar spesialpedagogikk. Den pedagogiske delen i lærernes grunnutdanning er altfor dårlig. Det har overrasket meg at den ikke var mer i dybden. Derfor tar jeg et år med spesialpedagogikk nå. Jeg hører allerede mine medstudenter som har begynt å jobbe savner spesialpedagogikk. De ser behovet.

De barna jeg kjenner til idag som i "gamle" dager hadde vært på spesialskole er allerede utenfor den sosiale biten på fritiden fordi ingen orker å være sammen med de av forskjellige årsaker alt ettersom hvilke utfordringer/problemer disse barna har.

Hadde de vært på spesialskoler på dagtid tror jeg toleranse-grensen til jevngamle i nabolaget på fritiden hadde vært mye større, dessuten må vi som foreldre også være mer deltagende i at ungene våre har et sosialt nettverk, det er ikke bare med-elever ungene omgåes på fritiden....
Og det er også mer rom på fritiden til å være sammen med unger på tvers av hvilket trinn de går på.

Jeg tror barn med rene lese/skrive-vansker kan klare seg fint gjennom skolen uten å gå på spesialskole, men skole-hverdagen for dem også er mye mer krevende og vanskelig når de må sitte side om side med feks adhd-barn
Det er en gruppe som i aller høyeste grad hadde fåt mye mer ut av skolen hvis de hadde fått lære på sine premisser og feks gå seg en tur når de får for mye "maur i baken"
For ikke snakke om hvor mye mer de mestrer i friluft, dette har både du og jeg Jessica sett eksempler på både i bhg og med skole-elever

En veldig viktig side av barns evne til opplæring og innlæring er å føle tilhørighet, med det følger trygghet, selvsikkerhet, mestringsfølelse osv osv,
Det er lettere å føle tilhørighet med mennesker på samme stå-sted som en selv, med samme utfordringer og samme evner.

Jeg har vokst opp med en nabogutt som var hjerneskadet etter for lite oksygen under fødselen, han gikk på spesialskole der de la veldig stor vekt på selvhjulpenhet og selvstendighet fordi målsettingen med skole er jo å forberede elevene på et liv utenfor foreldrenes "trygge fang"
Det var mye vekt på fysisk utfoldelse og dagligdagse gjøremål som å gå på toalettet alene, kle på seg, lage mat osv alt etter evner og alder selvfølgelig og lesing/skriving samt matematikk gikk hånd i hånd med dette.
Vi andre barna i nabolaget fikk vite at han hadde en skade, at han ikke klarte alt det vi klarte, og at han derfor gikk på en annen skole, vi forstod også raskt at han ikke hang så godt med i leken, men han var fornøyd med å få være til stede sammen med oss andre. Selvom han ikke var direkte med i rolleleken bestandig.

Jeg har selv gått på spesialskole de to siste årene på ungdomsskolen, dette pga stor misstrivsel og mobbing, hadde ikke jeg hatt muligheten til å komme vekk fra den situasjonen hadde karakterer, konsentrasjon og selvtillit samt selvsikkerhet tatt bakken med ett smell og jeg vet ikke hvordan det hadde gått med meg da, mest sannsynlig ville jeg søkt etter miljøer utenfor skolen der jeg hadde følt godkjennelse og trygghet

Når det gjelder voksentettheten i skolen idag er den intet anet enn bedrøvelig og de stakkarne som er der jobber for to (minst)

Da jeg gikk på skolen hadde vi helsesøster på skolen hver eneste dag, hun var like mye rådgiver som "damen med plaster" dit kunne vi gå når vi følte for det, idag er det helsesøster på skolen 2-3 timer en gang i uka
Det er stort sett ingen skoler som tar inn vikarer lenger, de fordeler det mellom de lærerne som allrede er på huset, dvs at det kan være dager på trinn med 40-50 elever og to voksne fordi de andre er i andre klasser og vikarierer



__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat