Vis enkelt innlegg
Gammel 10-04-24, 17:51   #67
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.011
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor a-ending i "Samordna opptak"?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg er imot at skriftmålet skal læres etter dialekten der man er bosatt. Jeg flyttet mellom ulike landsdeler i oppveksten, og min nynorsk ble totalt ødelagt av den typen opplæring i nynorsk, siden det var umulig for meg som ikke snakket den lokale dialekten, å lære de reglene som ble presentert av min lærer. Og det mener jeg har hatt betydning for mitt skriftspråk i resten av skolegangen, og helt frem til dags dato.

Det er noe anna, og jeg er enig med deg når det gjelder grunnopplæring.

Jeg underviser vgs-elever på studieforberedende som kan skrive hovedmålet sitt (les: bokmål), om enn noen bedre enn andre. De eksponeres også for tradisjonelt bokmål hele tida. Jobben min er å gi dem kunnskap om at det finnes alternativ, så kan de velge å bruke dem eller ikke. Det går inn under kompetansemålene om språkpolitikk og språkutvikling i norskfaget.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat