Vis enkelt innlegg
Gammel 10-02-07, 19:54   #15
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Indisk buffet + dessertforslag

Slenger inn denne her jeg.

Chicken tikka masala
4 personer

Marinade:
1 1/2 dl yoghurt (helst tyrkisk, gresk eller annen tykk yoghurt)
2-3 ts frisk ingefær, skrelt og fint revet
1-2 hvitløksfedd, pressede
1 ts mildt chilipulver eller paprikapulver
1 knivspiss sterkt chilipulver
2-3 td støtte korianderfrø
½ ts salt
4 ss sitronsaft
ca 750 g kyllingfilet i terninger
8-12 bambusgrillspyd (bløtlegges)

Bland de 8 første ingrediensene godt i en bolle. Legg i kylling og vend dem i marinaden. Dekk til bollen og sett i kjøleskap natten over.

Tre så kyllingbitene på spydene og grill i 5-6 minutter eller til kyllingen er gjennomstekt. Snu spydene ofte.
Det er viktig at de grilles, eller du kan legge dem i langpanne. IKKE stek dem i panna, det bare setter seg fast og smuldrer pga yoghurten.

Masala saus:
2 ss ghe eller olje
2 løk, i tynne skiver
2 ½ cm frisk, skrelt og finhakket ingefær
2 hvitløksfedd, pressede
6 kardemommekapsler, helst grønne, lett knuste
2 ts garam masala krydder
2 ts malt koriander
1 ts mildt chilipulver eller paprikapulver
1 knivspiss sterkt chilipulver
3 dl kremfløte
2ss tomatpuré
4ss vann
½ ts sukker
½ ts salt
Lime

Varm ghe eller olje i en stor tykkbunnet kjele. Tilsett løk, ingefær og hvitløk, og rørstek på middels varme til løken er blank og myk; den skal ikke bli brun.
Tilsett krydder, og stek i 1-2 min til det begynner å dufte. Rør inn kremfløte, tomatpuré og vann. Kok sakte opp, og smak til med sukker og salt. La sausen trekke på middels varme i 10-15 min.
Legg kyllingbitene i sausen og la det trekke på svak varme i 5 min. Smak til med lime.

PS, ikke slump med krydderet, følg oppskriften nøye!! Det er så mange smaker som skal komme frem at for mye av det ene og for lite av det andre kan rett og slett ødelegge den nydelige smaken.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat