Vis enkelt innlegg
Gammel 06-12-11, 12:35   #277
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld...html?id=625681

Sitat:

Norge har en stor del av den voksne befolkningen i arbeid sammenliknet med andre land. Det skyldes først og fremst at flere norske kvinner er yrkesaktive. 1 Syv av ti kvinner og nesten åtte av ti menn er i arbeidslivet i dag. Om lag 2 000 kvinner rapporterer at de er hjemmearbeidende.
Deltakelsen i arbeidslivet har økt over tid.

Sitat:

Med kvinners økte sysselsetting kom utbredelsen av deltidsarbeid i løpet av 1970-tallet. Fra 1975 til 1983 var deltid noe mer vanlig enn heltid blant kvinner, deretter sank deltidsarbeid blant kvinner noe og har holdt seg stabilt over en lengre periode. Det er nå en tendens til mindre deltidsarbeid blant kvinner og en svak økning av deltidsarbeid blant menn. I 1989 var det om lag 48 prosent sysselsatte kvinner som arbeidet deltid, og dette tallet har nå sunket til om lag 41 prosent. Blant menn var det under 10 prosent som arbeidet deltid i 1989, mot 13 prosent i dag. Nærmere 27 prosent av alle sysselsatte i Norge arbeider deltid i dag, og nærmere ¾ av de deltidsansatte er kvinner.
Siden 1998 har også andelen kvinner som arbeider kort deltid (1-19 timer) sunket. Kvinner som er ferdig med utdanning har gradvis økt sin ukentlige arbeidstid, både med mer heltid men også med en overgang fra kort deltid til lang deltid.
Sammenlikninger mellom land viser med få unntak, en sammenheng mellom deltidsarbeid og sysselsettingsrate. Norge har høy sysselsetting blant kvinner sammenliknet med andre land, og dette kan delvis forklares med at det er gode muligheter til deltidsarbeid. Kortere arbeidstid gjør at flere kvinner kan ta lønnet arbeid.

Altså: Norske kvinner jobber mer og mer, og færre og færre jobber deltid. Av de som jobber deltid er det færre som jobber veldig kort deltid.

Jeg synes at det er ganske mange som mener seg fornærmet og tar disse cupcakesene personlig, jeg. For min egen del kan jeg si at jeg føler meg bittelitt fornærmet over antydninger til at jeg ikke har nok innsikt til å delta i denne debatten.


Sist redigert av Heilo : 06-12-11 kl 12:46. Årsak: Uthevet litt
Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat