Vis enkelt innlegg
Gammel 03-01-20, 16:01   #27
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å fryse mat to ganger

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Hvis man kjøper en pakke kjøttdeig med 10 dager holdbarhet, slenger den i fryseren, tar den opp dagen etter, finner ut at det var feil og fryser den ned igjen etter 2 dager kan jeg aldri tenke meg at det har ført til noen uhemmet bakterievekst. Den har jo hatt færre dager i gunstig bakterievekst-klima enn den ville hatt hvis den lå i kjøleskapet til holdbarhetsdatoen. Jeg kan ikke tenke meg annet en at det må være summen av tid i bakterievekstvennlig temperatur som er avgjørende. Tiningen i seg selv gir jo ikke bakteriene mer boost enn om den hadde sluttemperaturen hele tiden.

Hvis en pakke frossent elgskav tiner litt på vei hjem fra butikken og du fryser det igjen når du kommer hjem så har forholdene for bakterievekst blitt litt gunstigere en kort stund, det har kanskje blitt litt mer bakterier, men forutsatt at ikke kjøttet var helt på grensen da det ble fryst ned første gangen kan jeg ikke tro at det er kritisk. Derfor skriver jeg alltid på "lagt i fryseren på best-før-dato" eller tilsvarende hvis jeg kjøper noe i "gått-ut-på-dato-disken" fordi det er billig og legger det i fryseren når jeg kommer hjem. Da vet jeg at når jeg tiner det skal det brukes umiddelbart. Men sånt gjør jeg altså - :vill&gal:.

Nå er ikke jeg noen biolog og dette er mitt resonnement basert på sunn fornuft, ikke underbygget med fakta og forskning. Og jeg har ikke tatt i betraktning hvordan flergangs innfrysing kan påvirke konsistens, smak og utseende.

Det er visstnok ikke helt sånn, banana. Selve nedfrysningen gjør noe med strukturen i matvaren som gjør at de er mer utsatt for bakterieoppvekst, og dermed er det større risiko for mer bakterier når den fryses ned igjen. Og selv om man varmebehandler etter frysingen, så dreper man bakteriene men ikke nødvendigvis toksinene de har rukket å produsere.

Det står litt om det her: https://www.dinside.no/okonomi/kjott...-ga-i/61974257

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat