Vis enkelt innlegg
Gammel 10-02-07, 17:13   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Indisk buffet + dessertforslag

Brød, ris

Enkelt og greit Naan-brød

1ts sukker
1ts tørrgjær
150ml varmt vann
225g mel
1ts ghee (kan sløyfes)
1ts salt
50g usaltet smør, smeltet (eller margarin, e.l., man tager hva man haver)

* Bland sukker, gjær og varmt vann. Lå stå til det bobler - ca 10min.
* Elt blandingen med gjær og salt, enten for hånd eller med maskin, en god stund
* la heve en god stund, gjerne opp til 1.5 time eller inntil deigen er doblet i størrelse
* kna/elt i 2 minutter
* Del i 6 like deler, klem eller kjevle flate
* Stek i en veldig varm ovn med grillen på i 7-10 minutter. Snu de gjerne etpar ganger undervis. Pensle med (hvitløks-)smør hvis du vil.
* Server så fort som mulig, eller prøv å hold dem varme under alu-folie og/eller et kjøkkenhåndkle.


Fruktig Pullao-ris
Denne er god og mild, men smakene kan fort slå hverandre ihjel med andre retter, så denne passer best hvis det er bare én hovedrett til. Synes jeg da
450 g basmatiris
75 g (usaltet) smør
1 ss olje (jeg pleier bare å ha i litt mer smør)
1 laurbærblad
6 svarte pepperkorn
4 grønne kardemommefrøbelger
1 ts salt
75 g rosiner (det står grønne i oppskriften men svarte er kjempegodt det også!)
50 flaket mandler (eller mer, det synes hvertfall jeg er godt)
1 liter vann

*Varm olje og/eller smør i en gryte. Sett ned varmen litt og ha i laurbærblad, pepper og kardemomme. Stek i smøret i ca. 30sek.
* Ha i ris, salt, rosiner og mandler, og stek det hele i ca 1 minutt eller til du ser at risen er litt blank og "gjennomsiktig".
* Hell i vann og kok opp, ha på lokk og skru ned varmen, og kok i 15-20 minutter til risen er ferdig.
* Ta av lokket og la risen stå (minst) 5min før servering.


Sist redigert av m^2 : 10-02-07 kl 20:35.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat